آیا حضرت مسیح (ع) به آسمان صعود کرد؟ / تاریخ وسیره / تاریخ پیامبران / حضرت عیسی(ع) /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

1. چرا عیسی مسیح علیه السلام به آسمان صعود کرد؟


در چند آیه از سوره های مختلف قرآن داستان صعود حضرت عیسی (ع) به آسمان آمده است. خداوند در آیه 55 از سوره آل عمران چنین می فرماید: ( زمانیکه خداوند به عیسی فرمود: من تو را بر می گیرم و به سوی خود بالا می برم و تو را از کسانی که کافر شدند پاک می سازم … ) و در آیات 156 تا 158 سوره نساء در توبیخ یهود می فرماید:(و بخاطر کفرشان، تهمت بزرگی که بر مریم زدند و گفتارشان که ما مسیح عیسی بن مریم پیامبر خدا را کشتیم در حالیکه نه او را کشتند و نه بدار آویختند لکن امر بر آنها مشتبه شد. و کسانی که در مورد (قتل) او اختلاف کردند، از آن در شک هستند و علم به آن ندارند و تنها از گمان پیروی می کنند و قطعاً او را نکشتند بلکه خدا او را به سوی خود بالا برد و خداوند توانا و حکیم است) روایات زیادی نیز از طریق اهل سنت(صحیح بخاری و مسلم و بیهقی...) و شیعه رسیده است مبنی بر اینکه: حضرت عیسی (ع) در وقت ظهور حضرت مهدی (عج) از آسمان به زمین نزول می کند، و نیز روایات زیادی داریم که حضرت عیسی الان زنده  و در آسمان است، از جمله در تفسیر عیاشی از امام صادق علیه السلام و در عیون اخبار الرضا از امام الرضا علیه السلام. خلاصه اینکه ظاهر آیات و روایات این است که حضرت عیسی الان زنده است در آسمان زندگی می کند اما اینکه نحوه زندگی ایشان در آنجا چگونه است و اینکه مراد از آسمان چیست؟ در این آیات و روایات توضیحی نیامده است و نیاز به تحقیق و تامل بیشتر دارد. و در باره علت صعود حضرت مسیح به آسمان هر چند بطور واضح و صریح در آیا ت و روایات توضیحی داده نشده است ولی در مجموع از بیان سرگذشت و تاریح حضرت عیسی می توان فهمید که:  این کار  برای رهایی حضرت عیسی از شکنجه و اذیت و آزار و تهمت زدنهای یهود به آن حضرت بوده است، چنانکه قرآن در همین آیات می فرماید (من ترا از کافرین پاکیزه می کنم) که منظور از پاکیزه کردن، نجات از چنگال افراد بی ایمان و پلید و از تهمت های ناروای آنها بوده است. و این در واقع یک نوع عذاب برای قوم کافرین است چون هیچ نعمتی برای سعادت و رستگاری بشر بالاتر از وجود انبیاء الهی؛ آن مشعل داران هدایت و نور دانش نیست و این سنت الهی است که اگر کفران نعمت الهی بکنیم، خداوند آن نعمت را از ما می گیرد، همانطوریکه شکر نعمت موجب زیادی آن خواهد شد. اما اختلاف مفسرین یک امر اجتناب ناپذیر است چنانکه در همه علوم اختلاف آراء و نظر وجود دارد و در هیچ علمی وجود اختلاف، ضرر به اصل علم نمی زند بلکه بر عکس باعث رونق و شکوفای و رشد بیشتر آن علم خواهد شد. البته اگر نظریات با متد علمی تحصیل گردند، و واقعاً از روی تحقیق و تفحص باشد نه از روی هوی و هوس و خودپسندی. در جواب قادیانی ها می توان گفت:  قرآن یک سند قطعی است و ظاهر بلکه صریح آن این است که حضرت عیسی کشته نشده است بلکه زنده است. و اگر در مورد قرآن شک کنند، در این صورت چاره ای نداریم از اینکه بحث را به توحید و نبوت حضرت رسول اکرم (ص) سوق دهیم. .

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

مرجع:

ایجاد شده در 1401/04/17



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image