انقلاب اسلامی ایران؛ دولت زمینه ساز ظهور  /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

انقلاب اسلامی ایران؛ دولت زمینه ساز ظهور درطول تاریخ حرکت های انقلابی به وقوع پیوسته است که البته هیچ یک از آنها به اندازه انقلاب اسلامى، زمینه ساز انقلاب مهدى(ع) نبوده اند و اصل مقایسه آنها با انقلاب اسلامى ایران باطل است. خبرگزاری شبستان: انقلاب حضرت مهدى(ع) همچون دیگر انقلاب ها، بدون مقایسه و زمینه سازى، به وجود نمى آید، بلکه در آستانه ظهور، حرکت هایى پا مى گیرد و زمینه را براى ظهور آن حضرت فراهم مى آورد. این سلسله قیام ها و انقلاب ها که ازسوى حق پویان صورت مى گیرد، براساس آنچه در برخى روایات آمده، زمینه را براى حرکت جهانى مهدى(عج) آماده مى کند.


انقلاب اسلامی ایران؛ دولت زمینه ساز ظهور درطول تاریخ حرکت های انقلابی به وقوع پیوسته است که البته هیچ یک از آنها به اندازه انقلاب اسلامى، زمینه ساز انقلاب مهدى(ع) نبوده اند و اصل مقایسه آنها با انقلاب اسلامى ایران باطل است. خبرگزاری شبستان: انقلاب حضرت مهدى(ع) همچون دیگر انقلاب ها، بدون مقایسه و زمینه سازى، به وجود نمى آید، بلکه در آستانه ظهور، حرکت هایى پا مى گیرد و زمینه را براى ظهور آن حضرت فراهم مى آورد. این سلسله قیام ها و انقلاب ها که ازسوى حق پویان صورت مى گیرد، براساس آنچه در برخى روایات آمده، زمینه را براى حرکت جهانى مهدى(عج) آماده مى کند. پیش گویى تحقیق این نشانه ها، به تعبیرهاى گوناگونى در روایات آمده که به چند نمونه از آن اشاره مى کنیم: پیامبر اکرم(ص) مى فرماید: "یخرج ناس المشرق فیوطئون سلطانه".(۱) گروهى از ناحیه مشرق، قد برمى افرازند و زمینه حکومت مهدى(ع) را فراهم مى سازند. یا مى فرماید: "تجى ء الرایات السود من قبل المشرق کان قلوبهم زبر الحدید فمن سمع بهم فلیاءتهم فبایعهم و لو حبوا على الثلج".(۲) افرادى با بیرق هاى سیاه، از ناحیه مشرق مى آیند که دلهاى آنان مانند قطعه هاى فولاد، محکم است. پس هر کس قیام آنان را شنید، براى بیعت به سوى آنان بشتابد، هرچند لازم باشد، با سینه بر روى برف برود. امام باقر(ع) مى فرماید: "کانى بقوم قد خرجوا بالمشرق، یطلبون الحق فلا یعطونه، ثم یطلبونه فلا یعطونه، فاذا راوا ذلک، وضعوا سیوفهم على عواتقهم فیعطون ماسالوا فلا یقبلونه حتى یقوموا، و لایدفعوا الا الى صاحبکم قتلاهم شهداء، اما انى لو ادرکت ذلک لابقیت نفسى لصاحب الامر."(۳) گویى قومى را مى بینیم که از مشرق در طلب حق قیام کرده اند، ولى بدانان نمى دهند و باز مطالبه مى کنند، ولى بدان ها نمى دهند، پس چون چنین مى بینند، شمشیرهاى خویش را بر دوش مى گیرند (آماده نبرد مى شوند) پس در آن هنگام، آنچه را مى خواهند به آنان مى دهند، ولى نمى پذیرند تا اینکه پیروز مى شوند و آن را جز به حضرت صاحب الامر(ع) تسلیم نمى کنند. کشتگان آنان شهیدند. اگر من آنان را درک کنم، جانم را براى صاحب الامر مى گذارم. در این روایات، به روشنى از برپایى قیام ها و انقلاب هایى در آستانه ظهور حضرت مهدى(ع) خبر داده شده است. افزون بر این ها، روایات فراوان دیگرى نیز وجود دارد که صرف نظر از موارد اختلاف اندکى که در جزئیات آن هست، در مجموع، همه آنها بر این نکته اتفاق دارند که پیش از ظهور مهدى(ع)، حکومتى به رهبرى یکى از صالحان، که گمان مى رود از فرزندان پیامبر هم باشد، در ناحیه مشرق تشکیل مى گردد و زمینه ظهور را مهیا مى سازد. و این حکومت، تا ظاهر شدن مهدى(ع) و تسلیم آن به حضرت ایشان، ادامه مى یابد. برهمین اساس، برخى، تشکیل دولت شیعى مذهب صفویه را، که پس از قرن ها استیلاى حاکمان مستبد و متعصب عامى مذهب، روى کار آمد، همان دولتى دانسته اند که در روایات، ازجمله زمینه سازان حکومت مهدى(ع) به شمار آمده است.(۴) در این زمان ما نیز، برخى با استناد به ویژگی هایى که در روایت آمده، انقلاب اسلامى ایران را که در سال 1357 ه.ش به رهبرى امام خمینى(ره) به پیروزى رسید، همان دولتى دانسته اند که زمینه را براى ظهور و قیام مهدى(ع) آماده مى کند و ان شاء الله تا ظهور آن حضرت ادامه مى یابد.(۵). به باور اینان، بسیارى از نشانه ها که در روایات آمده، بر انقلاب اسلامى ایران تطبیق مى کند، به ویژه در برخى روایات، به رهبرى مقام، که سیدى از اولاد پیغمبر است و از قم قیام مى کند و یاران او، بدون ترس و واهمه در برابر طاغوت پایدارند، اشاره شده است که همگى آنها به انقلاب اسلامى، صدق مى کند.(۶) در هر صورت، گرچه قرائن فراوانى این احتمال را قوت مى بخشد، ولى دلیل قطعى و صحیحى که ثابت کند منظور از حکومت زمینه ساز که ائمه(ع) از آن خبر داده اند، انقلاب اسلامى، به رهبرى امام خمینى(ره) است، در دست نیست. البته این، نخستین بارى نیست که علماى شیعه، چنین احتمالى را مطرح ساخته اند. پیش از این نیز، هرگاه حرکت و انقلابى از ناحیه شرق، به ویژه منطقه خراسان صورت مى گرفت، این احتمال قوت مى گرفت. ولى، ناگفته نماند، هیچ یک از آن حرکت ها به اندازه انقلاب اسلامى، زمینه ساز انقلاب مهدى(ع) نبوده اند. بلکه اصلا مقایسه آنها با انقلاب اسلامى باطل است، از این روى احتمال اینکه مراد از "دولت زمینه ساز" ازجمله انقلاب اسلامى ایران باشد و تا ظهور حضرت مهدى(ع) تداوم یابد، بسیار است. بالاخره، چه این احتمال ها درست باشد و چه نباشد، با توجه به روایات بسیارى که در این بخش رسیده، در دوره غیبت و درآستانه ظهور مهدى، دولت هایى به حمایت از حق روى کار مى آیند و انقلاب هایى به حمایت از آن پا مى گیرند و زمینه را براى ظهور مهدى(ع) آماده مى سازند و این، از نشانه هاى ظهور است. پی نوشت: ۱- کنزالمعال، ج 14/263. ۲- بحارالانوار، ج 51/84. ۳- همان مدرک، 52/243. ۴- همان مدرک، 52/243. ۵- مجموعه مقالات و گفتارها در پیرامون حضرت مهدى/207؛ دولة الموطئین للمهدى، مهدى الفتلاوى/82 - 86. انشارات الرسول المصطفى، قم؛ دراسات فى ولایة الفقیه ج 1/239. ۶- در روایتى از امام کاظم(ع) مى خوانیم: "رجل من اهل قم، یدعو الناس الى الحق، یجتمع معه قوم کزبر الحدید، لا تزلهم الریاح العواصف، و لا یملون من الحرب ، و یا یجبنون، و على الله یتوکلون و العاقبة للمتقین". "بحارالانوار ج 57/216. مردى از اهالى قم قیام مى کند و مردمان را به سوى حق دعوت مى کند. گروهى که همچون پاره اى فولاد، مقام هستند، گرد او جمع مى شوند. آنان را بادهاى سهمگین، از پاى در نمى آورد و هیچ از جنگ خسته نمى شوند و نمى ترسند. بر خدا توکل مى کنند و عاقبت از آن متقین است . منبع: کتاب"چشم به راه مهدى" .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image