تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
چه بگویم در جمال آفتابش که عین بی حجابی شد حجابش 2- اما آیا مرتبه اسماء و صفات خداوند هم قابل فهم نیستند مثلاً وقتی می گوییم خداوند قادر است یا عالم و دانا است ما چه مقصودی از این اوصاف و اسماء داریم آیا مانند حرف لغو و بی معنایی است یا غرضی از بیان این جملات داریم مسلماً ما وقتی می گوییم خداوند عالم یا قادر است معنای آن را در ممکنات فهمیده ایم که قادر کسی است که می تواند انجام دهد و عالم کسی است که می داند و همین معنا را هم در مورد خداوند می فهمیم با این تفاوت که قدرت و علم در میان ممکنات محدود و ناقص و زوال پذیر است اما قدرت و علم خداوند نامحدود و مطلق و کامل و زوال ناپذیر است. مرتبه فعل و خلقت حضرت حق هم که خود مراتبی دارد مثل عالم جبروت (عقل) عالم ملکوت (یا مثال و برزخ) عالم ماده و طبیعت یا ناسوت که انسانها به فراخور رشد و عقلانیت عرفان خود به آنان معرفت پیدا می کنند. 3- با آن چه که بیان شد مطالب ذکر شده درست نیستند و باید بین مراتب شناخت تفاوت قائل شد. شما می توانید برای آگاهی بیشتر به کتاب سیری در نهج البلاغه استاد شهید مرتضی مطهری(ره) مراجعه نمائید. .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.