کلام /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

چرا طول عمر پيامبران –علیهم السلام- زياد و از امامان ـ عليهم السلام ـ کوتاه بوده است؟


بسياري از موجودات از نظر ساختماني طبيعي و ذاتي استعداد و قابليت بقاء براي مدت طولاني دارند، ولي در اثناء اين مدت ممکن است وقایع رخ دهد که آنها را از رسيدن به حداکثر عمر طبيعي باز دارد، مثلا يک چراغ نفت سوز با توجه به مخزن نفت آن، ممکن است مثلا بيست ساعت استعداد روشنايي داشته باشد، اما وزش يک باد شديد و ريزش باران سبب مي شود که عمر آن کوتاه گردد. بنابراين ما دو نوع اجل و سرآمد عمر داريم، يکي اجل حتمي که از آن در قرآن کريم به (اجل مسمي) تعبير آورده شده و ديگر اجل معلق و غير قطعي که از آن به (اجلا) بدون قيد مسمي، تعبير شده است. در مورد انسان نيز چنين است. اگر تمام شرائط براي بقاي او جمع گردد و موانع برطرف شود ساختمان و استعداد او ايجاب ميکند که مدت طولاني عمر کند، اما ممکن است در اثر رويدادي زودتر از آن مدت بميرد، مرگ را در صورت اول اجل حتمي و در صورت دوم اجل غير حتمي مي نامند. آيه 37 سوره اعراف که مي گويد: هنگامي که اجل آنها فرا رسد نه ساعتي به عقب مي افتد و نه جلو، اشاره به اين دارد که خداوند براي هر انسان، عمر معين و مشخصي مقدر کرده است که قابل تقديم و تأخير نيست، در عين حال اجل معلق و غير حتمي نيز از ناحيه خداوند تعيين شده است، منتهي به عنوان مشروط و يا معلق. اين نکته را نبايد از نظر دور داشت که عمر طبيعي انسانهای اوليه با عمر طبيعي انسانهای امروزی، خيلي تفاوت داشته است. علامه طباطبایی در تفسير الميزان مينویسد: آنچه به اعتبار عقلي نزديکتر است اين است که انسانهای اولي عمر بسيار زيادتر از عمر طبيعي انسانهای امروزي داشته اند، براي اينکه زندگي آنان زندگي ساده، و غم و اندوه شان بسيار کم و قهرا بيماريهای شان نيز محدود بوده است. بنابراين، در پاسخ سئوال فوق بايد گفت: اولا: اين سخن کليت ندارد که عمر همه پيامبران طولانيتر از امامان ـ عليهم السلام ـ بوده است؛ زيرا رسول مکرم اسلام –صلی الله علیه و آله-که عصاره خلقت و خاتم پيامبران است عمري طولاني تر از اميرمومنان علي ـ عليه السلام ـ نداشته است، بلکه هر دو در سن 63 سالگي به ديدار معبود شتافته اند و عمر امام زمان ـ عليه السلام ـ از بسیاری از پیامبران بيشتر است. ثانيا: طول عمر انبياي پيشين به خاطر طول عمر طبيعي آنان بوده است. ثالثا: هيچ يک از امامان معصوم و مظلوم شيعه، از عمر طبيعي روزگار خود بهره نگرفته و به مرگ طبيعي نمرده اند، بلکه همه آنها با مرگ غير طبيعي، يعني شهادت از دنیا رفتهاند. فرمايش آقا امام حسن مجتبي ـ عليه السلام ـ و امام رضا ـ عليه السلام ـ گواه اين واقعيت است: 1. امام حسن مجتبي ـ عليه السلام ـ فرمود: جدم رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ براي من حديث کرد که از برگزيدگان اهل بيت او دوازده امام، امر امامت را به عهده ميگیرند، و کسي از ما نيست مگر اينکه کشته ميشود يا مسموم ميگردد. 2. اباصلت عبدالسلام بن صالح هروي ميگوید: از حضرت رضا ـ عليه السلام ـ شنيدم که فرمود: به خدا سوگند کسي از ما نيست، مگر اين که کشته شده و يا مسموم گرديده است. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image