تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه
بزرگترین عامل و یا اصلی ترین عامل انحراف انسان را میتوان جهل دانست که سبب فراموش کردن و نا دیده گرفتن خدای سبحان میشود. که این مسئله زمینه را برای دو امر فراهم می سازد. اول جدا شدن انسان از فطرت انسانی. دوم جدا شدن انسان از آموزه های وحیانی است. و قران کریم سرشار از بینش ها و راه حل های عملی برای فایق آمدن بر این مشکلات و پیش گیری از انحرافات این گونه ای است. این را به خاطر بسپارید که اساسی ترین پایه عبودیت و بندگی خدا تسلیم و تواضع در برابر حق است وبه عکس هر گونه تعصب و لجاجت وتقلید کورکورانه مایه دوری از حق و محروم شدن از سعادت است.بهتر است تعریفی اجمالی از این واژه گان داشته باشیم. تعصب به معنای وابستگی غیر منطقی به چیزی تا آنجا که انسان حق را فدای آن کند. و لجاجت به معنای اسرار بر چیزی به گونه ای که منطق و عقل را زیر پا بگذارد. تقلید کور کورانه هم تعریفش روشن است. با توجه به این تعاریف به راحتی میتوان دریافت که چه کارهایی زمینه ساز انحراف اصلی انسان از هدفش میگردد و او را به مرحله سقوط میرساند. البته عوامل دیگر هم در انحراف انسان دخیل هستند.همانند دوستان ناباب،ابزار آلات مدرن مثل رایانه وغیره .که استفاده های بد از آنها می گردد،و ابزار سنتی مثل کتب ضاله،که بعضی از آنها به نیت انحراف انسان در اختیار قرار گرفته می شود.نداشتن مرجعیت دینی واحدهمانند رسول خاتم (ص) که همه را در زیر یک پرجم جمع بکند.وسفارش حضرت ایشان به حدیث ثقلین و جدا نشدن از دو اصل مهمی که در این حدیث بیان شده که یکی قران و دیگری اهلبیت آن حضرت(ص) است ،و عوامل دیگرکه گنجایش بحث آن نیست. هنگامی که به تاریخ انبیای بزرگ بازمیگردیم و علل انحراف و گمراهی اقوام پیشین را مورد بررسی قرار میدهیم به خوبی میتوان دریافت که این سه امر (تعصب و لجاجت و تقلید کورکورانه) نقش اصلی را در انحراف آنها داشته است و قرآن مجید پر است از اشارات روشن به این مساله که در یک بررسی فشرده در اینجا به سراغ آن میرویم: از قوم نوح(ع) آغاز میکنیم، قرآن مجید می فرماید: 1- و انی کلما دعوتهم لتغفر لهم جعلوا اصابعهم فی آذانهم واستغشوا ثیابهم و اصروا واستکبروا استکبارا (نوح،7) و من(نوح) هر زمان آنها را دعوت کردم که(ایمان بیاورند) تو آنها را بیامرزی، انگشتان خویش را در گوشهایشان قرار داده و لباسهایشان را بر خود پیچیدند و در مخالفت اصرار ورزیدند و به شدت استکبار کردند. 2- و قالوا لاتذرن آلهتکم و لاتذرن ودا و لاسواعا و لایغوث و یعوق و نسرا (نوح،23) و(قوم نوح) گفتند: دست از خدایان و بتهای خود برندارید(به خصوص) بتهای «ود»، «سواع»، «یغوث»، «یعوق» و «نسر» را رها نکنید! سپس به داستان هود (ع) نگاه میکنیم، قرآن در باره آنها میگوید: 3- قالوا اجئتنا لنعبد الله وحده و نذر ما کان یعبد آبائنا فاتنا بما تعدنا ان کنت من الصادقین (سورهاعراف،آیه70) گفتند: آیا به سراغ ما آمدهای که تنها خدای یگانه را بپرستیم و آنچه را پدران ما میپرستیدند، رها کنیم؟! پس اگر راست میگویی آنچه را(از بلا و عذاب الهی) به ما وعده میدهی، بیاور(ما آمادهایم)! سپس نوبتبه داستان ابراهیم(ع) میرسد، قرآن در این زمینه میگوید: 4- اذ قال لابیه و قومه ما هذه التماثیل التی انتم لها عاکفون × قالوا وجدنا آبائنا لها عابدین (سورهانبیاء،آیات52 و53) (به یاد بیاور ابراهیم را) آن هنگام که به پدرش(آزر) و قوم او گفت: «این مجسمههای بی روح چیست که شما همواره آنها را پرستش میکنید»؟! گفتند: «ما پدران خود را دیدیم که آنها را عبادت میکنند»! 5- قال هل یسمعونکم اذ تدعون × او ینفعونکم او یضرون × قالوا بل وجدنا آبائنا کذلک یفعلون (سورهشعراء،آیات72تا74) گفت: «آیا هنگامی که آنها را میخوانید صدای شما را میشنوند؟! یا سود و زیانی به شما میرسانند»؟! گفتند: «ما فقط نیاکان خود را یافتیم که چنین میکنند». سپس نوبتبه قوم موسی و فرعون میرسد، میفرماید: 6- قالوا اجئتنا لتلفتنا عما وجدنا علیه آبائنا و تکون لکما الکبریاء فی الارض و ما نحن لکما بمؤمنین (سورهیونس،آیه78) (فرعونیان به موسی) گفتند: «آیا آمدهای که ما را از آنچه پدرانمان را بر آن یافتیم منصرف سازی و بزرگی(و ریاست) در روی زمین، از آن شما دو تن(موسی و هارون)باشد؟! ما(هرگز) به شما ایمان نمیآوریم»! سپس به عصر پیامبر گرامی اسلام بازمیگردیم و همین معنی را در سخنان و اعمال دشمنان آن حضرت نمایان میبینیم: 7- و اذا قیل لهم اتبعوا ما انزل الله قالوا بل نتبع ما الفینا علیه آبائنا اولو کان آبائهم لایعقلون شیئا و لایهتدون (سورهبقره، آیه170) و هنگامی که به آنها گفته شود: «از آنچه خدا نازل کرده است پیروی کنید!» میگویند: (نه) ما از آنچه پدران خود را بر آن یافتیم پیروی مینماییم» آیا اگر پدران آنها چیزی نمیفهمیدند و هدایت نیافتند (باز از آنها پیروی خواهند کرد)؟! 8- اذ جعل الذین کفروا فی قلوبهم الحمیة حمیة الجاهلیة فانزل الله سکینته علی رسوله و علی المؤمنین و الزمهم کلمة التقوی و کانوا احق بها و اهلها و کان الله بکل شیئ علیما (سورهفتح،آیه26) (به خاطر بیاورید) هنگامی را که کافران در دلهای خود خشم و نخوت جاهلیت داشتند (در مقابل) خداوند آرامش و سکینه خود را بر فرستاده خویش و مؤمنان نازل فرمود و آنها را به حقیقت تقوا ملزم ساخت و آنان از هر کس شایستهتر و اهل آن بودند و خداوند به همه چیز داناست. 9- و نیز میفرماید: و لو نزلناه علی بعض الاعجمین × فقراه علیهم ما کانوا به مؤمنین (سورهشعراء،آیات198و199) هرگاه ما قرآن را بر بعضی از عجمها(غیر عرب) نازل میکردیم - و او آن را بر ایشان میخواند(به خاطر تعصب و لجاج) به آن ایمان نمیآوردند! گاه تعصب اقوام را بر ضد دیگر بیان میکند و میفرماید: 10- و قالت الیهود لیست النصاری علی شیئ و قالت النصاری لیست الیهود علی شیئ و هم یتلون الکتاب کذلک قال الذین لایعلمون مثل قولهم فالله یحکم بینهم یوم القیامة فیما کانوا فیه یختلفون (سورهبقره،آیه113) یهودیان گفتند: «مسیحیان هیچ موقعیتی(نزد خدا) ندارند» و مسیحیان نیز گفتند: «یهودیان هیچ موقعیتی ندارند(و بر باطلند)» در حالیکه هر دو دسته کتاب آسمانی را میخوانند(و باید از این گونه تعصبها برکنار باشند) افراد نادان(دیگر، همچون مشرکان) نیز، سخنی همانند سخن آنها داشتند خداوند، روز قیامت در باره آنچه در آن اختلاف داشتند داوری میکند. در جای دیگر مساله تقلید کورکورانه و تعصب و لجاجت را به عنوان یک برنامه عمومی همه اقوام گمراه شمرده، میفرماید: 11- و کذلک ما ارسلنا من قبلک من قریة من نذیر الا قال مترفوها انا وجدنا آباءنا علی امة و انا علی آثارهم مقتدون (سورهزخرف،آیه23) و این گونه در هیچ شهر و دیاری پیش از تو پیامبر انذار کنندهای نفرستادیم مگر اینکه ثروتمندان مست و مغروران گفتند: «ما پدران خود را بر آیینی یافتیم و به آثار آنان اقتدا میکنیم»! 12- و یقولون ائنا لتارکوا آلهتنا لشاعر مجنون (سورهصافات،آیه36) و پیوسته میگفتند: «آیا ما معبودان خود را به خاطر شاعری دیوانه رها کنیم»؟[1] امید است که مفید واقع شده باشد.
ضمنا می توانید از لینک های مرتبط با موضوع استفاده لازم را ببرید. انسان و جهان راهکارهای پیشگیری عاشورا درس و عبرت .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.