جواز ریا /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

در چه مواردی ریا حرام نیست؟


در پاسخ به بیان زیر توجه کنید : الف. در مورد تحقق ریا باید توجه داشت:اولا: تحقق ریا مشروط به قصد ریا است .ثانیا: وابسته به داشتن غرضى از اغراض دنیوى نظیر کسب محبوبیت نزد مردم و از این طریق کسب ثروت و ریاست بر ایشان مى باشد.ثالثا : مربوط به حوزه عبادت و پرستش است.رابعا : در عبادت های مستحب امکان تحقق دارد و در واجبات ریا نیست.بنابراین هر نشان دادنی ریا نیست ، گاهی حساسیت نسبت به این موضوع برای برخی از جوانان به صورت وسواس در می آید و آنها خیال می کنند که آدم های بسیار ریا کاری هستند و از این موضوع بسیار هم ناراحت می شوند، این گروه باید بدانند که تصور ریا خصوصا برای جوانان، بسیار نادر است ، چرا باید یک جوان ریا کند؟ شاید این موضوع بیشتر نسبت به بزرگسالان مصداق داشته باشد تا جوانان و دانشجویان.بسیاری از مواقع انسان کار اخلاقی خوبی انجام می دهد که اطلاع از آن باعث تشویق دیگران برای انجام کار نیک می شود، بدون اینکه شخص بخواهد قصد قربتش را نسبت به خدای تعالی خدشه دار نماید، اگر انسان در باطن برای خدای متعال کار می کند، اشکالی ندارد که در ظاهر دیگران مطلع شوند . کسی که حقیقتا در مسیر الهی و قرب به خداوند حرکت می کند، رفتار آشکار او حتی ممکن است نوعی امر به معروف حساب شود و در افراد دیگر انگیزه کار نیک را فراهم می آورد.گاهی انسان در جامعه که حضور می یابد، سعی می نماید همواره آبروی خویش را حفظ کند و مواردی را رعایت می کند که ممکن است در زندگی خصوصی خود رعایت نکند . عاقلانه نیست که آدمی هر کاری که در محدوده خصوصی زندگی خویش انجام می دهد یا احیانا برخورد نامناسبی که در خانه دارد ، در جامعه نیز آن را بنمایاند و این کار را به عنوان بی ریا و صاف بودن توجیه نماید 3- از نظر اخلاقی در صورتی که انسان شخصیت اجتماعی خود را نیک و سالم بنماید و سعی کند رفتار خویش را در مرعی و منظر دیگران کنترل نماید، نه تنها خلاف اخلاق و دین نیست و در اصطلاح ریا به حساب نمی آید ، بلکه اصولا وظیفه چنین اقتضایی را دارد .در موارد یاد شده که اغلب درباره مستحبات است، ترک کلی صحیح نیست و می تواند وسوسه شیطان تلقی شود، بنابراین اگر احساس می کنید که ریا می شود، بهتر است تا مدتی این اعمال را در پنهانی انجام دهید و روی بحث ریا خیلی دقیق نشوید و وسواس گونه با آن برخورد ننمایید.ب. به طور خلاصه می توان گفت ریا در امور عبادی که نیاز به قصد قربت دارد حرام است و مبطل عبادت می باشد ولی در امور توصلی یعنی اموری که قصد قربت در آنها شرط نیست ( مثل شستن لباس نجس) ، حرام نیست. در امور عبادی هم ریا آنجا حرام است که هدف، تفاخر باشد،ولی اگر هدف تشویق دیگران به انجام این عمل عبادی باشد حرام نیست . مطالعه کتب های ذیل در این رابطه مفید است : ا- اربعین حدیث (حدیث 2) امام خمینى ره2- نقطه هاى آغاز در اخلاق عملى آقاى کنى، ص 427 و 4263- «عجب و ریا» سید احمد فهرى .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image