تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
با توجّه به جهات مختلف در حال حاضر مخيّر بين ذبح در قربانگاههاى موجود، كه همه در خارج از منى است، و ذبح در وطن مىباشند، و اين حكم تا زمانى است كه گوشتها ـ مانند سالهاى اخير ـ به خارج منتقل گرديده و مصرف شود، مگر اينكه اطمينان داشته باشند كه قربانى بدون عيب و نقص و واجد شرايط است و گوشت آن مصرف مىشود كه در اين صورت ذبح در منى را مقدّم بدارند.توضيح اين که: سابقاً گوشتها در مني از بين مي¬رفت و لذا مي¬گفتيم ذبح در آنجا جايز نيست، ولي در حال حاضر که گوشتها بسته¬بندي مي¬شود عيب ديگري بوجود آمده که تمام قربانگاه¬ها خارج از مني هستند و بعضي از قرباني ها شرايط لازم را ندارند. و از طرفي مصارف گوشت قرباني در محل، همه صرف شيعيان مي¬شود و قرباني¬ها داراي شرايط لازم هستند. بنابراين هر کدام اولويتي دارد، لذا مخيرند. و چنانچه در محل، قرباني مي¬کنند، بايد هماهنگ شود که مطابق عيد قربان در عربستان ذبح کنند ولي چون تأخير قرباني را در حال اختيار تا سه روز اجازه مي¬دهيم مي¬توانند مطابق عيد قربان در محل نيز ذبح کنند و براي خروج از احرام بايد به او اطّلاع دهند (اين حکم تکليفي است نه وضعي). مگر در جايي که امکان اطّلاع نباشد که اگر پول آن را کنار بگذارند کافي است. .
پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.