تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

چگونه ممكن است شق القمر صورت گرفته باشد در حالي كه نه قرآن و نه هيچ مورخ در تاريخ جهان به آن اشاره نكرده است چون هنگامي كه ماه از نصف مي شود در تمامي جهان بايد ديده شود همچنين چون ما مي دانيم سيارات و ستارگان به هم نيرو وارد مي كنند پس طبق فرمول كولن اگر ماه نصف شود نيروي آن نصف شده پس فشار آن نصف مي شود؟


آيه اول و دوم سوره قمر، واقعه شق القمر را بيان نموده است «اقتربت الساعة و انشق القمر و ان يروا آية يعرضوا و يقولوا سحر مستمر؛ نزديک شد قيامت و ماه از هم شکافت و هرگاه نشانه اي ببينند روي بگردانند و گويند سحري دايم است». يکي از معجزات مورد توافق همه مسلمانان اعم از شيعه و سني شکافته شدن قمر در مکه قبل از هجرت مي باشد. نظر عموم مفسرين شيعه و سني به خصوص محققيني مثل علامه طباطبايي بر آن است که آيات مذکور دلالت آشکاري بر اين دارد که شکافته شدن ماه واقعه اي بوده که در زماني نزديک به زمان نزول اين آيات رخ داده است. خصوصا آيه دوم، اين دلالت را بسيار وضوح مي بخشد. آيه دوم وقوع اين حادثه و مقابله مشرکين با آن و سحر خواندن اين عمل را بيان مي کند. روايات بسيار زيادي از شيعه و سني اين مطلب را بيان کرده است. بنابراين با توجه به مستندات قرآني، روايي و تفسيري جايي براي شک در وقوع اين حادثه نيست. اساسا معجزات اموري هستند که خلاف عادت و سنت رايج مي باشند، لذا هر معجزه اي در دوران خودش و بعد از آن بعيد شمرده شده است. مگر تبديل عصا به مار، زنده شدن مرده از درون قبر، شکافته شدن دريا با آن توصيفات و ديگر معجزات انبياء عظام(ص) کاري عادي است. علم با تمام پيشرفتش هنوز به توجيه معقولي از اين معجزات نرسيده و نهايتا حدس و گمان هايي را مطرح مي کند. مسأله شکافته شدن ماه هيچ استحاله عقلي و علمي ندارد و فرمول هاي علمي عموما يا بيان سنت رايج را کرده و يا صرفا يک فرضيه داراي کارکرد است. مسأله قابل بحثي که مي ماند اين است که هيچ مورخي در جهان اشاره به رويت چنين واقعه اي نکرده است. در پاسخ به اين سوال کافي است به عواملي اشاره کنيم که ممکن است در اين عدم رويت موثر باشد:1. شکافته شدن ماه به حدي بوده که تنها از منطقه خاصي مثل حجاز قابل رويت بوده و از مناطق ديگر به دليل تغيير در زاويه ديد، قابل رويت نبوده است.2. مدت زمان شکافته شدن بسيار کوتاه بوده لذا کسي غير از جمع حاضر نزد پيامبر(ص) که آماده ديدن آن بودند متوجه موضوع نشده است.3. در آن دوران امکانات رصد آسمانها بسيار کم بوده در منطقه حجاز اصلا نبوده و مناطقي مثل هند و روم و يونان هم اگر رصدخانه اي داشته اند يا متوجه نشده اند به خصوص به جهت غيرمنتظره بودن آن و يا اصلا از آن نقطه قابل رويت نبوده است. بنا بر آنچه نقل شده، اين واقعه در اوايل شب چهاردهم ذي حجه سال پنجم قبل از هجرت در همان اوايل طلوع ماه در مدت زمان کوتاهي رخ داده است. لذا اين که براي افراد در مناطق ديگر قابل رويت نباشد بسيار محتمل است.4. شايد در گزارشات بعضي از مورخين در مناطق ديگر هم آمده ولي توسط مغرضين از منابع حذف شده است. براي آگاهي بيشتر ر.ک:1. تفسير الميزان، علامه طباطبايي، ذيل آيات اول و دوم سوره قمر.2. تفسير موضوعي قرآن کريم، ج 9، سيره رسول اکرم(ص) در قرآن، آيت الله جوادي آملي، ص 56 تا 61 ، انتشارات اسراء قم.www.payambarazam.ir .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image