تاریخ /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

در مورد تقارن دو مناسبت با هم مثلا امسال ولادت حضرت معصومه (س) با وفات حضرت آيه الله العظمي تبريزي و نيز عيد قربان و روز عرفه و شهادت حضرت مسلم ـ عليه السلام ـ و مثلا، سوم ماه صفر ولادت امام باقر ـ عليه السلام ـ يا 7 صفر ولادت امام کاظم ـ عليه السلام ـ چه طوري جمع بين اين ها کنيم؟


هر يک از اين مناسبتها به نوبه ي خود تعظيم شعائر اسلام است و بزرگداشت شعائر مورد سفارش قرآن مجید است «هر کس شعائر الهي را بزرگ مي شمارد نشانه ي تقواي قلبي اوست» و چون با احترام و اکرام به شعائر الهي، اسلام زنده مي ماند، بزرگداشت دهه ي عاشورا و عزاداري همه ائمه و امام زادگان بزرگي مثل حضرت معصومه ـ سلام الله عليها ـ نيز از اين جهت است، چون در اين مجالس ياد ائمه و ذکر فضايل آن ها و نقل روايات آن ها و بازگويي سيره ي آن ها عملي مي شود، لذا در رديف شعائر الهي است. چون دين به وسيله ي همين امور زنده مي ماند و فرهنگ ديني در جامعه رايج مي شود. هيچ منافاتي بين اين مجالس وجود ندارد و انسان مي تواند هم در عزاداري فقيهي همچون حضرت آيه الله العظمي تبريزي شرکت کند، که تعظيم به او و احترام به آن فقيه که عمر خود را در راه نشر علوم اهل بيت سپري کرده، مثل تعظيم به حضرت معصومه (س) و ائمه است، چون آن بزرگوار در راه اهداف ائمه عمر خود را سپري نمود. پس در اين مسئله ما بايد به هدف از تعظيم شعائر توجه کنيم وقتي هدفشان يکي بود هيچ مشکلي وجود ندارد، هدف و جهت گيري همه اين ها هدايت انسان است، اين هدف مشترک منافات را از بين مي برد. اما در صورت تقارن کدام مقدم است، اگر در روز ولادت ائمه فقيهي بزرگ از دنيا رفت بايد در تعظيم او شرکت کنيم چون فقيه تمام عمر خود را در زنده داشت فرهنگ اهل بيت سپري مي کند. و ائمه نيز به راه درست آن فقيه را تأييد و به آن سفارش کرده اند، و فقيه در آن راه حرکت کرده، و هدف آن ها با آن فقيه يکي است در عيد قربان اعمال و ادعيه اي در منابع و کتاب ها ذکر شده و ذبح قرباني نيز يکي از اعمال است پس مي توان همه آن اعمال را انجام داد و در مراسم تعزيه نيز شرکت جست. روز عرفه خواندن دعاي عرفه سفارش شده که از امام حسين عليه السلام وارد شده است. بزرگداشت شهادت مسلم بن عقیل که سرباز امام حسين ـ عليه السلام ـ بود، نيز با مراسم دعای عرفه ، قابل جمع است. برگزاري مجالس جشن در ولادت ائمه، که با برگزاري مجلس ياد بود با ذکر مناقب ائمه، هيچ منافاتي ندارد مگر اين که مجلس جشن شبيه مجالس گناه باشد که در اين صورت در هر روزي باشد گناه دارد و اگر در شأن ائمه و شيعه باشد هيچ منافاتي ندارد. اما اگر شبيه مجالس لهو و باطل باشد تعظيم شعائر نيست بلکه تحريف شعائر بوده و حرام است. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image