تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه
الف. وقت رمضان آخر تنگ نیست: قضای هرکدام را که بگیرد، مانعی ندارد (تمام مراجع عظام تقلید). ب. وقت رمضان آخر تنگ است: باید اول قضای رمضان آخر را بگیرد (حضرت امام و آیات عظام بهجت و زنجانی). بنا بر احتیاط واجب، اول قضای رمضان آخر را بگیرد (آیات عظام اراکی، فاضل، وحید و مکارم). بنا بر احتیاط مستحب، اول قضای رمضان آخر را بگیرد (آیات عظام گلپایگانی، صافی، نوری، خویی، سیستانی و تبریزی). نکته: برخی از مراجع مثل حضرت امام و آیات عظام وحید و زنجانی تصریح کرده اند که اگر شخص در جایی که باید قضای رمضان آخر را بگیرد، عمداً نیت غیررمضان آخر را بکند، روزه اش صحیح است و فقط کفارۀ تأخیر بر او واجب می شود.(2) پینوشت: 1- توضیح المسائل مراجع، مسأله 1698؛ وحید، توضیح المسائل، مسأله 17060. 2- تحریر الوسیله، کتاب الصوم فی احکامالقضاء، مسأله 6؛ وحید،منهاج الصالحین، مسأله 1047؛ توضیح المسائل مراجع، ذیل مسأله 1698. منبع: احکام روزه، اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی، انتشارات قدس رضوی، 1393. .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.