تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه
تعبیر «اقوى» فتواست و تعبیر «بعید نیست» تمایل به فتوا مى باشد و تعبیرات «ظاهراً»، «خالى از وجه نیست»، «خالى از قوت نیست» در حکم فتوا مى باشند و هیچ یک از موارد فوق محلّ رجوع به غیر نمى باشند. و تعبیرات «خالى از اشکال نیست»، «محلّ اشکال است»، «محلّ تأمّل است»، «اشکال دارد»، در مورد عدم فتوا، نوعى احتیاط است و مقلّد مخیر است به آنها عمل کرده یا به مجتهد دیگر ـ با رعایت الأعلم فالأعلم ـ مراجعه کند. و تعبیرات «احوط این است» و «احتیاطاً» چنانچه قبل یا بعد از آنها فتواى به فعل یا ترک باشد احتیاط استحبابى است و محلّ رجوع به غیر نیست و مقلّد مخیر است بین عمل به فتوا یا عمل به احتیاط استحبابى و اگر قبل یا بعد از آن فتوا نباشد، احتیاط وجوبى است و مقلِّد مخیر است که یا به آنها عمل کند یا با رعایت الأعلم فالأعلم رجوع به غیر کند. منبع: جامع المسائل، استفتائات آیت الله العظمی محمد فاضل لنکرانی (ره)، جلد دوم، قم: امیر العلم، 1383. .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.