تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
همهی مراجع (به جز بهجت و صافی): اگر از انواع موسیقی حرام باشد، استفاده از آن جایز نیست؛ هر چند به منظور هدف یاد شده باشد.[۱] آیات عظام بهجت و صافی: استفاده از آلات موسیقی مطلقاً حرام است.[۲] پی نوشت ها: [۱]ـ امام، استفتائات، ج ۲، مکاسب محرمه، س ۲۶ و ۳۰؛ خامنهای، اجوبه الاستفتائات، س ۱۱۴۳؛ مکارم، استفتائات، ج ۲، ص ۷۱۱؛ فاضل، جامع السمائل، ج ۱، ص ۹۸۸ و ۹۹۳ و ۹۹۱؛ تبریزی، صراط النجاه، ج ۵، ص ۱۱۴۹ و دفتر: سیستانی و نوری. [۲]ـ صافی، جامع الاحکام، ج ۱، ص ۱۰۰۳ و ۱۰۰۰ و ۱۰۰۷ و ۱۰۰۵ و دفتر: بهجت. منبع: پرسشها و پاسخهای دانشجویی احکام موسیقی؛ دفتر نشر معارف – تدوین و تألیف: سید مجتبی حسینی (مطابق با نظر ده تن از مراجع عظام) پرسش های مرتبط: آیا ملاک در تشخیص موسیقی حرام، نوع مردم است یا شخص؟ ملاک و مرجع تشخیص موسیقی و غنای حرام، در نظام اسلامی کیست: وزارد ارشاد، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، کارشناسان موسیقی، فقیهان و یا عرف؟ آیا میشود به نواری که از نظر قانونی غیر مجاز است؛ ولی شرعاً غنا و مطرب محسوب نمیشود، گوش داد؟ گوش دادن به ترانه و موسیقیهای تولید شده در خارج، چه حکمی دارد؟ آیا میان انواع موسیقیها ـ از قبیل اصیل (سنّتی)، کلاسیک، محلی، پاپ و … ـ تفاوتی در حکم هست؟ حکم انتشارات کتاب در زمینه مسائل آموزشی و تحقیقی موسیقی چیست؟ حکم نگهداری آلات موسیقی چیست؟ حکم خرید و فروش آلات موسیقی چیست؟ چاپ آگهی در مطبوعات و یا انعکاس در صدا و سیما به منظور جلب افراد مورد نظر، برای آموزش موسیقی چه حکمی دارد؟ آیا مصداق ترویج است؟ .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.