همسران پیامبر(ص) /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

با توجه بایه ۱۱سوره نور این ایه به قداست عایشه اشاره کرده و در شأن اونازل شده باتوجه بروایات شیعه باتوجه به دشمنی ک عایشه باحضرت علی داشت وحتی طلاقش راحضرت علی ازپیامبرگرفت این ایه براچی نازل شده درشان چنین زن بد صفت امده؟ سریع جواب بدید.


آیه افک بر فرضی که در مورد عایشه باشد که این مورد قبول شیعه نیست تنها نفی تهمت زنا از عایشه میکند و فضیلتی را ثابت نمی کند و مشخص است که همسران پیامبر باید مبرا از صفتی باشند که موجب تنفر مردم از پیامبر می شود   و یا به گونه ای قدح در شخصیت پیامبر است  تفصیل بیشتر را ذیلا بخوانید . درباره داستان افک شما می توانید به آیات 11-16 سوره نور نگاه کنید و اما خلاصه ماجرا:اهل سنت معتقدند پس از پایان غزوه بنی مصطلق در بازگشت، عایشه از قافله مسلمانان جا ماند و چون به مدینه باز گشت گروهی با شایعه پراکنی سخنانی را درباره او بر سر زبان ها انداختند و به گونه ای بر او تهمت ناروا زدند و پیامبر نسبت به این واقعه از عایشه متأثر گردید. البته تهمت ناروا بستن بر ماریه از سوی عایشه نیز داستان دیگری است که درباره تفسیر افک بیان شده است. شما تفصیلی این ماجرا را می توانید در تفسیر نمونه، ج 14، ص 386 بخوانید.درباره این حادثه به چند نکته اشاره می شود:1. افک، به معنای تهمت عظیم و دروغ بسیار بزرگ است به گونه ای مسئله ای را از صورت اصلی اش دگرگون می سازند. آن هم از سوی جمعیت متحد و هم داستان مثل منافقان. 2. مفسران و عالمان شیعه ضمن تشکیک در این شأن نزول اصل حادثه را در تضاد با عصمت پیامبر می دانند چرا که در صورت پذیرش این داستان رسول الله فردی خواهد بود که تحت تأثیر شایعه سازی منافقان قرار گرفته است!3. روح این آیات آن است که بدانیم شخص بی گناهی (ترجیحا شخصیت مهم) متهم به عمل منافی عفت و زنا شده است و این شایعه از سوی منافقان در جامعه پخش شده بود. 4. اصلی ترین هدف منافقان از طرح این شایعه، شکستن حرمت رسول خدا(ص) بود و آنان در پی بهره برداری غرض آلودی به نفع خود بودند که نزول آیات نور، چهره واقعی آنان را افشاء کرد.5. برخی با تأکید بر مطرح کردن عایشه به عنوان فرد اتهامی و آیاتی که در نفی این اتهام نازل شد به نوعی در صددند تا برای او فضیلتی را تصور کنند. در حالی که:اولا: این ماجرا در رابطه با ماریه قبطیه (همسر دیگر پیامبر) نیز نقل شده است که حداقل ارتباط موضوع با عایشه را مورد تردید قرار می دهد. ثانیا: آیه شریفه فقط در پی نفی تهمت زنا است و از نظر منطقی نتیجه تابع اخس مقدمات است یعنی هدف اصلی آیه نفی تهمت است و افزون بر آن هدفی را دنبال نمی کند چه رسد به آنکه فضیلتی را برای عایشه از این آیه به دست آوریم!6 ) فلسفه اشاره به موضوع در قرآن حفظ حرمت پیامبر(ص) است. زیرا طرح مسأله فوق توطئه اى براى ترور شخصیت پیامبر(ص) بوده است. چون در دید عوامانه این گونه مسائل بلافاصله سرایت به حیثیت شوهر نیز مى کند و او را در جامعه خوار و زبون مى سازد. از این رو خداوند بزرگ به سرعت آن را نفى نموده است.اکنون باید پرسید مسأله اى که اولا شخص آن معلوم نیست ثانیا حدود دلالت آن محدود است و ثالثا فلسفه آن حفظ حرمت پیامبر(ص) است چگونه از آن مى توان بر فضیلت شخص خاصى استدلال کرد؟ آیا چنگ زدن به این دلایل خود بهترین دلیل بر بى دلیلى نیست؟اما در مقابل مى بینیم که قرآن خطاب به زنان پیامبر(ص) فرموده است: «و قرن فى بیوتکن . شما در خانه هاى خود قرار گیرید». (احزاب آیه 33) کنایه از اینکه در مسائل سیاسى و اجتماعى داخل نشوید. زیرا خطر آلت دست سیاسى کاران زیرک دنیاپرست قرار گرفتن و لغزش بسیار براى آنان وجود داشت.پس از پیامبر(ص) به این دستور عمل نکرد و آشکارا در صحنه تعارضات اجتماعى داخل شد و فرماندهى جنگ جمل بر علیه امیرالمومنین(ع) را به عهده گرفت و بر آن حضرت در زمانى که رهبرى جامعه اسلامى را بر عهده داشت و از نظر جمیع مسلمین واجب الاتباع بود بغى نمود.براى آگاهى بیشتر ر . ک : «نقش عایشه در تاریخ اسلام» علامه سید مرتضى عسکرى. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image