سیاست /

تخمین زمان مطالعه: 9 دقیقه

چرا اصلاً باید شیعه و سنی وحدت داشته باشند ؟


ضمن اشاره به این که امروزه وحدت اسلامی و انسجام ملّت مسلمان و تشکیل امّت واحده در دنیا و در مقابل توطئه دشمنان اسلام و قرآن که تقریباً جهان اسلام را محاصره و در صفوف مسلمانان رخنه کرده اند یک ضرورت عقلی است، اشاره ای گذرا به پیشینه و اهمیّت مسأله وحدت در زمان پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ به امیر مؤمنان علي ـ علیه السلام ـ می کنیم. 1ـ ایجاد وحدت مذهبی و ملّي در زمان پیامبر اکرم پیامبر اسلام(ص) پس از هجرت به مدینه ، با ایجاد پیمان هایي بین قبایل مدینه که سالیانی با یکدیگر نزاع داشتند، ( آن ها را در مقابل یهودیان ساکن مدینه که با سوء استفاده از این اختلافات بر آن ها سلطه سیاسی داشتند) همبستگی و الفت برقرار نمودند که بعداً زمینه ساز تشکیل یک وحدت سياسي و حکومتي را فراهم آورد. از جمله مفاد قرارداد بين مسلمين اين بود که مسلمانان امت واحده ای، جدای از مردم دیگر هستند و نباید بین آن ها تفرقه باشد و مسلمین در برابر ظلم و تجاوز و توطئه و فساد با هم متحد خواهند بود. و این همان چیزی است که در جهان معاصر در جوامع اسلامی ضرورت آن قویاً احساس می شود تا در برابر توطئه گران و متجاوزان به مسلمانان و جوامع اسلامی یک صف واحد تشکیل گردد. حضرت علی ـ علیه السلام ـ با یک صبر انقلابی در مقابل غصب ولایت وحدتی بین مسلمانان بوجود آورد که مسلمانان بجای جنگ و اختلافات داخلی به صدور اسلام و گسترش آن پرداختند. چون هدف حضرت حفظ اسلام و پایه اساسی آن یعنی وحدت بود از این روی با اين خلفاءدر مواقع و مواضع بسیاری هم مشورت و هم ارشاد و همکاری نمود. 2ـ روایاتی پیرامون وحدت و پرهیز از تفرقه و پراکندگی علاوه بر آیه کریمه و اعتصمو بحبل الله جميعاً ولا تفرقوا (آل عمران / 103) که خطاب به مسلمان می گوید: همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و پراکنده نشوید. روایاتی مسلمانان را دعوت و ترغیب به وحدت و اتحاد می کند که به چند نمونه اشاره می کنیم. الف) پیامبر اسلام(ص) فرموده اند: کسی که یک وجب از جماعت خارج شود، قلاده اسلام را از گردن خود باز کرده، مگر آن که دو باره به جماعت برگردد و کسی که از دنیا برود در حالی که در تحت رهبری کسی که جامعه را رهبری می کند نباشد به مرگ جاهلیت مرده است. ب) پیامبر اکرم(ص) فرموده اند: المؤمنون کالنفس الواحده، مومنان هم چون یک روحند. ج) هم چنين فرمودند: افراد با ایمان نسبت به یکدیگر همانند اجزای یک ساختمان هستند که هر جزئي از آن جزء دیگر را محکم نگه می دارد. د) امیر المؤمنین ـ علیه السلام ـ فرمودند: همیشه همراه جمعیت های بزرگ باشید که دست خدا با جماعت است و از پراکندگی بپرهیزید که انسان تک و تنها بهره شیطان است چونان که گوسفند تنها طعمه گرگ است. هـ) هم چنین آن حضرت فرمودند: امت های پیشین تا مادامی که با هم یکی بوده اند، همواره در حال پیشرفت و شکوفایی بوده و به عزت و اقتدار خلافت و وراثت زمین نائل گشته، رهبر و زمامدار جهانیان شده اند و از آن هنگام که خدا را فراموش کرده و به مادیگری روی آورده، دچار خود برتر بینی و تعصبات قومی و فرقه ای و پراکندگی گشته با هم به نبرد پرداخته اند، خداوند لباس کرامت و عزّت و خلافت را از تنشان بیرون آورده و خیر و برکت و وفور نعمت را از آنان سلب و به ذلّت و استعمار مبتلا کرده است. همه این روایات، توصیه به وحدت و همبستگی و پرهیز از تفرقه دارند، وحدت در صورتی محقق می گردد که در بین افراد اعتقادات مشترک لحاظ گردد و بر روی آن ها پا فشاری شود و البته اعتقادات غیر مشترک را فرمواش نکنند بلکه به مرور زمان مورد بحث قرار گیرند تا حقیقت روشن گردد. شیعه و اهل سنّت غیر متعصب چنین اند. برای ایجاد وحدت باید روی مشترکات و مقبولات عمومی (قرآن و پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ ) همت گماشته شود و سپس در مورد غیر مشترکات بحث شود تا حقیقت روشن گردد. در پایان این قسمت از بحث به فرمایشات رهبر کبیر و فقید انقلاب حضرت امام خمینی ـ رحمه الله علیه ـ اشاره می کنیم که در وصیت نامه سیاسی الهی خود آورده اند. «علما و خطبای محترم کشورهای اسلامی دولت ها را دعوت کنند که از وابستگی به قدرت های بزرگ خارجی خود را رها کنند. و با ملّت خود تفاهم کنند در این صورت پیروزی را در آغوش خواهند کشید و نیز ملّت ها را به وحدت دعوت کنند و از نژاد پرستی که مخالف دستور اسلام است بپرهیزند و با برادران ایمانی خود در هر کشوری و با هر نژادی که هستند دست برادری دهند که اسلام بزرگ آنان را برادر خوانده و اگر این برادری ایمانی با همّت دولت ها وحدت و با تایید خداوند متعال روزی تحقق یابد خواهید دید که بزرگترین قدرت جهان را تشکیل می دهند... . توصیه اینجانب به مسلمین و خصوصاً ایرانیان به ویژه در عصر حاضر آن است که در مقابل این توطئه ها (استعمارگران) عکس العمل نشان دهند و با انسجام و وحدت خود و به هر راه ممکن افزایش داده و کفار و منافقان را مأيوس کنند. حاصل آن که ضرورت وحدت مسلمین اعمّ از شیعه و سنی امروزه به عنوان یک اصل است و یک استراتژی است در مقابل استعمارگران غرب که خواستار رویارویی تمدن غرب با تمدن اسلامی هستند و جهت غلبه تمدن غرب علاوه بر پروژهایی مانند جهانی سازی، استحاله کشورهای اسلامی از درون را نیز جزو برنامه های خود قرار داده و شاخه نظامی وهابیّت که یک فرقه انحرافی و افراطی است یعنی همان طالبان را در همین راستا بوجود آوردهکه در واقع با دامن زدن به اختلافات مذهبی و تقویت وهابیّون در کشورهای اسلامی جهت تشدید این اختلافات است، آن چه لازم به ذکر است این است که همه اهل سنّت وهابی نیستند بلکه این فرقه افراطی و انحرافی بخش کوچکی از اهل سنت از پیروان امام حنبل هستند که در کشور عربستان و امارات و کشورهای حوزه خلیج فارس بوجود آمدند و رشد کردند ولی الآن از طرف سعودی ها و اماراتی ها بیشتر تقویت می شوند. البته همانطوریکه می دانيد اهل سنت به چهار شعبه مهم تقسیم شده اند که عبارتند از: حنفی ها، مالکی ها، شافعی ها و حنبلی ها. حنبلی ها یکی از مذاهب اصلی سنّی ها به شمار می رود که روشی مستقل و مبادی مخصوص در اصول و فروع دین دارد: در قرن دوازدهم هجری محمد بن عبدالوهاب با بینش به اصطلاح اصلاحی خود موجب انتشار این مذهب (حنبلي) در گردید. و در اثر پیروزی وهابیان، خصوصاً در زمان عبد العزیز آل سعود، شیوع بیشتری یافت. به عقیده وهابیّت اکثر فرق اسلامی اعم از شیعه و سنّی، مشرک و کافر و در زمره بت پرستان هستند. تعظیم قبر پیامبر و قبور ائمه را بدعت و توسل و شفاعت را شرک می کنند. بنابر این در میان بیش از یک میلیارد و نیم مسلمان جهان وهابیون شاید جمعیّت شان به 50 میلیون هم نرسد و به خاطر همین تعداد نباید همه مسلمانان را طرد کرد یا تفرقه را پذیرفت. بلکه باید با درایت اختلافات را حل و بر مشترکات اصرار ورزید و جاهلان را بیدار و هوشیار و خطر انحرافات و افراط گری ها را گوشزد کرد. مسائل فقهی مورد اختلاف بین اهل سنّت و تشیع ناشی از منابع و مدارک آن هاست و برای هر کدام از خودشان حجّیت دارند ، به چندین روایت در این خصوص اشاره می گردد. روایت اول ـ یک قاعده فقهی است بنام قاعده الزام که فرموده است: الزموهم من ذلک ما الزموه انفسهم. یعنی در این مورد آن چه را که خود را ملزم می دانند شما نیز به آن ملزمشان کنید: فقها بر اساس این قاعده این حکم را به تمام ادیان و مذاهب اعم از اهل سنت و غیر مسلمانان تعمیم داده اند روایت دوم: امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: «انّه من دان بدین قوم لزمته احکامهم.» یعنی هر کس به دین قومی بگرود احکامش بر او لازم می شود. حدیث سوم: امام باقر ـ علیه السلام ـ تجوز علی اهل کل ذوی دین ما یستحلون. یعنی جایز است بر اهل هر دینی بر آن چه خود اهل آن دین آن را حلال می دانند. حدیث چهارم: انّ کل قوم دانوا بشی یلزمهم حکمة امام صادق ـ علیه السلام ـ. یعنی هر قومی اگر به چیزی دین داشتند حکمش بر آن ها لازم می گردد. حدیث پنجم: راوی گوید از امام پرسیدم: سزاوار است رفاقت میان خود و آنان که معاشرت داریم چگونه باشد در حالی که «لیسوا علی امرنا» یعنی بر اعتقاد ما شیعیان نیستند. فرمود: ببینید ائمه چگونه رفتار می کنند از آن ها پیروی کنید و آن چه آنها انجام می دهند، انجام دهید. به خدا قسم آنان (ائمه) مریضان آنان را عیادت می کنند، جنازه های آنان را تشییع می کنند و به سود و زیان آن ها شهادت می دهند و امانت های آن ها را ادا می کنند. بنابر این درست است که اهل سنّت بر اساس منابع و احکام خود متعه در حج را حرام یا طواف نساء را واجب نمی دانند و بر اساس مذهب خود عمل می نمايند. حضرت آیت الله العظمی(ره) خوئی در مورد معاشرت و اتحاد با اهل سنّت می فرمایند: «حکمت در تشریع این حکم مدارا و هماهنگی و وحدت کلمه میان مسلمانان است و این که شیعه خود را با اهل سنّت (در اهتمام به مسأله اتحاد) آشکار کند و این ملاک و حکمت امروزه هم وجود دارد پس مستحب است حضور در مساجد اهل سنّت و نماز خواندن با آنان برای این که این عظمت شیعه آشکار شودو میان مسلمانان اتحاد کلمه بوجود آید.» بنابر این اتحاد یک اصل باید باشد و اختلافات فرع و مسلمانان همدیگر را جذب کنند نه دفع. ثانیاً افراطی های هر مذهب ارشاد و راهنمایی گردد. و خطرات ایجاد شکاف و تفرقه گوشزد شود، تا اتحاد و وحدت کلمه بین مسلمانان بیش از پیش بوجود آید در پایان اشاره می کنیم که دستور تخریب قبور ائمه یا حرم امام حسين ـ عليه السلام ـ با سایر عتبات عالیات و حرم امامزادگان دستور وهابیت است و این جزو عقاید خرافی و انحرافی آن هاست باید با افکار باطل آن ها مبارزه کرد و ارشاد علمی و عملی نمود و توجیه شان کرد. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image