افتراق زکات در مکتب شیعه و سنی / احکام / زکات /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

وجوه افتراق زکات در مکتب شیعه و سنی چیست؟


سنی ها خود دارای چهار فرقه می باشند و برخی از احکام شیعه با بعضی از این فرقه ها موافق و با بعضی دیگر اختلاف دارد در زکات هم این گونه است، برخی از احکام زکات با نظر بعضی از فرقه ها موافق است و با برخی دیگر تفاوت دارد لذا وجوه افتراق به صورت مبسوط بسیار طولانی می شود، ما در این جا به برخی از نمونه ها اشاره می کنیم، برای اطلاع کامل باید به کتاب های "الفقه علی المذاهب الخمسه تألیف محمد جواد مغنیه، الفقه علی المذاهب الأربعة و مذهب أهل البیت علیهم السلام‏ نویسنده: جزیری، عبد الرحمن- غروی، سید محمد- یاسر مازح و کتاب الخلاف تألیف شیخ طوسی" مراجع نمایید. در شروط وجوب زکات: 1- حنفیه و شیعه:عقل و بلوغ را شرط می دانند، المالکیة و الحنابلة و الشافعیة:عقل و بلوغ شرط نیست پس بر مال مجنون و طفل زکات واجب می شود 2- الحنفیة و الشافعیة و الحنابله:اسلام شرط است لذا بر غیر مسلمان واجب نیست، الحنفیة و الإمامیة(شیعه):اسلام شرط نیست و بر غیر مسلمان هم واجب می شود. 3- همه ملکیت را شرط می دانند اما در نحوه ملکیت تام سخنان متفاوت است. 4- گذشتن یک سال قمری در غیر حبوبات و ثمرات درختان و معادن. 5- رسیدن مال به حد نصاب شرعی که البته در میزان نصاب نظرات اختلافی است. 6- الإمامیة و الشافعیة:قرض داشتن مالک باعث اسقاط زکات نمی شود، الحنابلة:دین و قرض مانع وجوب زکات می شود و باید اول دیون خود را بدهد، المالکیة:دین مانع از زکات می شود در طلا و نقره، الحنفیة:اگر دین، دین الهی است مانند حج و کفارات این مانع از وجوب زکات نمی شود اما اگر حق مردم است در غیر زرع و میوه ها مانع از وجوب زکات است. ‏اموالی که زکات به آنها تعلق می گیرد: فقها مذاهب در برخی از چهار پایان، حبوبات، ثمرات، و در نقد ها(طلا و نقره)، و در معادن زکات را واجب می دانند. در چهار پایان همگی بر وجوب زکات برای شتر، گاو(شامل گاو میش هم می شود) و گوسفند(شامل بز هم می شود) اتفاق دارند در طلاو نقره شیعه:زکات به طلا و نقره ای تعلق می گیرد که سکه باشند برخلاف چهار فرقه دیگر که به شمش طلا و نقره هم زکات را واجب می دانند شیعه به جواهر و زیور آلات واجب نمی داند اما آنها در این اختلاف نظر دارند در مال التجاره شیعه زکات را واجب نمی داند اما آن چهار فرقه واجب می دانند. در مستحقین زکات هم همه مشترکند که به فقرا و مساکین و عاملین زکات و افرادی  برای الفت دادن قلبشان به اسلام و عبدها و مقروضین و در راه خدا و در راه ماندگان تعلق می گیرد اما در تعریف اینها اختلاف هست.[1] .

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

مرجع:

ایجاد شده در 1401/04/17



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image