تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگرچه قرآن کریم برای استفاده عموم مسلمانان نازل شده است و همه مسلمانان از اول نزول آن تا کنون از آن استفاده کردهاند [که این دستور پیامبر (ص) و ائمه معصومین علیهم السلام میباشد] ولی حتی در عصر پیامبر (ص) که مردم در فضای نزول قرآن بودهاند، مواردی بوده است که از شخص پیامبر اکرم (ص) درباره مفاهیم قرآنی سؤال میکردهاند، چنانکه قرآن میفرماید: « بِالْبَیِّنَاتِ وَ الزُّبُرِ وَ أَنزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَینَِّ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیهِْمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ » [1] (از آنها بپرسید که) از دلایل روشن و کتب (پیامبران پیشین آگاهند!) و ما این ذکر [قرآن] را بر تو نازل کردیم، تا آنچه به سوی مردم نازل شده است برای آنها روشن سازی و شاید اندیشه کنند! »، در این آیه کریمه پیامبر (ص) مفسر و مبیّن قرآن معرفی شده است. علاوه در آیات قرآن متشابهاتی هست [به علت حکمتی که بیان آن در این بحث نمیگنجد] که مفهوم اینها مسلما آنچه ظاهر آن است، نیست و برداشت از آن احتیاج به احاطه به تمامی آیات، یا دیگر روش پیامبر (ص) و معصومین (ع) در برداشت از قرآن و... دارد و اگر بخواهیم از یک کتابی که از مفاهیم بسیار ابتدائی تا مفاهیم بسیار بلند، همه و همه را برای دورهای بسیار دراز مدت از زمان بعثت تا آخر الزمان بیان کرده است، بدون در نظر گرفتن قواعد آن، به برداشتهای اولی و سطحی اعتماد بکنیم، کار صحیحی نکردهایم، این معجزه قرآن کریم است که حتی کسی که قواعد برداشت صحیح از قرآن را نداند و فقط ظاهر عبارات آن را بخواند و بشناسد، درمییابد که اکثر آیات قرآن هیچ نقطه کور یا نا مفهومی ندارد. اکنون احتمالا شما هم قبول میکنید که نباید به برداشت سطحی و بدون مراجعه به تفاسیر معتبر اکتفا کرد. .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.