تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
پاسخ از حجت الاسلام رضا برنجکار: ۱. رحمت و حکمت دو مقوله متفاوت است. خداوند هم رحمان و رحیم است و هم حکیم. ۲. برخی صفات فعلی، مانند عادل و حکیم، همچون صفات ذاتی هستند که ضدشان بر خدا محال است؛ از این رو نمی توان به خدا ظالم و عابث گفت؛ همان طور که نمی توان به او جاهل و عاجز گفت؛ اما اکثر صفات فعلی خدا مانند رحیم این گونه نیست. خداوند هم می تواند گناهان ما را ببخشد و هم می تواند ما را نبخشد و مجازات کند. در دعای افتتاح می خوانیم: وَ أَیْقَنْتُ أَنَّکَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ فِی مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أَشَدُّ الْمُعَاقِبِینَ فِی مَوْضِعِ النَّکَالِ وَ النَّقِمَةِ؛ البته هم عفو و هم عقاب، حکیمانه است و دارای حکمت، بلکه حکمت هاست. ۳. شرور و بیماری ها حتما با صفت حکمت خدا سازگار است و دارای حکمت های متعددی است. ۴. اما در مورد ارتباط کرونا با صفت رحمت، بیماری کرونا برای کسانی که از آن عبرت می گیرند و رو به سوی خدا می آورند و به یاری دیگر انسان ها می شتابند، در نهایت رحمت خواهد بود؛ اما برای کسانی که کرونا را وسیله ای برای حمله به دین و اعتقادات مردم و احتکار و گرانفروشی قرار می دهند رحمت نیست. منبع: خبرگزاری حوزه .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.