تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
خداوند تبارک و تعالی، وجود مطلق و کمال مطلق است که هیچگونه عیب و نقصی در آن نیست. مفهوم واژهی خدا از عمومیترین و سادهترین مفاهیمی است که همهی انسانها حتی کسانی که منکر وجود خداوند هستند، نیز آنرا درک میکنند.هر چند شناخت کنه و حقیقت ذات خداوند تبارک و تعالی برای انسان غیر ممکن است، ولی از راههای بسیار زیادی میتوان یقین به وجود خداوند تبارک و تعالی پیدا نمود. راههای شناخت خدا در یک دستهبندی کلی به راههای زیر تقسیم میشود:1. راه عقلی (مثل برهان امکان و وجوب و مانند آن)،راه تجربی (برهان نظم)،راه دل (برهان فطرت)،آسانترین و بهترین راهها، برهان فطرت(خداشناسی از راه دل) است که انسان با بازگشت به درون خویش، بینیاز از هر گونه استدلال عقلی یا مشاهدهی تجربی خدای خویش را مییابد و از راه دل به کوی یار میرسد.نکتهی مهم در پاسخ به این سؤال که خدا چگونه خلق شد، و یا چه کسی خدا را خلق کرد، یافتن جواب این سؤال فلسفی است که: «ملاک نیاز به علت چیست؟» متکلمان در ملاک نیاز به علت روی مسئلهی حدوث، انگشت نهاده، اما فلاسفه، ملاک اصلی نیاز به علت را مسئلهی امکان دانستهاند، از دیدگاه اینان چون ذات پروردگار متعال «مبرّا» از وصف امکان بوده و واجب الوجود است؛ لذا از مدار مسئلهی نیاز به علت بیرون است. در نتیجه از آنجا که خداوند نه حادث است و نه ممکن، پس نیاز به علت و آفریننده ندارد. .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.