اصحاب اخدود /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

داستان اصحاب اخدود در کدام سوره امده؟


در پاسخ به مطالب زیر توجه کنید : 1. داستان اصحاب اخدود در سوره مبارکه بروج آمده و در ایه 8 این سوره نام آنها برده شده است : قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ ؛ مرگ بر شکنجه گران صاحب گودال (آتش) .2. اخدود به گفته راغب در مفردات به معنى شکاف وسیع و عمیق و گسترده در زمین است، یا به تعبیر دیگر گودالها و خندقهاى بزرگ را گویند، و جمع آن اخادید و در اصل از خد انسان گرفته شده که به معنى دو فرورفتگى است که در دو طرف بینى انسان در سمت راست و چپ قرار دارد (و به هنگام گریه اشک بر آن جارى مى شود) و سپس کنایتا بر گودالى که بر صورت زمین ظاهر مى شود اطلاق شده (و بعدا به صورت یک معنى حقیقى درآمده است).در اینکه این گروه شکنجه گر چه اشخاصى بودند؟ و در چه زمانى مى زیستند؟مفسران و ارباب تواریخ نظرات مختلفى دارند که شرح آن به خواست خدا در نکات ذیل آیات مى آید، ولى قدر مسلم این است که آنها خندقهاى بزرگى از آتش فراهم ساخته بودند، و مؤمنان را وادار مى کردند که دست از ایمان خود بردارند، هنگامى که با مقاومت آنان روبرو مى شدند آنها را در این کوره هاى آدم سوزى انداخته، به آتش مى کشیدند! وقود در اصل به معنى ماده اى است که آتش با آن مى افروزند، (مانند هیزم) و تعبیر به ذات الوقود با اینکه همه آتشها احتیاج به هیزم و مانند آن دارد اشاره به کثرت مواد آتش زایى است که آنها به کار مى گرفتند، و طبعا آتش آن بسیار دامنه دار و پر شعله اى به وجود مى آمد و اگر بعضى ذاتِ الْوَقُودِ را در اینجا به معنى آتش شعله ور تفسیر کرده اند، ظاهرا به همین دلیل است، نه آنچه بعضى پنداشته اند که وقود داراى دو معنى است یکى هیزم و دیگرى شعله و تاسف خورده اند که چرا مفسران و مترجمان به این نکته توجه نکرده اند! منظور از آیه إِذْ هُمْ عَلَیْها قُعُودٌ و آیه بعد، این است که گروهى با کمال خونسردى نشسته بودند و صحنه هاى شکنجه را تماشا مى کردند و لذت مى بردند که این خود نشانه نهایت قساوت آنها بود.بعضى نیز گفته اند این گروه مامور بازجویى و اجبار مؤمنان به ترک مذهب حق بودند.بعضى نیز آنها را دو گروه دانسته اند گروهى شکنجه گر و گروهى تماشاچى و از آنجا که تماشاچیان راضى به اعمال شکنجه گران بودند این فعل به همه آنها نسبت داده شده است، و این طبیعى است که در یک چنین برنامه اى همیشه گروهى عاملند، و گروهى تماشاگر، بعلاوه سران آنها معمولا دستور مى دهند و عمال از قشرهاى پائین ترند.این نیز گفته شده است که گروهى نشسته بودند و مراقب عمال شکنجه بودند تا از برنامه خود تخلف نکنند، و نزد سلطان شهادت دهند که آنها وظائف خود را به خوبى انجام مى دادند! ترکیب آن جمعیت از همه این گروه هاى مختلف نیز بعید به نظر نمى رسد، بنا بر این جمع میان همه این تفسیرها نیز ممکن است. تفسیر نمونه، ج 26، ص: 334 .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image