علائم ظهور -نشانه های ظهور در ادیان /

تخمین زمان مطالعه: 20 دقیقه

آیا در یهود و مسیحیت شواهدی در «علائم» ظهور منجی مانند آنچه در کتب شیعه داریم وجود دارد؟


رخدادهایى که بر اساس پیش بینى معصومین(علیهم السلام) در آستانه ظهور موعود(عج) پدید خواهند آمد، نشانه هاى ظهورند و اگر چه زمان ظهور بر هیچ کس روشن نیست اما، تحقق این نشانه ها نویدبخش نزدیکى ظهور است . در روایات اسلامى نشانه هاى ظهور به دو دسته نشانه هاى حتمى و نشانه هاى غیر حتمى تقسیم شده اند. علائم حتمى ظهور آنهایى هستند که تحققشان بدون هیچ قید و شرطى الزامى است؛ اما علائم غیر حتمى، نشانه هایى هستند که ممکن است تغییر یابند و یا به کلى حذف شوند . در سخنان عیسى مسیح (علیه السلام) و نیز نوشته هاى رسولان او نشانه هایى از هر دو گونه ذکر شده است که با آنچه در روایات ما آمده، هماهنگی‌هاى کلى دارد. برخى از این نشانه ها عبارتند از: علامه مجلسى، در باب نشانه هاى ظهور، روایتى را از امام صادق (علیه السلام) آورده که در آن، بیش از یکصد نوع گناه و انحراف اخلاقى، اجتماعى، اعتقادى و فرهنگى که در دوران غیبت، دامنگیر جوامع اسلامى مى شود، پیشگویى شده است. از جمله: رشوه خوارى، قماربازى، شرابخوارى، زیاد شدن زنا، لواط، قطع صله رحم، سنگدل شدن مردمان، اهتمام مردم تنها به شهوت و شکم، از میان رفتن شرم، نپرداختن زکات و خمس، کم فروشى، بى اعتنایى به اوقات نماز، آراستن مساجد به زیورآلات، گزاردن حج به انگیزه هاى مادى و براى غیر خدا، رعایت نکردن احترام بزرگترها، پیروى از ثروتمندان، صرف کردن سرمایه هاى عظیم در فساد و ابتذال و بى دینى، چاپلوسى و تملق گویى و ... 1- صیحه آسمانى: یکى از حوادثى که در فاصله کمى از قیام مهدى منتظر (عج) رخ مى دهد، ندایى است که از آسمان برخاسته و نام حضرت قائم را به گوش تمام جهانیان مى رساند. شیخ طوسى، نعمانى و شیخ صدوق در کتاب‌هاى خود روایات زیادى را در این مورد نقل کرده اند که در اینجا به یک مورد اشاره مى شود: نعمانى به سند خود از امام محمد باقر (علیه السلام) چنین نقل مى کند: (1)«آن نداى آسمانى بر نخواهد خاست مگر در ماه رمضان که ماه خداست. آن ندا از جبرئیل است که خطاب به مردم سر داده مى شود و نام قائم را در همه جا طنین انداز مى سازد تا آنجا که همه ساکنان زمین از شرق تا به غرب آن ندا را خواهند شنید. از وحشت شنیدن آن ندا هر کس که در خواب فرو رفته بیدار شده و هر کس برپا ایستاده ناچار به نشستن مى شود و هر کس بر زمین نشسته به ناگاه از جاى برمى خیزد. پس رحمت الهى بر کسى باد که این ندا را بشنود و به آن پاسخ گوید.» در باور مسیحیان نیز از نشانه هاى آمدن منجى، ندایى است که از آسمان برمى خیزد و یاران مسیح را گرد هم مى آورد: و سرانجام نشانه آمدن من در آسمان ظاهر خواهد شد. آنگاه مردم دنیا مرا خواهند دید که در میان ابرهاى آسمان، با قدرت و شکوهى خیره کننده مى آیم و من فرشتگان خود را با صداى بلند شیپور خواهم فرستاد تا برگزیدگان مرا از گوشه و کنار زمین و آسمان گرد آورند. (2) 2- آتشى از آسمان: در بعضى از روایات اسلامى به آتش زرد و سرخ خامى اشاره شده که از مقدمات ظهور حضرت مهدى (عج) است . از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که فرمود: وقتى آتش بزرگى از سوى مشرق مشاهده گردید که در بعضى شب‌ها بالا مى آید، در آن هنگام گشایش کار مردم پدید مى آید و این آتش اندکى قبل از ظهور قائم خواهد بود. (3) و از امام باقر (علیه السلام) روایت شده که فرمود: وقتى از جانب مشرق آتشى بزرگ و سرخ خام مشاهده نمودید که سه یا هفت روز بالا مى آید . در آن هنگام به خواست خدا منتظر فرج آل محمد (صلی الله علیه و آله) باشید و خدا عزیز و حکیم است. (4) در نسخه خطى ابن حماد از ابن معدان نقل شده است که گفت: (5) وقتى در ماه رمضان ستونى از آتش از جانب شرق در آسمان مشاهده نمودید تا مى توانید مواد غذایى و خوراک تهیه نمایید که آن سال قحطى خواهد بود.در انجیل لوقا نیز از آتشى شبیه آنچه در روایات اسلامى آمده به عنوان نشانه اى از ظهور یاد شده است: در آن زمان، دنیا مانند زمان لوط خواهد بود که مردم غرق کارهاى روزانه شان بودند، مى خوردند و مى نوشیدند و خرید و فروش مى کردند، مى کاشتند و مى ساختند تا صبح روزى که لوط از شهر سدوم بیرون آمد و آتش گوگرد از آسمان بارید و همه چیز را از بین برد. بلى به هنگام بازگشت من، اوضاع دنیا به همین صورت خواهد بود. (6) 3- خروج دجال: این نشانه، در کتاب‌هاى اهل سنت، از نشانه هاى برپایى قیامت دانسته شده است ولى در منابع روایى شیعه، از نشانه هاى ظهور به شمار مى رود. بر اساس آنچه از ظاهر اخبار استفاده مى شود، دجال فردى است که در آخرالزمان و پیش از قیام مهدى (عج) خروج مى کند و غیر عادى است و با انجام کارهاى شگفت انگیز جمع زیادى از مردم را مى فریبد و سرانجام به دست عیسى مسیح (علیه‌السلام) در کنار دروازه «در» در منطقه شام به هلاکت مى رسد. (7) پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) مى فرماید: قیامت برپا نمى شود، تا وقتى که مهدى (علیه السلام) از فرزندانم قیام کند و مهدى (عج) قیام نمى کند، تا وقتى که شصت دروغگو خروج کنند. (8) یا مى فرماید: پیشاپیش برپایى قیامت، خروج دجال است و پیش از دجال، سى دروغگو، یا بیشتر خروج خواهند کرد. (9) در کتاب مقدس نیز اطلاعات جامعى پیرامون دجال آمده است. البته واژه دجال (antichrist) تنها در مسایل یوحنا وارد شده اما ادعا شده است که در مکاشفه یوحنا، وسایل پولس و با صراحت کمترى در اناجیل و کتاب دانیال نیز مترادف‌هاى این واژه به کار رفته است. (10) در مسایل یوحنا آمده است: فرزندان عزیزم، پایان دنیا نزدیک شده است. شما حتما درباره ظهور دجال که دشمن مسیح است چیزهایى شنیده اید . حتى الان نیز مخالفین مسیح همه جا دیده مى شوند. (11) یوحنا نیز از چندین دجال سخن مى گوید ولى بین دجالان بسیار و یک دجال فرق مى گذارد: دجال مى آید. الحال هم دجالان بسیار ظاهر شده اند. (12) امام باقر (علیه السلام) مى فرماید: براى مهدى ما، دو نشانه است که از هنگامى که خداوند آسمان‌ها و زمین را خلق فرمود، سابقه ندارد: خسوف در اول ماه رمضان و کسوف در نیمه همان ماه. 4- خسوف و کسوف: یکی دیگر از نشانه هاى ظهور، کسوف در نیمه ماه رمضان و خسوف در آخر و یا اول همان ماه است که در احادیث فراوانى از آنها نام برده شده است . امام باقر (علیه السلام) مى فرماید: براى مهدى ما، دو نشانه است که از هنگامى که خداوند آسمان‌ها و زمین را خلق فرمود، سابقه ندارد: خسوف در اول ماه رمضان و کسوف در نیمه همان ماه. (13) در منابع مسیحى نیز سخن از خورشید گرفتگى و تیرگى ماه به عنوان نشانه هاى ظهور به میان آمده است: پس از این مصیبت‌ها، خورشید تیره و تار خواهد شد و ماه، دیگر نخواهد درخشید، ستاره ها خواهند افتاد و آسمان دگرگون خواهد شد. آنگاه تمام مردم، مرا خواهند دید که در ابرها با قدرت و شکوه عظیم مى آیم. (14) 5- جنگ‌هاى خونین و قتل‌هاى فراوان: روایت‌هاى اسلامى خبر از وقوع جنگ‌ها، فتنه ها و آشوب‌هاى گسترده و فراوان در آخرالزمان و در آستانه ظهور امام مهدى (عج) مى دهند، فتنه هایى که پى درپى مى رسند و سرزمین‌هاى بسیارى را در برمى گیرند . پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از این فتنه ها چنین یاد مى کنند: فتنه اى به پا مى شود و به دنبال آن فتنه اى دیگر برمى خیزد. فتنه اولى در مقایسه با دومى همانند تازیانه خوردن است در مقایسه با ضربات لبه تیز شمشیر! سپس فتنه اى پدید مى آید که همه محرمات در آن حلال شمرده شود، آنگاه خلافت به بهترین مردم روى زمین مى رسد در حالى که او در خانه اش نشسته باشد. (15) و نیز در جایى دیگر فرمودند: بعد از من چهار فتنه بر شما فرود آید که در اولى خون‌ها مباح مى شود، در دومى خون‌ها و ثروت‌ها مباح مى گردد، در سومى خون‌ها و ثروت‌ها و ناموسه‌ا مباح مى شود و در چهارمى آشوبى کور و کر جهان را مضطرب مى سازد. (16) در منابع مسیحى نیز به وقوع جنگ‌ها و قتل‌هاى فراوان اشاره شده است: از دور و نزدیک خبر جنگ‌ها به گوشتان خواهد رسید. اما پریشان نشوید، زیرا جنگ‌ها رخ خواهد داد؛ اما آخر دنیا در آن زمان نیست. (17) قوم‌ها و ممالک جهان با یکدیگر به ستیز برخواهند خاست. (18) در نقاط دور و نزدیک جنگ‌هاى بسیارى بروز خواهد کرد ولى این علامت فرا رسیدن آخر زمان نیست . (19) در روایات اسلامى نشانه هاى ظهور به دو دسته نشانه هاى حتمى و نشانه هاى غیر حتمى تقسیم شده اند. علائم حتمى ظهور آنهایى هستند که تحققشان بدون هیچ قید و شرطى الزامى است؛ اما علائم غیر حتمى، نشانه هایى هستند که ممکن است تغییر یابند و یا به کلى حذف شوند . 6- زیاد شدن گناهان و مفاسد اخلاقى: علامه مجلسى، در باب نشانه هاى ظهور، روایتى را از امام صادق (علیه السلام) آورده که در آن، بیش از یکصد نوع گناه و انحراف اخلاقى، اجتماعى، اعتقادى و فرهنگى که در دوران غیبت، دامنگیر جوامع اسلامى مى شود، پیشگویى شده است. از جمله: رشوه خوارى، قماربازى، شرابخوارى، زیاد شدن زنا، لواط، قطع صله رحم، سنگدل شدن مردمان، اهتمام مردم تنها به شهوت و شکم، از میان رفتن شرم، نپرداختن زکات و خمس، کم فروشى، بى اعتنایى به اوقات نماز، آراستن مساجد به زیورآلات، گزاردن حج به انگیزه هاى مادى و براى غیر خدا، رعایت نکردن احترام بزرگترها، پیروى از ثروتمندان، صرف کردن سرمایه هاى عظیم در فساد و ابتذال و بى دینى، چاپلوسى و تملق گویى و ... (20) در باور مسیحیان نیز به افزایش گناه و فساد به عنوان نشانه هاى ظهور و حوادث آخرالزمان اشاره شده است: این را نیز باید بدانى که در زمان‌هاى آخر، مسیحى بودن بسیار دشوار خواهد بود زیرا مردم خداپرست، پول دوست، مغرور و متکبر خواهند بود، و خدا را مسخره کرده، نسبت به والدین نامطیع و ناسپاس خواهند شد و دست به هر عمل زشتى خواهند زد. مردم سنگدل و بى رحم، تهمت زن و ناپرهیزکار، خشن و متنفر از خوبى خواهند بود و کسانى را که مى خواهند زندگى پاکى داشته باشند به باد تمسخر خواهند گرفت. در آن زمان، خیانت در دوستى امرى عادى به نظر خواهد آمد، انسان‌ها خودراى، تندخو و مغرور خواهند بود و عیش و عشرت را بیشتر از خدا دوست خواهند داشت. به ظاهر افرادى مومن، اما در باطن بى ایمان خواهند بود. فریب اینگونه اشخاص خوش ظاهر را نخور. (21) بسیارى برخاسته، خود را نبى معرفى خواهند کرد و عده زیادى را گمراه خواهند نمود، گناه آنقدر گسترش پیدا خواهد کرد که محبت بسیارى سرد خواهد شد . (22) با توجه به این نشانه ها و نیز علائمى دیگر که بى شک واقع خواهد شد و معصومین (علیهم السلام) به آنها اشاراتى فرموده اند، به نزدیکى باور مسلمانان و مسیحیان پیرامون موضوع آخرالزمان پى مى بریم و این امر مى تواند سرآغازى براى مطالعه اى دقیق تر در خصوص مهدویت باشد . البته دین مسیحیت همانندبرخی ادیان دیگردارای انشعاباتی می باشد که مهمترین انها ارتدوکس وکاتولیک وپروتستان هستند.دربحث منجی اخرالزمان بین اینها اختلافاتی وجود دارد.درمیان مسیحیان پروتستانیها اعتقاد به خصوصی دارند .انها می گویند که ماباید برای ظهوردوباره عیسی مسیح باید چند خواسته مسیح راکه در تفاسیر انجیل در قرن بیستم به عنوان پیشگویى هاى انجیل بیان شده، عملى نمایند .این جریان نوظهورکه پروتستانیسم نامیده می شوند بر این عقیده اند که باید برای انجام این وظیفه دینی تسریع وتعجیل کرد.حوادثی که باید بوسیله انها عملی شود عبارت است از:1-یهودیان از سراسر جهان باید به فلسطین آورده شوند وکشور اسرائیل درگستره اى از رودخانه نیل تا رودخانه فرات به وجود آید ویهودیانى که به اسرائیل مهاجرت نمایند، اهل نجات خواهند بود. 2-یهودیان باید دو مسجد اقصى وصخره در بیت المقدس را منهدم کنند وبه جاى این دو مسجد مقدس مسلمانان، معبد بزرگ را بنا نمایند )از سال1967تا به حال دو مسجد اقصى و صخره در بیت المقدس بیش از صد بار مورد حمله یهودیان ومسیحیان صهیونیست قرارگرفته است3-روزى که یهودیان مسجد اقصى ومسجد صخره در بیت المقدس را منهدم کنند، جنگ نهایى مقدس )آرماگدون( به رهبرى آمریکا وانگلیس آغاز شده، در این جنگ جهانى تمام جهان نابود خواهد شد. 4-روزى که جنگ آرماگدون آغاز شود، تمامى مسیحیان پیرو اعتقادات عملى نمودن خواسته هاى مسیح که مسیحیان دوباره تولد یافته مى باشند، مسیح را خواهند دید وتوسط یک سفینه عظیم از دنیا به بهشت منتقل مى شوند از آن جا همراه با مسیح، نظاره گر نابودى جهان وعذاب سخت در این جنگ مقدس خواهند بود.5-در جنگ آرماگدون زما نى که ضد مسیح )دجال ( در حال دستیابى به پیروزى است، مسیح همراه مسیحیان درباره تولد یافته در جهان ظهور خواهد کرد و ضد مسیح را در پایان این جنگ مقدس شکست مى دهد وحکومت جهانى خود را به مرکزیت بیت المقدس برپا خواهد ساخت ومعبدى که به جاى مسجد اقصى وصخره در بیت المقدس که توسط مسیحیان ویهودیان قبل از آغاز جنگ آرماگدون ساخته شده- محل حکومت جهانى مسیح خواهد بود. 6-دولت صهیونیستى اسرائیل باکمک آمریکا وانگلیس، مسجد اقصى ومسجد صخره در بیت المقدس را نابود خواهدکرد ومعبد بزرگ به دست آنان در این مکان ساخته خواهد شد واین رسالت مقدس به عهده آن ها مى باشد.. 7-این حادثه پس از سال 2000 میلادى حتماً اتفاق خواهد افتاد در کتاب های زبور داوود، اشعیای نبی، بوئیل نبی، زکریای نبی، حزقیال نبی، حجی نبی، صفینای نبی، دانیال نبی نیز در این رابطه مطالب بسیاری دیده می شود، اما در اینجا برای اینکه به بحث مهدویت در دین یهود هم اشاره ای خاص شده باشد برای نمونه چند مورد از موارد کتاب زبور داوود، اشعیای نبی و زکریای نبی که به بحث مهدویت اشاره کرده اند آورده می شود:کتاب زبور داوود: در زبور حضرت داود(ع) که تحت عنوان مزامیر در لابلای کتب عهد عتیق آمده، نویدهایی در باره ظهور حضرت مهدی(ع) به بیان های گوناگون داده شده است و می توان گفت: در هر بخشی از زبور اشاره ای به ظهور مبارک آن حضرت، و نویدی از پیروزی صالحان بر شریران و تشکیل حکومت واحد جهانی و تبدیل ادیان و مذاهب مختلف به یک دین محکم و آیین جاوید و مستقیم، موجود است.زیرا که شریران منقطع می شوند. اما متوکلان به خداوند، ... متواضعان وارث زمین شده از کثرت سلامتی متلذذ خواهند شد. شریر به خلاف صادق افکار مذمومه می نماید، و دندان های خویش را بر او می فشارد. خداوند به او متبسم است چون که می بیند که روز او می آید شریران شمشیر را کشیدند و کمان را چلّه کردند تا آن که مظلوم و مسکین را بیندازند، و کمان های ایشان شکسته خواهد شد. کمی صدیق از فراوانی شریران بسیار بهتر است. چون که بازوهای شریران شکسته می شود و خداوند صدیقان را تکیه گاه است.خداوند روزهای صالحان را می داند و میراث ایشان ابدی خواهد بود. در زمان بل خجل نخواهند شد، و در ایام قحطی سیر خواهند بود لکن شریران هلاک خواهند شد، و دشمنان خداوند، مثل پیه بره ها فانی بلکه مثل دود تلف خواهند شد؛ زیرا متبرکان خداوند، وارث زمین خواهند شد، اما ملعونان وی منقطع خواهند شد. صدیقان وارث زمین شده، تا ابد در آن ساکن خواهند شد. به خداوند پناه برده، راهش را نگاهدار که تو را به وراثت زمین بلند خواهند کرد و در وقت منقطع شدن شریران این را خواهی دید اما عاصیان، مستأصل، و شریران منقطع خواهند شد(عهد عتیق، کتاب مزامیر، مزمور 37، بندهای 9 38)کتاب اشعیای نبی: در کتاب اشعیای نبی که یکی از پیامبران پیرو تورات است، بشارت فراوانی در مورد ظهور حضرت مهدی(ع) آمده است که جهت استدلال به کتاب مزبور، نخست فرازی از آن بشارت ها را نقل نموده، و برخی از نکات آن را توضیح می دهیم تا معلوم شود که مسلمانان در باره عقیده به ظهور یک مصلح جهانی تنها نیستند، بلکه همه اهل کتاب در این عقیده با مسلمانان اشتراک نظر دارند.در فرازی از بشارت کتاب اشعیا چنین آمده است:و نهالی از تنه یسی بیرون آمده، شاخه ای از ریشه هایش خواهد شکفت و روح خداوند بر او قرار خواهد گرفت. یعنی روح حکمت و فهم و روح مشورت و قوّت و روح معرفت و ترس خداوند و خوشی او در ترس خداوند خواهد بود و موافق روءیت چشم خود، داوری نخواهد نمود و بر وفق سمع گوش های خویش، تنبیه نخواهد نمود؛ بلکه مسکینان را به عدالت داوری خواهد کرد و به جهت مظلومان زمین به راستی حکم خواهد نمود . . . کمربند کمرش عدالت خواهد بود و کمربند میانش امانت.و گرگ با بره سکونت خواهد داشت و پلنگ با بزغاله خواهد خوابید و گوساله و شیر پرواری با هم. و طفل کوچک آن ها را خواهد راند و گاو با خرس خواهد چرید و بچه های آن ها با هم خواهند خوابید و شیر مثل گاو کاه خواهد خورد، و طفل شیر خوره بر سوراخ مار بازی خواهد کرد، و طفل از شیر باز داشته شده، دست خود را بر خانه افعی خواهد گذاشت، و در تمامی کوه مقدس من، ضرر و فسادی نخواهند کرد؛ زیرا که جهان از معرفت خداوند پر خواهد بود مثل آب هایی که دریا را می پوشاندکتاب زکریای نبی: در کتاب زکریای نبی که یکی از پیامبران بزرگ بنی اسرائیل و از انبیای پیرو تورات است، بشارت ظهور آن یگانه منجی عالم چنین آمده است: اینک روز خداوند می آید و غنیمت تو در میانت تقسیم خواهد شد. و جمیع امت ها را به ضدّ اورشلیم برای جنگ جمع خواهند کرد، و شهر را خواهند گرفت و خانه ها را تاراج خواهند نمود، و زنان را بی عصمت خواهند کرد، و نصف اهل شهر به اسیری خواهند رفت، و بقیّه قوم از شهر منقطع خواهند شد.و خداوند بیرون آمده با آن قوم ها مقاتله خواهد نمود چنان که در روز جنگ مقاتله نمود، و در آخر آن روز پای های او بر کوه زیتون که از طرف مشرق به مقابل اورشلیم است خواهد ایستاد . . . و آن یک روز معروف خداوند خواهد بود . . . و یَهْوه (خدا) بر تمامی زمین پادشاه خواهد بود. و در آن روز یَهْوة واحد خواهد بود و اسم او واحد(زکریای نبی ، ص 1382، باب 14، بندهای 101) علایم حتمی ظهورعلائم حتمی طبق حدیثی از امام صادق(ع) شامل پنج مورد می باشند که امام صادق آنها را این طور بیان فرموده اند:قبل قیام القائم خمس علامات محتومات، الیمانی و السفیانی و الصیحه و قتل النفس الزکیه و الخسف بالبیدا؛ پیش از قیام قائم (عج) پنج نشانه حتمی است. یمانی، سفیانی، بانگ آسمانی و قتل نفس زکیه و خسف سرزمین بیدا.(مهدی پور1385، ص 36). در جدول زیر علائم حتمی به همراه زمان وقوع آنها آمده است، ولی باید به خاطر داشته باشیم که این زمان ها فقط محتمل می باشند و حتمی نیستند و در روایات و احادیث مختلف این زمان ها متفاوت می باشند و جز خداوند کسی دیگر از زمان دقیق وقوع آنها خبر ندارد. البته دو علامت آخر در زمان ظهور و علامت سوم مقارن ظهور به وقوع خواهند پیوست ولی دو علامت اول یعنی یمانی و سفیانی که با هم نیز خروج می کنند را می توان از علائم حتمی پیش از ظهور دانست. از این پنج علامت آنچه که به طور صریح در کتب مقدس مسیحیان نیز به آن اشاره شده است بانگ آسمانی می باشد: و سرانجام نشانه آمدن من در آسمان ظاهر خواهد شد. آنگاه مردم دنیا مرا خواهند دید که در میان ابرهای آسمان، با قدرت و شکوهی خیره کننده می آیم و من فرشتگان خود را با صدای بلند شیپور خواهم فرستاد تا برگزیدگان مرا از گوشه و کنار زمین و آسمان گرد آورند. (متی 30-31 : 24)از آنجا که فقط نشانه بانگ آسمانی در منابع مسیحی آمده است و چهار علامت دیگر فقط در احادیث اسلامی به آنها اشاره شده است از بررسی تطبیقی آنها در اینجا خودداری می شود و به تعریف هر یک از آنها به اختصار اکتفا می شود:1-سفیانی: از نظر زمانی اولین نشانه ی ظهور امام زمان (عج) می باشد و طبق احادیثی که در کتاب عصر ظهور نوشته کورانی ترجمه جلالی آمده است، سفیانی شخصی کینه توز با فرهنگ و آموزش غربی معرفی شده است که هرگز مکه و مدینه را ندیده است و رهبری گروهی را به عهده دارد و از روم (غرب) به شام می آید و دست به کشتار می زند و حتی شکم زنان حامله را می درد و اطفال را در دیگ های بزرگ می جوشاند. وی مردی است چهار شانه و بد قیافه و چهره ای آبله گون که یک چشم به نظر می رسد.یادآوری این نکته لازم است که از جمع بندی احادیث مربوط به سفیانی استفاده می شود که سفیانی در ماه رجب خروج می کند، حدود شش ماه می جنگد، در اواخر محرم به قدرت می رسد، و دقیقاً هشت ماه بعد حضرت بقیة اللَّه ظهور می نماید. بدین ترتیب منظور از رجب، رجبِ سال قبل از ظهور می باشد، نه رجب سال ظهور.2-یمانی: کورانی در کتاب عصر ظهور یمانی را شخصی می داند که رهبری گروهی از یمن را بر عهده دارد و برای مقابله با سپاه سفیانی به یاری سپاه ایرانیان که فرماندهی آن به دست سید خراسانی و شعیب بن صالح است، بر خواهد خاست. و پرچم یمانی را به دلایلی هدایتگرتر از پرچم خرسانی می داند که مهم ترین آنها ضعف مدیریتی در حکومت ایران است. به عقیده وی یمانی به عنوان نشانه های پیش از ظهور در منابع اهل سنت وجود ندارد.3-بانگ آسمانی: سومین نشانه از نشانه های حتمی است که مقارن ظهور رخ می دهد و قرآن کریم آنرا چنین بیان می کند: گوش فراده هنگامی که منادی از جایگاه نزدیک ندا سر دهد، روزی که صیحه را به حق می شنوند، آن روز، روز خروج است.(سوره ق آیه 41)در روایات چنین آمده است که منظور از صیحه صدای جبرئیل است که تمام مردم دنیا را به سوی امام زمان (عج) دعوت می کند و هر کس آنرا به زبان خودش می شنود.4-خَسَفِ بَیدا: خَسَف در لغت به معنای فرو ریختن چیزی در زمین است. و بیدا به معنای دشت هموار، بی آب و علف و خالی از سکنه می باشد.(دشتی با این ویژگی ها به نام بیدا در میان مکه و مدینه وجود دارد.) و منظور از خَسَفِ بَیدا، فرو رفتن سپاه سفیانی در سرزمین بیدا می باشد.5-قتل نفس زکیه: نفس زکیه به معنای انسان بی گناه است؛ و منظور از قتل نفس زکیه قتل فردی است که امام زمان آن را به عنوان پیک برای اطلاع رسانی از ظهور می فرستد و او با وضعی فجیع به شهادت می رسد. پى نوشت‌ها: 1- در انتظار موعود، ص 103 . 2- متى، 24: 30 و 31 . 3- بحارالانوار، ج 52، ص 240 . 4- بحارالانوار، ج 52، ص 230 . 5 - عصر ظهور، ص 297 . 6- لوقا، 17: 28 و 29 و 30 . 7- حوزه، ش 71، ص 262 . 8- ارشاد، ج 2، ص 371 . 9- بحارالانوار، ج 52، ص 300 . 10- موعود، ش 31، دجال (آنتى کریست در کتاب مقدس) . 11- رساله اول یوحنا، 2: 18 . 12- رساله اول یوحنا، 2: 18 . 13- منتخب الاثر، ص 444 . 14- مرقس، 13: 24، 25، 26 . 15- روزگار رهایى، ص 894 (به نقل از الحاوى للفتاوى، ج 2، ص 136) . 16- همان، ص 896 . 17- متى، 24: 6 . 18- متى، 24: 7 . 19- مرقس، 12: 7 . 20- حوزه، ش 71، ص 273 . 21- نامه دوم پولس به تیمورتائوس، 3 . 22- متى، 24: 11، 12، 13 . .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image