ضمائر در سوره حمد /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

در نماز ما داریم با خدا حرف میزنیم.(مخاطب ما خداست)چرا بجای استفاده از ضمیر مخاطب از ضمیر غایب استفاده میکنیم؟


1. همه آیات سوره حمد به صورت خطاب نیست بلکه ایات 1 تا 5 سوره مبارکه حمد یعنی (اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ (1)الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ (2) الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ (3) مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ (4) إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ (5) ) به صورت غایب و آیات 5 تا 7 یعنی (اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ (6)صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّینَ (7) ) به صورت مخاطب آمده است .2. آغاز این سوره با حمد و ستایش پروردگار شروع مى شود.و با ابراز ایمان به مبدء و معاد (خداشناسى و ایمان به رستاخیز) ادامه مى یابد، و با تقاضاها و نیازهاى بندگان پایان مى گیرد.در تفسیر بیان السعاده آمده است:«خداى تعالى به طریق تعلیم و آموزش فرمود: «إِیَّاکَ نَعْبُدُ»: «إِیَّاکَ نَعْبُدُ» یعنى، سزاوار آن است که خواننده قرآن تا مقام حضور و مشاهده حقّ تعالى، در مظاهر آن ترقّى کند و آنگاه ببیند که خود او مالک هیچ چیز نبوده. نه مالک مال نه فعل نه صفت، نه ذات، و خداى تعالى مالک حقیقى همه آنها بوده است و استحقاق این مالکیّت را هم داشته است آن وقت است که در مقام التجاء در آمده به زبان حال و گفتار و زبان ذاتش و زبان جمیع لشگریان و قوایش خدا را مخاطب قرار مى دهد عبودیّت و بندگى خود را به نحو حصر عبودیّت در خدا ظاهر مى سازد زیرا، اقتضاى مقام حضور این است که حاضر در محضر حقّ چنان دامنه پرستندگى را تنگ گیرد و منحصر به معبود سازد که مجال نگرش به غیر معبود را نداشته باشد.»3. علامه طباطبایی در تفسیر خود می نویسد:« حق عبادت خدا این است که از هر دو جانب حضور باشد.اما از جانب پروردگار عز و جل، به اینکه بنده او وقتى او را عبادت مى کند، او را بعنوان معبودى حاضر و روبرو عبادت کند، و همین باعث شده که در سوره مورد بحث در جمله (إِیَّاکَ نَعْبُدُ) ناگهان از سیاق غیبت به سیاق حضور و خطاب التفات شود، با اینکه تا کنون مى گفت حمد خدایى را که چنین و چنانست، ناگهان بگوید: (تو را مى پرستیم)، چون گفتیم حق پرستش او این است که او را حاضر و روبرو بدانیم...»گویى بنده با این پایه محکم عقیدتى و معرفت و شناخت پروردگار، خود را در حضور او، و در برابر ذات پاکش مى بیند، او را مخاطب ساخته نخست از عبودیت خویش در برابر او، و سپس از امدادها و کمکهاى او سخن مى گوید: تنها ترا مى پرستم و تنها از تو یارى مى جویم (إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ).المیزان ، ج ا ، تفسیر سوره حمد .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image