تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
همانطور که بعضاً از طریق رسانه و یا با شرکت در نماز بزرگان و علما مشاهده کرده اید، تمامی آنها در جماعت نماز را به صورت پشست سر هم اقامه می کنند، چرا که هیچ نمازی حتی اگر در وقت فضیلت خود باشد، چون نماز جماعت از اهمیت بالایی نزد خداوند برخوردار نیست. اما در نمازهای یومیه ای که بصورت فرادی اقامه می کنند، ممکن است به هر دو طریق منفصل و متصل بجای آورند. یعنی به این شکل، هر زمان که از حال مساعد و فراغت بیشتری برخوردارند به صورت منفصل، و زمانی که مشغله بیشتری داشته باشند و نتوانند در وقت مناسب نماز را به جای آورند به صورت متصل نماز را بجای می آورند.امام باقر علیه السلام ، می فرماید : (إِذَا زَالَتِ الشَّمْسُ دَخَلَ الْوَقْتَانِ الظُّهْرُ وَ الْعَصْرُ فَإِذَا غَابَتِ الشَّمْسُ دَخَلَ الْوَقْتَانِ الْمَغْرِبُ وَ الْعِشَاءُ الْآخِرَةُ ؛ یعنی آنگاه که خورشید به وسط آسمان رسید ، وقت انجام دادن نماز ظهر و عصر فرا می رسد و آنگاه که خورشید غروب کرد هنگام انجام نماز مغرب و عشاء خواهد بود. (وسائل الشیعه / ج 3 / ابواب المواقیت / باب 4 / روایت 1)در روایات شیعه واهل سنت آمده است که گاهی پیامبر اکرم (ص) بدون هیچ عذری بین دو نمازشان جمع می کردند (آنها را پشت سر هم به جا می آورند). و لذا با هم خواندن نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشاء جایز است. حکمت این مسئله و جواز جمع بین نمازها به خاطر آسایش مسلمین و سخت نگرفتن به آنان بوده است . در روایتی از اهل سنت آمده است که پیامبر اکرم (ص) جمع بین نماز ظهر و عصر و نماز مغرب و عشاء کرد ، به آن حضرت عرض شد که چرا چنین کردید ؟ فرمود : اینگونه عمل کردم تا حرجی بر امتم نباشد .( شرح الزرقانی علی موطأ مالک / ج 1 /باب الجمع بین الصلاتین فی الحضر ص 294).در روایات شیعه واهل سنت آمده است که گاهی پیامبر اکرم (ص) بدون هیچ عذری بین دو نمازشان جمع می کردند (آنها را پشت سر هم به جا می آورند) . (وسائل الشیعه / ج 3/ ابواب مواقیت / باب 4 /روایت 604). ولذا خواندن نمازها در پنج وقت مستحب است و با هم خواندن نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشاء هم بلا مانع و جایز می باشد. .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.