تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه
در پاسخ مطالبی را به اختصار بیان میکنیم. 1-تقیه، در جایی است که کسی از جان خود هراس داشته باشد. و برای حفظ جان خود، دین و حقیقت را در باطن خود مکتوم نگه دارد و تظاهر به امر دیگری کند (تقیه خوفی). و این چیزی است که در مقابل نفاق است. منافق کسی است که کفر را در باطن دارد و به ظاهر، خود را مؤمن جلوه دهد. نوع دیگر تقیه، به نام «تقیه مداراتی» داریم، که برای هماهنگی با برادران اهل سنت و حفظ وحدت، سعی میکنیم عواطف و احساسات آنان برانگیخته نشود. و دستهای از اعتقادات و حوادث تاریخی که موجب رنجش خاطر آنان میشود را، در ملأ عام طرح نمیکنیم و در مورد تحریف قرآن و قول به آن یا عدم پذیرش تحریف قرآن، الان شیعه در مقام تقیه نیست. بلکه خود دارای قدرت و بعضاً حکومت است. ولی آنچه مهم است، این است که واقعا شیعه به تحریف قرآن اعتقاد ندارد. و تنها دستهای از علمای معدود گذشته که به اخباریون شهرت داشتند، بعضی از آنان که انگشت شمار بودند، به تحریف قرآن عقیده داشتهاند. چنانچه علماء اهل سنت هم همین گونهاند و بعضی از آنان قائل به تحریف قرآن بودهاند. عمده علماء کبار شیعه و عمده علماء کبار اهل سنت تحریف قرآن را قبول ندارند. و اما آن روایات ضعیف و بیسند و مخالف ظاهر کتاب که قول به تحریف را تقویت کردهاند؛ ارزش ندارند. چرا؟ چون اگر قرآن تحریف شده باشد؛ دیگر حجیت و ارزش اثبات گری ندارد. و اگر قرآن حجیت نداشته باشد؛ قول ائمه اهل البیت علیهم السلام همه بی پشتیبان مانده و حجیت و اثبات گری ندارد. در نتیجه این روایات ارزشی نخواهند داشت. روایاتی که ضعیف و غیر مستند هستند، هم شیعه نقل کرده است و هم اهل سنت و ما هر دوی آن را باطل میدانیم. 2- جا به جایی آیات در سورهها و جابجایی سورهها و عدم تنظیم قرآن کریم بر اساس ترتیب نزول آن و همچنین اختلاف جزئی در قرائت و اعراب جزء تحریف محسوب نمیشود و اشکالی ندارد. و شیعه و سنی آن را قبول دارند. و این جابجایی به ارزش قرآن و حجیت آن لطمهای نمیزند. 3- البته در قرآن کریم، احتمال دو نوع تحریف وجود دارد: الف: تحریف لفظی ب: تحریف معنوی. آنچه که ما به شدت آن را انکار میکنیم، تحریف لفظی است. اما تحریف معنوی یعنی این که آیات را و معانی آن را به دلخواه معنا کرده و شأن نزول آن را به دروغ به کسان و حوادث دیگر نسبت دهیم و تفسیرهای ناموجه و غلط از آن آیات کنیم، قطعا چنین تحریفی در قرآن کریم رخ داده است و احتمالا بعضی از روایات که دم از تحریف زدهاند ناظر به همین تحریف معنوی و نه لفظی بودهاند. البته این تحریف لطمهای به قرآن کریم نمیزند. چون تفسیر درست وصحیح آن هم در میان هست. و تنها عدهای برای سوء استفاده و تعصبهای ناروا، دست به توجیه نادرست و بیانات غیر واقعی زدهاند. 4- شخص نام برده را ما نمیشناسیم و به درستی با افکار او آشنا نیستیم ولی مطمئنا نظر علماء متخصص و بزرگوار عدم تحریف لفظی قرآن کریم است. و این همان قرآنی است که بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بدون کم و کاست، نازل شده است. 5- اما روایاتی از اهل سنت که قائل به تحریف و حذف بخشهایی از قرآن کریم شدهاند: الف: صحیح مسلم جلد 5 صفحه 116 و صحیح بخاری جلد 8 صفحه 26 آمده است که خلیفه دوم میگفت: آیه رجم در قرآن کریم بود، ما آن را خواندیم و فهمیدیم و از بر کردیم و بیم آن دارم که مردم بگویند: ما آیه رجم را در قرآن نمییابیم. ب: در همان کتاب بخاری، ازخلیفه دوم نقل شده که این آیه از قرآن حذف شده است: (أن لا ترغبوا عن آبائکم فانه کفر بکم إن ترغبوا عن آبائکم). ب: در مسند احمد بن حنبل جلد 2، صفحه 40 از خلیفه دوم نقل شده است که قرآن کریم مشتمل بر یک میلیون و بیست و هفت هزار حرف بوده است در حالی که قرآن فعلی یک سوم این مقدار نیست. ج: الاتقان جلال الدین سیوطی ج 2، صفحه 40 از فرزند خلیفه دوم نقل میکند: ممکن است کسی بگوید ما همه قرآن را در دست داریم. ولی چه میداند که همه قرآن چیست؟ همانا مقدار زیادی از قرآن از دست رفته است. و هم در اتقان، عروة بن زبیر از عائشه نقل میکند که سوره احزاب در عصر پیامبر بیش از 200 آیه بوده ولی عثمان به بیش از این دست نیافت. د: در منتخب کنز العمال، در حاشیه مسند احمد جلد 2، صفحه 50 ابن ابی داوود و ابن انباری از ابن شهاب نقل میکنندکه: مقدار زیادی از قرآن، در نزد جمعی از دانشمندان بود که آنان در جنگ یمامه کشته شدند. و پس از آنها به دست ما نیامد و نوشته نشد. .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.