تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

آیا می شود یک دین متحد داشت وهمه مردم تحت لوای این دین باشند وتعدد افکار دینی وجود نداشت؟


با توجه به نارسایى دانش بشرى براى دستیابى به همه معلوماتى که نقش اساسى را در سعادت دنیا و آخرت دارد، مقتضاى حکمت الهى این است که آموزه هاى وحیانى را توسط پیامبر یا پیامبرانى به بشر ابلاغ نماید. اما از آنجا که: اولاً: عمر هر انسانى و از جمله پیامبران محدود است و مقتضاى حکمت آفرینش این نبوده که نخستین پیامبر تا پایان جهان زنده بماند و همه انسان ها را شخصاً راهنمایى کند.ثانیاً: شرایط و اوضاع و احوال زندگى انسان ها در زمان ها و مکان هاى مختلف یکسان نیست و این اختلاف در کیفیت و کمیت احکام و قوانین و مقررات اجتماعى مؤثر است و در پاره اى موارد تشریع قوانین جدیدى طلبیده مى شود.ثالثاً: شرایط زمانى و مکانى به گونه اى نبوده که یک پیامبر بتواند پیام هاى خودرا به همه جهانیان ابلاغ نماید.رابعاً: تعالیم یک پیامبر در میان همان مردمى که آنها را دریافت مى داشتند به مرور زمان و تحت تأثیر عوامل مختلفى دستخوش تحریف و تفسیرهاى نادرست قرار مى گرفت و پس از چندى تبدیل به یک آیین انحرافى مى شد.خداوندمتعال در عین یگانگى، پیامبران متعدد را به بشر ارزانى داشت تا نکات چهارگانه فوق رعایت گردد، ازاین رو حکمت تعدد انبیاء و ادیان روشن مى شود. براى تکمیل سخن در این باب توجه به چند نکته حائز اهمیت است: 1- اصول عقاید و مبانى اخلاق تمام ادیان یکسان بوده ودر پاره اى از کلیات احکام فردى و اجتماعى همچون نماز و زکات و انفاق هماهنگى داشته اند. لذا در نگاه اسلام تعدد در پیام آوران و پاره اى از مضامین فرعى پیام است، اما اساس دین الهى یکى بیش نیست و آن همان اسلام است که از حضرت آدم تا خاتم استمرار دارد.2- ایمان به همه پیامبران و فرق نگذاشتن میان آنها از نظر تصدیق نبوت و نیز پذیرفتن همه پیام ها و معارفى که بر آنان نازل شده و عدم تبعیض میان آنها بر هر انسانى لازم بوده و تکذیب هیچ یک از پیامبران و تکذیب هیچ حکمى از احکام آنان روا نیست بلکه تکذیب یک پیامبر به منزله تکذیب همه آنها و انکار یک حکم الهى به مثابه انکار همه احکام خدا است.3- هرگاه شرایط زندگى بشر به گونه اى باشد که دعوت پیامبر به همه جهانیان برسد و پیام هاى او براى آیندگان محفوظ و مصون بماند و دگرگونى شرایط اجتماعى، مستلزم تشریفات اساسى جدید و تغییر احکام و قوانین موجود نباشد ارسال پیامبر دیگرى ضرورت نخواهد داشت و به اعتقاد ما دین اسلام با ادامه امامت از چنین ویژگى برخوردار بوده و ازاین رو دین خاتم و جاودانه است. .

پایگاه اطلاع رسانی استاد حسین انصاریان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/23



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image