یزید و تخریب کعبه-امنیت مکه /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

در قرآن در مورد شهر مکه به عنوان شهر امن یاد شده است، در تاریخ و در قرآن نیز به موضوع ابابیل اشاره شده است، سوالی که از شما داشتم این است که چگونه یزید توانست خانه خدا را خراب کند و در شهر مکه نیز آن فجایع را ببار بیاورد و اتفاقی برایش نیفتاد؟ لطفا راهنمایی بفرمایید .


جواب شما با توجه به دو مطلب روشن می شود:1- باتوجه به این آیه شریفه‌«و من یرد فیه بإلحاد بظلم نذقه من عذاب ألیم» (سوره حج، آیه 25)، یعنی:هر که را در آنجا (مکه) قصد کجروى یا ستمکارى داشته باشد، عذاب دردآور مى چشانیم. خداوند در این آیه به صراحت می فرماید: کسی که نسبت به خود حرم و بیت الله برخورد ستمگرانه کند، مانند سپاهیان ابرهه، اینان به عذاب الهی گرفتار می شوند. ابرهه و سپاهیانش هم چون به جنگ با خود خدا آمده بودند نه به جنگ با مردم لذا خداوند هم با آنان مقابله به مثل کرد و عذابشان فرمود ولی کسی که در حرم نسبت به مردم ستم کند، ممکن است خداوند مدت کوتاهی به او مهلت دهد. (آیة الله جوادی آملی،صهبای حج)، به این معنی که یزید برای خراب کردن خانه خدا به مکه حمله نکرد بلکه برای از بین بردن مخالفانش که مکه را وسیله ای برای اهداف شوم خود قرار داده بودند،حمله کرده بود. حال اگر مخالفانش در جایی غیر از مکه هم بودند چون هدف او از بردن مخالفانش بود به آن مناطق دیگر هم حمله می کرد همچنانکه امام حسین (ع) را در کربلا به شهادت رساند و مخالفانش را در مدینه از بین برد. 2- رفع عذاب از اهل زمین به خاطر وجود پیامبر آخر الزمان و امامان معصوم (علیهم السلام):در قرآن خطاب به پیامبر(ص) آمده است: و ما کان الله لیعذبهم و أنت فیهم. (انفال/33) «خداوند آنان را تا زمانی که تو در میانشان هستی عذاب نمی کند.»بنابر سنت الهی، عذاب استیصال از امت آخرین برداشته شده، آنهم به برکت حظور پیامبر اسلام و امامان معصوم (علیهم السلام).از امام باقر(ع) سؤال کردند: علت نیاز به پیامبر و امام چیست؟ حضرت فرمودند: بخاطر استوار ماندن جهان و تباه نشدن آن. زیرا خداوند عذاب را از اهل زمین برمی دارد مادامی که پیامبر و امام در آن باشد چنان که آن ذات متعال می فرماید: «تا تو در میان آنان هستی، خداوند آنان را عذاب نخواهد کرد.» و پیامبر(ص) نیز فرموده است: «ستارگان موجب امنیت برای اهل آسمان هستند و اهل بیت من موجب امنیت برای اهل زمین.» سپس امام باقر(ع) فرمودند: منظور پیامبر(ص) از اهل بیت، کسانی هستند که خداوند طاعت آنان را مقرون به طاعت خودش فرموده است یعنی اهل بیت عصمت و طهارت.( مکیال المکارم، ج 1، ص 85).حال با توجه به این آیه و روایت (که امثال این روایت زیاد است) متوجه می شویم خداوند همانطور که خود فرموده عذاب دنیوی را از امت پیامبر آخرالزمان برداشته است و شاید یکی از دلایل عذاب نشدن یزید همین امر باشد، البته توجه داشته باشید که یزید اعمالی بسیار بدتر و فجیع تر از خراب کردن مکه انجام داد و آن به شهادت رساندن امام حسین (ع) بود که اگر هم عذاب می خواست نازل شود از این جهت مستحق تر بر عذاب بود ولی به همان دلایلی که ذکر شد خداوند عذاب او را در قیامت قرار داده است. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image