ادیان و مذاهب /

تخمین زمان مطالعه: 9 دقیقه

تطور تاریخی بهائیت چیست و چه آداب و سننی دارد؟


بهائيت فرقهاي از مسلك بابيگري است كه در قرن سيزدهم هجري قمري، توسط فردي به نام سيد علي محمد شيرازي به وجود آمد. سيد علي محمد كه در سال 1235 يا 1236 هجري قمري در شيراز متولد شده بود ابتدا به قصد تجارت به بوشهر رفت و در آنجا به تجارت پرداخت امّا بعد از چند سال كار، دست از شغل خود برداشت و بعد از سفري به مكّه به عتبات عاليات رفته و جزو شاگردان سيد كاظم رشتي قرار گرفت و بعد از مرگ وي با ادعاي جانشيني وي و بابيت كه به معني واسطه وصول به امام زمان بود عدهاي را دور خود جمع كرد بعد ادعا كرد كه خود قائم موعود و امام زمان است و در نهايت ادعاي نبوت نمود. وي كه از حمايتهاي گسترده سفارت روس و برخي واليان دست نشانده برخوردار بود توانست فتنه بزرگي به وجود آورده و شورش هاي متعددي از سوي هوادارانش به پا كند ولي با همكاري مردم و دولت و مقاومت علماء‌ فتنه وي به زودي خوابيد و خود وي در سال 1266 هجري قمري در حالي كه 30 سال بيشتر نداشت به جرم كفر و ارتداد از دين اسلام در تبريز به دار آويخته شد. بعد از كشته شدن سيد علي محمد شيرازي شخصي به نام يحيي صبح ازل ادعاي جانشيني وي را كرد و برخي از بابيان را دور خود جمع آورد و برادرش «ميرزا حسين علي بهاء» نيز منصب وكالت او را به عهده داشت. اين دو نيز از حمايتهاي سفارت روس برخوردار بودند و دولت قاجار از ترس روسيه نميتوانست آنان را از بين ببرد ولي بر اثر مخالفتهاي مردم و علماء مجبور شد تا آنان را به بغداد تبعيد كنند در بغداد بين دو برادر يعني يحيي صبح ازل و ميرزا حسين علي بهاء اختلاف افتاد و در نهايت دولت عثماني يحيي و طرفدارانش را به قبرس و حسين علي بهاء را به عكاء‌ (یکی از شهرهای اسرائیل)تبعيد نمود و اين آغاز پيدايش فرقه بهائيت بود. زيرا حسين علي بهاء كه به عكاء‌ تبعيد شده بود توانست هواداران باب را دور خود گرد آورده و سازمان جديدي به آنها بدهد و صبح ازل را كه به جزيره قبرس تبعيد شده بود منزوي سازد. ميرزا حسين علي بهاء ابتداء ادعاي جانشيني سيد علي محمد باب را داشت ولي اندكي بعد ادعاي مهدويت كرده و با ادعاي نبوت و الوهيت(خدايي) كار خود را ارتقاء داده خود را همان «من يظهره الله» كه باب، وعده آمدنش را داده بود معرفي نمود. اما بعد از تبعيد ميرزا حسين علي به عكاء در منطقه فلسطين كه از حوزه نفوذ روسيه بيرون بود اين حمايت كمرنگ شد. به همين دليل عباس افندي پسر حسین علی بهاء با خوش خدمتي هاي خود به امپراطوري بريتانيا و بعدها دولت آمريكا توانست حمايت آنها را جلب كرده و براي گسترش فرقه بهائيت در ميان مسلمانان از اهرم ثروت و قدرت كشورهاي مذكور استفاده كند. بنابراين بايد گفت فرقه بهائيت استمرار فرقه بابيت است كه توسط ميرزا حسين علي بهاء تأسيس شد و به وسيله عباس افندي كه خود را «عبدالبهاء» مي ناميد قوام و استقرار يافت و الان نيز توسط هيئتي مركزي كه اعضاي آن را افرادي آمريكايي و انگليسي تشكيل مي دهند و اصالتاً مسيحي بوده بعدها بهايي شده اند اداره مي شود. در تکون و به وجود آمدن این فرقه غير معقول و مخالف با فطرت انسانی و اديان الهی قدرت های استعماری نقش اساسی داشته است و در حقيقت بهائيت یگ گروه سیاسی است و حتی مانند اديان غير الهی هم دارای عقايد نظام مند نمی باشد. ما خيلی کوتاه به حمايت و نقش استعمار گران از اين گروه اشاره می کنيم: 1. حمايت روسيه: سفارت روسيه از اول فتنه بابيه و پيدا شدن فرقه بابيه و بهائيه از رهبران اين فرقه حمايت مي كرد. به عنوان مثال دالگوركي سفير روسيه در تهران براي نجات بهاء الله از زندان پادرمياني كرد و فرستاده خود را با وي همراه نمود تا به سلامت از ايران خارج شود. 2. دولت انگلستان: بعد از انتقال رهبري بابيت و بهائيت به عراق و سپس فلسطين، رهبران اين فرقه خود را به تبعيت استعمار انگليس در آوردند به طوري كه پس از پايان جنگ جهاني اول به پاس خدماتي كه عبدالبهاء براي استعمار انگليس انجام داده بود طي مراسمي لقب سِر(Sir) و بزرگترين نشان خدمتگزاري، نايت هود(Knight Hood) را دريافت كرد. 3. آمريكا: در اثر حمايت هاي آمريكا، بهائيگري به ستون پنجم و يكي از ابزارهاي استكباري آمريكا بعد از جنگ جهاني اول مبدّل شد. 4. پادشاه عثماني: براي قدرداني از حمايتهاي عثماني از بهائيت، عبدالبهاء لوحي براي او نازل كرده و از او تشكر نمود. 5. دولت غاصب اسرائيل: بهائيت از اول پيدايش خود با يهود همكاري داشت به طوري كه دكتر احمد شلبي عقايد اين فرقه را در كتاب مقارنة الاديان اليهوديه ميآورد كه هيئت بين المللي حيفا در نامه اي به محفل روحاني ملي بهائيان ايران در اول ژوئيه 1952 رابطه شوقي افندي را با حكومت اسرائيل اعلام داشت. با توجه به مطالب فوق معلوم ميشود كه فرقه بهائيت از تأسيس تا زمان حال هميشه وسيله اي براي خيانت به مسلمانان و حمايت از دولت هاي استعماري بوده است، اما در مورد عقايد آنان بايد گفت كتابهائي كه بهاء الله يعني ميرزا حسينعلي به گمان خودش نازل كرده و عقايد و احكامش را گفته است به عنوان نمونه اشاره ميكنيم: 1. الايقان 2. مجموعة الالواح 3 . الشيخ 4. اقدس 5. نبذة من تعاليم حضرت البهاء عقايد بهائيت: بيشتر عقايد بهائيت در محور بهاء الله يعنی حسين علی نوری است كه در اينجا به چند نمونه اشاره ميكنيم: 1. شناخت: اولين چيزي كه بر بندگان واجب شده است شناخت محل تابش وحي و طلوع امرالله است يعني معرفت به ميرزا حسينعلي بهاء الله كه در اثر اين شناخت اعمال قبول مي شود. 2. بهاء الله همان خداست و پس از او شوقي افندي خدا شد. 3. بهاء مژده انبياء گذشته و باب است يعني سيد علي محمد شيرازي باب فقط مژده رسان بهاء الله بود و با آمدن او قيامت نزديك مي شود. 4. اسماء، صفات و افعالي كه براي خداوند تبارك و تعالي ذكر ميشود رموزي است براي اشخاصي كه آنها مظهر الله هستند(يعني خدا در آنها ظهور كرده است) و گرنه خداوند، اسماء و صفات و افعال ندارد. 5. بهاء الله، احد و واحد است و شريكي در ملك براي او نيست چرا كه خداوند در او ظهور كرده است و اين ظهور براي شناخت بيشتر خداوند است كه در حجاب غيب از نظرها پوشيده است. 6. بهائيت از همه اديان گذشته بهتر است چرا كه خداوند در بهاء الله ظهور كرده است و اديان ديگر با ظهور بهاء تمام مي شوند و به مرحله كمال مي رسند. 7. دين اسلام تا آمدن بهاء الله معتبر بود و قرآن كريم هيچ گونه اعجازي ندارد و توسط باب نسخ شده است. 8. بهاء الله يك معجزه است زيرا بدون اينكه به مدرسه برود توانسته الواح مقدسه فارسي و عربي را املاء نمايد. 9. شريعت بهائي فقط پس از هزار سال قابل تغيير است يعني خداوند تبارك و تعالي مي تواند بعد از هزار سال در شخص ديگري ظهور كند و دين بهائيت را نسخ كند همچنانكه با ظهور خود در بهاء، دين اسلام را نسخ كرد. احكام و سنت ها: بهائيت براي خود احكامي را هم به گمان خويش نازل شده، دارند كه به چند نمونه مهم اشاره مي كنيم: 1. نماز: صبح و ظهر و شام 9 ركعت به صورت فرادي و قبله هم شهر عكا است كه قبر ميرزا حسينعلي بهاء (خدايشان) در آنجاست و نماز آيات نسخ شده و كسي كه آب ندارد به جاي وضو ، پنج بار مي گويد: بسم الله الاطهر الاطهر. 2. روزه: بهائيت مي گويند هر سال 19 ماه دارد و هر ماه نوزده روز پس روزه 19 روز واجب است كه عيد نوروز عيد فطرشان مي شود. 3. حج: زيارت محل تولد باب در شيراز و خانه حسينعلي ميرزا در بغداد در همه ايام به جاي زيارت كعبه قرار داده شده است. 4. ازدواج: بيش از يك زن جايز نيست، ازدواج با زن پدر حرام ولي با بقيه محارم مانند مادر، خواهر و .... حلال است. 5. طهارت: همه اشياء روي دنيا پاك است مانند: بول، غائط، مني، سگ و ... و اين موهبت بهاء به بندگان اوست. 6. مراكز اجتماع: 1. حظيرة القدس: در عشق آباد 2. مشرق الاذكار: در نزديك شيكاگوي آمريكا 7. تربيت اولاد: درس و ياد دادن احكام بهائيت فرزند بر عهده پدر است و اگر فقير باشد از بيت العدل داده مي شود. 8. يك سوم ديه كسي كه كشته شده است حق بيت العدل بهائيت است نه صاحب دم. 9. زنا: حد زنا در مرحله اول 9 مثقال طلا و در مرحله بعد 18 مثقال به بيت العدل ريخته مي شود. 10. مهماني: هر ماه يكبار مهماني بر همه واجب است هر چند با دادن آب خالي. 11. بهداشت: هر هفته يك بار غسل و ناخن گرفتن واحب است. 12. عيد: هر سال دو عيد هست: 1. روز بعثت باب(ادعاي بابيت) 2. روز ولادت ميرزا حسينعلي بهاء. 13. دفن اموات: مرده ها بايد در بلور، سنگهاي قيمتي و چوب هاي محكم لطيف و با انگشتر نقش دار به اسم بهاء، دفن شوند. 14. آداب و معاشرت: با اديان ديگر با محبت و مسالمت رفتار شود تا بوي خوش رحمان(بهاء الله) را بهائيت بيابند. 15. ارث: سهم دختر و پسر مساوي است همچنان كه بلوغ هر دو در 15 سالگي است. 16. اسباب منزل: هر نوزده سال يك بار، بايد اثاثيه منزل تغيير يابد. با توجه به حمايت هاي علني استكبار و ادعاهاي بي منطق بهائيت بايد بگوئيم بهائيت دين نيست بلكه نقشة استعماري است براي ضربه زدن به امت اسلامي و غلبه بر كشورهاي اسلامي. زيرا اگر مردم اين مكتب را بپذيرند ديگر مبارزه با ظلم، جهاد، امر به معروف و نهي از منكر مفهوم خودش را از دست مي دهد و بايد اشياي قيمتي را به حساب بهائيت در بيت العدل كه به جاي بيت المال رايج در دين اسلام است بريزند و اين يعني استكبار با خيال راحت بر كشورهاي بزرگ اسلامي تسلط يابد و هيچ رقيبي هم نداشته باشد. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image