تخمین زمان مطالعه: 8 دقیقه
پيروزي انقلاب اسلامي در ايران، حادثه مهم و حيرتانگيزي براي جهان بود، كه ميتوانست در رابطه با مسايل سياسي جهان و منطقه، ايفاگر نقش تعيين كننده، و تحولات غيرقابل پيشبيني باشد. اين حادثه بزرگ، از يك سو معادلات سياسي استكبار را در ادامة سياست سلطه و تقسيم استعماري جهان بهم زد؛ و از سوي ديگر با نابودي يكي از استوارترين رژيمهاي وابسته كه از حمايت قدرتهاي بزرگ جهان برخوردار بود ، تحولي سياسي ـ مردمي و عظيم بوجود آورد.مهمتر از اين دو، روند انقلاب اسلامي با آگاهيهاي عميقي كه در ميان ملتهاي مسلمان جهان به ويژه در كشورهاي اسلامي بوجود آورد، زمينه تحولات سياسي ريشهدار و بينشها و گرايشها و حركتها و سازماندهيهاي سياسي چشمگيري را فراهم آورد.شهيد مطهري به عنوان يکي از اصلي ترين تئوريسين ها و رهبران انقلاب ، در مورد اهدافي که اين انقلاب در پي آن بود معتقدند که اين اهداف در چهار مورد خلاصه مي شود :1. احياء تفكر ديني و نشانههاي محو شده راه خدا، كه به فرموده شهيد مطهري همان اصول واقعي اسلام است . به عبارتي در اثر دور بودن منابع فكري و علمي ما در قبل از انقلاب از منابع اصيل اسلامي بدعتها و انحرافات اعتقادي رواج يافت . از اين رو، از مهمترين اهداف انقلاب بازگشت به اسلام راستين و اصلاح اعتقادات مردم است.12. در اثر عدم حاكميت اسلام در نظام حكومتي قبل از انقلاب ساختار حكومتي، سازمانها، نهادها و همة ارگانهاي مهم دولتي بر اساس قوانين غير اسلامي اداره ميشده است و لذا يكي از مهمترين اهداف انقلاب اسلامي به پاي داشتن مقررات و احكام تسهيل شده الهي حاكم بر زندگي فردي و اجتماعي مردم است به نحوي كه نظامات حقوقي و مدني در سطح خرد و كلان منشعب از اسلام بشود.23. در اثر بيكفايتي مسئولين و وابستگي نهادهاي تصميم گيرنده در نظام شاهنشاهي بخشهاي مهم اقتصادي اعم از توليد و توزيع دچار اختلال شده و كشور به واقع ثروتمند ايران جزء فقيرترين كشورهاي جهان بود، سرمايههاي مردم به دست استعمارگران چپاول ميشد. يكي از مهمترين اهداف انقلاب ايجاد يك ساختار درست اقتصادي در جهت توليد در سطح بالا و توزيع عادلانه ثروت بين مردم بوده است.34. عامل اصلي تمام آنچه گفته شد، علاوه بر ضعف خودمان حضور استكبار و استعمار به هدف چپاول ثروتهاي اقتصادي و هنري از مملكت بوده است لذا از مهمترين اهداف انقلاب اسلامي كوتاه كردن دست مستكبران ظالم از مملكت و رهايي مردم از يوغ چپاولگران استعمار بوده است.4اين چهار هدف كلي كه در بيان شهيد آيت الله مطهري بود را ميتوان، در شعارهاي مردم مبارز ايران در سالهاي انقلاب و نيز بيانات رهبران انقلاب به خصوص بنيانگذار نظام مقدس جمهوري اسلامي، حضرت امام خميني (ره) يافت. به عبارتي اهداف انقلاب در يك نماي كلي بر اساس كلام رهبر كبير انقلاب امام خميني (ره) به اين صورت مي باشد :"اساس كار جمهوري اسلامي تأمين استقلال مملكت و آزادي ملتها و مبارزه با فساد و فحشا و تنظيم و تدوين قوانين است كه در همة زمينههاي اقتصادي، سياسي، اجتماعي، و فرهنگي به معيارهاي اسلامي، اصلاحات لازم را به عمل آورد كه اين اصلاحات با مشاركت كامل مردم (جمهوريت) خواهد بود و اهدافش قبل از هر چيز از بين بردن فقر و اصلاح شرايط زندگي براي اكثريت قاطع مردم است كه از همه جهت مورد ظلم واقع شدهاند.5 همان طور كه ملاحظه ميفرماييد شعارهاي مردم كه بارزترين آن استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي، ميباشد در كلام معمار انقلاب نهفته است.اما بخش دوم سؤال؛ قبل از پاسخ به اين بخش اين نكته ضروري است كه "در هر جامعهاي هنجارها و ارزشهاي خاصي وجود دارد و زماني كه انقلاب صورت ميگيردهمة هنجارها و ارزشهاي جامعه گذشته حتي المقدور كنار گذاشته ميشود و تا مدتي جامعه داراي هنجارهاي متفاوتي ميباشد تا زماني كه انقلابيون هنجارهاي خود را به طور مدون و قانونمند به جامعه ارايه دهند. در انقلاب اسلامي اين هنجارها به صورت قانون اساسي تهيه شده و به مسئولين و مردم عرضه شده است و جامعه خود را با آن تطبيق داده است. ولي بعضي از هنجارها به صورت عملي به مردم انتقال پيدا ميكند كه آميختهاي از دين و سنّتهاي آن دوران است . در اين ميان بايد در نظر داشت كه دين اسلام در اصول تغييرناپذير است ولي سنّتها در هر جامعه در طول زمان متفاوت از گذشته ميشود، در نتيجه هنجارهايي كه به صورت عملي بين مردم انتقال پيدا ميكند قابل تغيير است و براي نسلهاي بعدي انقلاب قابل درك و عمل نميباشد، پس اين هنجارها بايد با مقتضاي زمان تغيير يابد تا همة نسلهاي انقلاب از اين افكار پاك و ناب استفاده كنند و عمق شكاف نسلها كمتر و درك متقابل بيشتر شود تا تبادل افكار بين آنها بيشتر و پيشرفت انقلاب روزافزون شود.6حال سوالي که پيش مي آيد اين است که اين اهداف با اين ارزشهاي مقدس انقلاب كه حاصل خونهاي شهيدان و فداكاريهاي جانبازان و اسراي ما در طول چند دهه گذشته بوده است چگونه به نسلهاي بعدي انتقال پيدا ميكند؟به نظر ميرسد براي انتقال ارزشهاي ياد شده. راهها و شيوههاي متفاوتي قابل اجرا است كه به بعضي از آنها اشاره ميكنيم و بعضي را به اختصار بيان ميكنيم:1. انتقال سينه به سينه (شفاهي). 2. انتقال از طريق آثار مكتوب؛ 3. از طريق رسانهها، 4. تقويت تشكلهاي سنتي، 5. پايگاههاي بسيج، 6. احزاب و گروههاي مذهبي، 7. از طريق مسايل هنري (نظير عكاسي، نقاشي، بازيگري و...)، 8. شناخت روحيات جوانان و انتقال ارزشها از طريق راههاي درست، 9. به روز كردن مبلغين ديني، 10. تنظيم شكل مطلوب اقتصاد عمومي جامعه و چاره كردن مشكلات معيشتي.1. انتقال سينه به سينه يا همان خانواده : خانواده نقش تعيين كنندهاي در عقيده فرزندان ايفا ميكند و يكي از مهمترين راههاي انتقال ارزشها به حساب ميآيد. جامعهشناسان نيز خانواده را به عنوان تنها باقيمانده ثبات اجتماعي به حساب ميآورند كه براي ثبات و انتقال ارزشها نقش اساسي ايفا ميكند.72. از طريق آثار مكتوب؛ (كتابها، مجلات، روزنامههاو...)كه هر كدام در حوزه خود نقش مهمي را ايفا ميكنند، به طور مثال كتاب براي انتقال ارزش نقش بسيار مهمي را دارد، كتابها در دو حوزه،يكي كتابهايي كه معين و معرف مكتب اسلام و ابعاد آن به زبان روز است، مانند كتابهاي شهيد مطهري كه به فرموده امام خميني (ره) تمام كتابهاي ايشان بدون استثناء خوب هستند، كتابهاي علامه طباطبايي و نيز آيت الله مصباح و... و ديگري كتابهايي كه بيانگر مستقيم هدفهاي انقلاب ميباشند، يا در مورد تاريخ انقلاب نوشته شده است براي نمونه كتاب بررسي تحليلي نهضت امام خميني (ره) .83. انتقال ارزشها از طريق رسانههاي جمعي (راديو، تلويزيون، اينترنت و...) يا آگاهي رساني رسانهاي؛ كه بايد ارزشهاي نسل اول انقلاب را براي نسلهاي جديد باز توليد كنند. از واقعيتها پرده بردارند، اسلام ناب را به جوانان انتقال دهند. چشم بينا و همهنگر جامعه باشند و فرايند نظارت نخبگان جامعه را سامان دهند.94. تقويت تشكلهاي مذهبي نظير هيئات مذهبي، با همان شيوههاي سنتي كه نقش بسيار مهمي در انتقال ارزشها دارد همانطور كه مقام معظم رهبري فرمودند: "امروز تبليغ دين با شيوههاي معمول و سنتي، هيئات مذهبي، همان اعتبار و تأثيري را دارد كه چهل، پنجاه سال پيش داشت. هيچ كس گمان نكند كه اهميت منبر، مسئله گويي و جلسات گوناگون روحانيون، امروز كمتر از ديروز است، نه بنده با وسايل ارتباطات جمعي آشنا هستم، تلويزيون و بقية چيزها را ميشناسم و تأثيرات آنها را ميدانم؛ اما معتقدم جلسهاي كه يك روحاني بنشيند و عدهاي روبهروي او قرار گيرند و او با آنها حرف بزند، همچنان جايش در كل تبليغات مدرن امروزي خالي است؛ ما اين را نداريم؛ اين بار رسانههاي جمعي نيز امكانپذير نيست.10معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:1. مطهري، مرتضي، پيرامون انقلاب اسلامي، چاپ اول، انتشارات صدرا.2. رفيع پور، فرامرز، كندوكاوها و پنداشتها.3. رفيع پور، فرامرز، توسعه و تضاد.5. آسيبشناسي تربيت ديني جوانان، سلسله نشستهاي كانون گفتمان ديني، شمارة 22.6. نقش رسانهها در تربيت ديني جوانان، سلسله نشستهاي كانون گفتمان ديني، شمارة 31.7. ذوعلم، علي، انقلاب و ارزشها، چاپ اول، پژوهشكده فرهنگ و انديشة اسلامي.پی نوشتها:1 . شهيد مطهري اين چهار هدف كلي را دربارة اهداف انقلاب اسلامي مطرح ميكنند. برگرفته از: ماهيت و اهداف انقلاب اسلامي، شهيد مرتضي مطهري جمهوري اسلامي، 6،7،8/11/81.2 . همان.3 . همان.4 . همان.5 . مصاحبه با تلويزيون سراسري ايتاليا، امام خميني ، صحيفة نور، ج 4، 11/9/57.6 . براي مطالعة بيشتر، ر. ك: اسلام و مقتضيات زمان، ج دوم، انتشارات صدرا.7 . دكتر اعزاري، شهلاء ، جامعهشناسي خانواده، چاپ دوم، انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.8 . سيد حميد روحاني، بررسي و تحليلي از نهضت امام خميني دو جلد، انتشارات راه امام9 . انقلاب و انتقال ارزشها، خراسان، 9/6/76.10 . متن كامل سخنان مقام معظم رهبري در جمع روحانيون استان گيلان 11 الي 16 ارديبهشت ماه 1380 (فيض حضور ولايت)، ص 33، انتشارات دفتر تبليغات اسلامي ، چاپ اول.منبع: اندیشه قم .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.