اهمیت و فضیلت حفظ قرآن و کاربردهای آن /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

لطفاً در مورد حفظ قرآن، اهمیت و فضیلت آن توضیح دهید و این که چه فایده و کاربردی دارد.


حفظ قرآن یک سنت ارزشمند دینی است که نسل به نسل میان مسلمانان به ویژه کسانی که از حافظه و همت خوبی برخوردارند، مورد توجه و اقبال است. یکی از دلائل صیانت و محفوظ ماندن قرآن از تحریف، همین اهتمامی است که مسلمان‌ها از صدر اسلام به حفظ قرآن داشته‌اند. حفظ قرآن به لحاظ فردی در جایابی مطالب، موضوعات و مسائل قرآنی؛ انس با قرآن؛ درک، فهم و تفسیر دقیق‌تر آیات کاربرد داشته و نقش مهمی ایفا می‌کند.و برای حفظ قرآن فضائل، خیرات، برکات، آثار، ثمرات و نتایج زیادی در منابع دینی ذکر شده که ارزش و جایگاه حفظ و حافظان کلام الله را می‌رساند از جمله:1. ارزشمندترین ثروت معنوی: قال رسول الله (ص): « حَمَلَةُ القُرْآنِ هُمُ المَحْفُوفونَ بِرَحمَةِ اللهِ، المُلَبِّسونَ نُورَ اللهِ، المُعَلِّمونَ کَلامَ اللهِ مَنْ عاداهُم فَقَدْ عادَی اللهَ و مَنْ والاهُم فَقَدْ والَی اللهَ؛حافظان قرآن مشمول رحمت خدا، در برکنندگان نور خدا و آموزگاران کلام خدایند. کسی که با آنان دوستی نماید با خدا دوستی نموده است. »[ مستدرک الوسائل، ج4، ص 254 .] 2. بالاترین درجه: قال رسول الله (ص): «عَدَدُ دَرَجِ الجَنَّةِ عَدَدُ آیِ القرآنِ، فَإذا دَخَلَ صاحِبُ القُرآنِ الجَنَّةَ قیلَ لَهُ إرْقَ و اقْرَأ، لَکُلِّ آیَةٍ دَرَجَةٌ فَلا تَکونُ فَوْقَ حافِظِ القُرآنِ دَرَجَةٌ؛ تعداد درجات بهشت به تعداد آیات قرآن است، هنگامی که حافظ قرآن وارد بهشت می‌گردد به او گفته می‌شود: « بالا برو و قرآن بخوان. هر آیه رتبه‌ای دارد». پس بالاتر از مرتبه حافظ قرآن درجه‌ای نیست. »[ بحارالانوار، ج89، ص 22 .]3. همراه با انبیاء: قال رسول الله (ص) : «إنَّ اَکْرَمَ العِبادِ إلَی اللهِ بَعْدَ الاَنبیاءِ العُلَماءُ ثُمّ حَمَلَةُ القُرآن، یَخْرُجونَ مِن الدُّنیا کَما یَخْرُجُ الاَنبیاء، وَ یَحْشُرونَ مِنْ قُبُورِهِم مَعَ الاَنبیاءِ و یَمُرُّونَ عَلی الصِّراط مَعَ الاَنبیاءِ و یَأخذون ثوابَ الاَنبیاء، فَطوبی لِطالب العِلْمِ و حامِلِ القرآنِ ممّا لَهُم عِندَاللهِ مِن الکرامَةِ وَ الشَّرف؛گرامی ترین بندگان بعد از انبیاء علما و سپس حافظان قرآن هستند. مانند انبیاء از دنیا می‌روند، همراه انبیاء از قبرهایشان خارج می‌شوند، به همراه انبیاء از صراط می‌گذرند و ثواب انبیاء را می‌برند. پس خوشا به حال پوینده راه علم و حافظ قرآن به سبب آن کرامت و شرافتی که نزد خدا دارند. »[ بحارالانوار، ج 89، ص 18ـ 19 .]4. بالندگی قدرت حافظه: قال رسول الله (ص): « مَنْ جَمَعَ القُرآنَ مَتَّعَهُ اللهُ بِعَقْلِهِ حَتّی یَموت؛ آنکه قرآن را گرد آورد خداوند تا هنگام مرگش وی را از عقلش بهره‌مند می‌سازد.»[ کنز العمال، ج 1 ، حدیث 2318 .]5. پرچمداران اسلام: قال رسول الله (ص): «حامِلُ القُرْآنِ حامِلُ رأیَةُ الاِسلامِ مَنْ أکْرَمَهُ فَقَدْ أکْرَمَ الله و مَنْ اَهانَهُ فَعَلَیْهِ لَعْنَةُ اللهِ عَزَّوَجَلَّ؛ حافظ قرآن پرچمدار اسلام است، کسی که او را احترام کند خدا را گرامی داشته است، کسی که به او اهانت کند مورد نفرین خدا خواهد بود. »[ کنز العمال، ج 1 ، حدیث 2344 .]6. با فضیلت‌ترین نعمت: قال رسول الله (ص) : «مَنْ اَعْطاهُ اللهُ حِفْظَ کِتابِهِ فَظَنَّ اَنَّ أحَداً أُعطیَ أفْضَلَ مِمَّا أُعطیَ فَقَدْ غَمَطَ أفْضَلَ النِّعمَةِ؛ هر کس که خداوند حفظ کتابش را به او اعطا کرده اگر گمان برد به کسی چیزی بهتر از وی داده شده است با فضیلت‌ترین نعمت را کوچک شمرده است.»[ کنزالعمال، ج1، حدیث 2317 .] 7. دوستان خدا: قال رسول الله (ص): «حَمَلَةُ القُرآنِ أوْلِیاءُ اللهِ؛ حافظان قرآن دوستان خدایند. »[ کنز العمال، ج 1، حدیث 2295 .]8. با ارزش‌ترین سرمایه: قال رسول الله (ص): «لا یَنْبَغی لِحامِلِ القُرآنِ إنْ یَظِنَّ إنَّ أحَداً أُعطیَ أفْضَلَ مِمّا اُعطیَ لأنَّه لَوْ مَلِکَ الدُّنیا بأسْرِها لَکانَ القرْآنُ أفْضَلَ مِمّا مَلَکَهُ؛ برای حافظ قرآن سزاوار نیست گمان کند چیزی بهتر از آنچه به او داده شده (حفظ قرآن) به دیگری داده شده است زیرا اگر او مالک تمام دنیا می‌شد، قرآن از آنچه او صاحبش شده بود برتر می‌بود. »[ مستدرک الوسایل، ج 4، ص 237 .]9. غنای فرهنگی: قال رسول الله (ص): «أغْنَی النَّاسِ حَمَلَةُ القُرآنِ مَنْ جَعَلَهُ اللهُ تَعالی فی جوْفِهِ؛ بی‌نیازترین مردم حافظان قرآن هستند. همان کسانی که خداوند متعال قرآن را در وجودشان جای داده است. »[ کنزالعمال،ج1،حدیث 2261 .]10. احترام زمین:قال رسول الله (ص): «إذا ماتَ حامِلُ القُرآنِ أوحَی اللهُ إلَی الأرض أَن لا تَأکُلی لَحْمَهُ، قالَتْ: إلهی کَیفَ آکُلُ لَحْمَهُ و کَلامَکَ فی جَوْفِه؛ هنگامی که حافظ قرآن از دنیا می‌رود خدای تبارک و تعالی به زمین وحی می‌نماید که « گوشت بدن او را نخور!» زمین عرض می‌کند « پروردگارا! چگونه گوشت او را بخورم در حالی که کلام تو (قرآن) در قلب اوست. »[ کنزالعمال، ج1، حدیث 2488 .]11. رضایت الهی: قال رسول الله (ص): « إنَّ اللهَ تَعالَی لَیَغْضِبُ فَتُسَلِّمُ الملائِکَةُ لِغَضَبِهِ فَإذا نَظَرَ إلی حَمَلَةِ القُرآنِ تَمْلَأُ رِضاً؛ همانا خداوند متعال خشمگین میشود و ملائکه تسلیم خشم او میگردند. پس هنگامی که حافظان قرآن را مینگرد سرشار از رضایت میشود. »[ کنز العمال، ج1، حدیث 2484 .]12. دعای مستجاب: قال رسول الله (ص): «مَنْ جَمَعَ القُرآنَ فَإنَّ لَهُ عِنْدَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ دَعْوَةً مُسْتَجاتَةً إنْ شاءَ عَجَّلَها لَهُ فِی الدُّنیا و إنْ شاءَ إذْخَرَها لَهُ فِی الآخِرَة؛ برای کسانی که قرآن را گرد آورد نزد خدای متعال یک دعای مستجاب است اگر (خدا) بخواهد در دنیا برایش مستجاب می‌کند و اگر بخواهد برای آخرتش ذخیره می‌نماید. »[ کنز العمال،ج1، حدیث 2414 .]13. حق شفاعت: قال رسول الله (ص): «لِحاملِ القُرآن إذا عَمِلَ بِهِ فَأحَلَّ حَلالَهُ و حَرَّمَ حَرامَهُ شَفْعٌ فی عَشْرَةِ أهْلِ بَیْتِهِ یَوْمَ الْقِیامَةِ کُلُّهم قَدْ وَجَبَتْ لَهِ النّارُ؛ حافظ عامل به قرآن که حلال آن را حلال و حرام آن را حرام می‌شمارد فردای قیامت در مورد 10 نفر از بستگانش حق شفاعت دارد که همگی آنها اهل آتشند.»[ کنز العمال، ج 1، حدیث 2327 .] 14. برتری الهی: قال رسول الله (ص): «فَضْلُ حَمَلَةِ القُرآنِ عَلَی الّذی لَمْ یَحْمِلْهُ کَفَضلِ الخالِقِ عَلِی المَخْلوقِ؛ برتری حافظ قرآن بر کسی که حافظ نیست مانند برتری آفریدگار بر مخلوق است.[ جهت اطلاع بیشتر ر. ک: میزان الحکمه با ترجمه فارسی، ج 10 ، ص 4815 به بعد .]»[ کنز العمال، ج1، حدیث 2299 . ] .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image