تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه

چرا برخي با روحانيت مخالف هستند؟ چه جوابي بايد به اين افراد داد؟


به طور كلي هر صنف و گروهي داراي مخالفان و موافقاني مي باشند. روحانيت نيز از اين قاعده مستثني نمي باشند. در طول تاريخ بودند افرادي كه نسبت به روحانيت مخالفت مي ورزيدند و با اين صنف دشمني داشتند. و از آنجايي كه براي پاسخ به اين پرسش لازم است فلسفه وجودي روحانيت بررسي شود، لذا ابتدا به تبيين اين مطلب مي پردازيم؟ فلسفة وجودي روحانيت: در هر ديني، ضروري است كه همواره گروهي به تعاليم آن وقوف و آگاهي كامل داشته باشند و از ارزش ها و تعاليم آن حراست نمايند. بي شك در دين اسلام، صنفي به نام «روحانيت» عهده دار اين امر خطيرند. در زمان نبي اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ افرادي بودند،‌كه هر چند بسياري از آنها داراي شغل ديگري بودند، دقيقا وظايف روحانيت امروزي را عهده دار بوده اند، از پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ آيات قرآن را فرا مي گرفتند، و احكام اسلام را مي آموختند و جهان بيني و ايدئولوژي اسلام را كسب مي كردند و با سفر به مناطق دوردست، مردم را با حقايق ديني آشنا مي ساختند. از نخستين روزهاي انتشار دعوت اسلام، گروهي با كسب تفقه در دين، رسالت تبليغ و پاسداري از اسلام و گسترش آن را بر عهده گرفتند. از همان روزهايي كه پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ مصعب بن عميرها، و معاذ بن جبل ها و عبدالله بن رواحه ها را براي ابلاغ رسالت و تعليم اسلام به مناطق دور و نزديك فرستاد، هستة اولية «دعاة» و «مبلغين» تشكيل شد، و با شكل گيري گروهي مشخص به نام اصحاب و تابعين كه با فراگرفتن علوم و معارف اسلامي از پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ و علي ـ عليه السلام ـ مسئوليت انتقال فقه اسلامي را به كساني كه دسترسي مستقيم به منابع آن نداشتند، بر عهده گرفتند. به وجود آمدن چنين نهاد فرهنگي و علمي در درون تشكيلات ساده اي كه پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ در اولين فرصت پس از هجرت براي اداي رسالت خود ايجاد نموده بود، در حقيقت پيروي از دستورهاي موكّد قرآن در زمينة لزوم دعوت و تبليغ و تعليم محسوب مي شد.[1] از آنجايي كه دين مانند هر نهاد اجتماعي، محتاج به سازماندهي، تشكيلات منظم و نيروهاي نخبه و كارآمد مذهبي است تا به پايداري و ترويج و بسط معارف الهي مدد رساند. عالمان ديندار و زاهد مسئوليت اين امر بزرگ را بر عهده گرفته اند، آنها با تفقه در احكام دين و آگاهي از حكمت الهي، افكار و انديشه هاي بلند قرآني را با توسل به آيات و روايات متقنه در ميان همگان ترويج داده اند، سهم به سزائي در سازماندهي، تنظيم و تنسيق احكام ديني داشته اند. از اينجاست كه فلسفة وجودي نهاد روحانيت در هر ديني به ويژه دين مقدس اسلام معلوم شده و ضرورت وجود آن به خوبي حس مي شود. در اين ميان نقش و سهم روحانيت شيعه به عنوان مروجّان مذهب شيعة اثني عشري و مناديان راستين اسلام ناب بيشتر به چشم مي خورد، زيرا با تحقيق و بررسي پيرامون سيره و سنت اهل بيت پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ عاملان وفادار به حديث ثقلين بوده و در جهت گسترش آن تلاش مجّدانه اي از خود مبذول داشته اند. به همين علت بود كه استاد شهيد مرتضي مطهري (ره) جامعترين تعريف را پيرامون فلسفة‌ وجودي روحانيت بيان داشته و آنان را «گروه مهندسي اجتماعي مورد اعتماد جامعه»[2] معرفي مي نمايد. زيرا اولاً روحانيت اصيل شيعه مورد اعتماد و اطمينان اغلب مردم اند و ثانياً مهندسين و سازندگان يك جامعه اند كه شاكلة اين مهندسي از همان آموزه هاي ناب ديني نشأت مي پذيرد. بنابراين هر ديني و از آن جمله اسلام، خواه ناخواه به يك فرقه و دسته و گروهي نيازمند است كه آنها علماء و دانايان و متخصصان آن دين باشند. آيا اسلام وجود يك طبقه اي را كه آنها عالم دين باشند، پذيرفته است؟ البته پذيرفته است، غير از اين نمي‌شده است. پس اگر خيال كنيد كه ما مسلمانيم، ولي عالم ديني لازم نداريم، حرف مفت است، دين كارشناس مي خواهد، اگر دين عالم ديني نداشته باشد، جاهل ها چيزي از دين باقي نمي گذارند، مخصوصاً در اسلام از آن جهت كه دين خاتم است علما و دانشمندان ركن بزرگي به شمار مي روند، بسياري از وظايف انبياء را در اين عصر بايد انجام دهند.... »[3] در هر حال مي توان مخالفان رهبري و روحانيت در 5 گروه متفاوت ارزيابي كرد: 1. عده اي مخالف انقلاب اسلامي هستند و نسبت به نظام جمهوري اسلامي و حاكمان آن به ويژه روحانيت كينة عميق در دل گرفته اند. مخالفان نظام به خاطر قطع منافع خود در ايران، مسبب اين امر را روحانيون مي دانند، زيرا آنها به خاطر نفوذي كه در ميان اغلب مردم دارند، با رهبري انقلاب موجب شوراندن مردم عليه آنان و قطع منافعشان شده اند، لذا طبيعي است كه به بدگويي و هتاكي و توطئه سازي بر عليه اين قشر از جامعه بپردازند. 2. در بعد كلان تر و گسترده تر بايد گفت افرادي كه نسبت به اسلام و به ويژه مكتب تشيع كينه دارند نسبت به مروجين و حافظان دين يعني روحانيت نيز كينه به دل مي گيرد،‌ چون همانطوري كه در مورد فلسفة روحانيت بيان نموديم، اين نهاد مسئول حفظ، حراست و ترويج دين است و طبيعتاً عده اي ضد اسلام نسبت به آنان مخالفت خواهند نمود. 3. عده اي نيز از روي بي خبري و جهل، نسبت به رهبري و روحانيت مخالفت مي ورزند. اين عده به خاطر تحريك ديگران و يا از روي ناداني ممكن است به روحانيت اهانت نمايند. ولي قطعاً در صورت برخورد كريمانه و راهنمايي و ارشاد آنان، از اين مخالفت دست خواهند برداشت. 4. عده اي نيز به اشتباه، ‌تمام مشكلات جامعه اعم از سياسي،‌ اقتصادي، اجتماعي و ... را محصول حكومت روحانيت و در رأس آن ولي فقيه مي دانند، و از اين رو با روحانيت و رهبري مخالفت مي ورزند. 5. برخي نيز به خاطر همان فلسفة روحانيت كه ترويج كامل دين و جلوگيري از هوسراني و خوشگذارني غير مشروع است، نسبت به اين قشر، بدبين و دشمن مي شوند چرا كه روحانيت را سد راه ارضاء اميال نامشروع خود مي دانند. البته عملكرد نادرست برخي از روحانيون و رعايت نكردن ظواهر و گرايش به ماديات در ايجاد بدبيني برخي از مردم نسبت به روحانيت بي تأثير نبوده است. امام امت (ره) كراراً متذكر مي شدند كه روحانيت بايد تمام تلاش خود را جهت حفظ اصالت خود بنمايد و فرمودند: «من خوف اين را دارم كه در اين انقلاب كه بايد روحانيت تقويت بشود. مبادا خداي نخواسته به واسطة بعضي از اعمالي كه از بعضي از اين روحانيون و معممين صادر مي شود، اين موجب بشود كه يك وقت يك سستي در روحانيت پيدا بشود.»[4] معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر: 1. تهاجم به روحانيت و حوزه هاي علميه در تاريخ معاصر، موسسه قدر ولايت، تهران، 1379. 2. روحانيت، استاد شهيد مطهري، انتشارات صدرا. 3. خاتميت. استاد شهيد مرتضي مطهري، انتشارات صدرا. 4. حوزه و روحانيت در آيينة رهنمودهاي مقام معظم رهبري، دفتر معظم له، تهران، 1375.--------------------------------------------------------------------------------[1] . عميد زنجاني، عباسعلي، انقلاب اسلامي و ريشه هاي آن، نشر كتاب سياسي، ص 47. [2] . مطهري، مرتضي، نهضت هاي اسلامي، انتشارات صدرا، ج 2، ص 97. [3] . مطهري، مرتضي، خاتميت، تهران، انتشارات صدرا، ص 108. [4] . صحيفة نور، ج 18، ص 44. .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image