تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه
تنها مسیر رسیدن به عبودیت و کمال مطلق، عدالت است حجت الاسلام و المسلمین علیدوست اهداف نهایی انسانها را عبودیت و معرفت خدا و رسیدن به کمال مطلق دانست و تصریح کرد: تنها مسیر رسیدن به این مقصد که باید از آن عبور کرد عدالت است.
حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست با اشاره به اینکه برای رسیدن به عدالت ابتدا باید این مقوله را در دو بخش نظری و عملی مورد ارزیابی قرار دهیم، افزود: باید در بخش نظری و تئوریک هم در حوزههای علمیه که متکفل استنباط احکام است و هم در دانشگاهها که عهدهدار مباحث نظری مفاهیمی مثل عدالت هستند به این قضیه پرداخته شود.
وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال اگر در استنباط احکام، فقه میتواند سند باشد یا خیر و آیا میتواند یک قاعده فقهی باشد یا خیر، پس باید دید اگر نمیتواند، عدالت چه نقشهایی در استنباط دارد؟ لذا حوزه باید دقیقا به این مسائل بپردازد.
این استاد و محقق حوزه و دانشگاه، افزود: در دانشگاهها نیز هر رشته و گرایشی باید ببیند راه رسیدن به عدالت اجتماعی چیست. همچنین قانونگذار نیز میتواند بدون اینکه از هنجارهای شرعی خارج شود عدالت را بطور حداکثری در قوانینی که ایجاد میکند مراعات نماید. مجموعه این مباحث پرداختن نظری به عدالت تعریف میشود.
علیدوست با بیان اینکه بخش دوم رسیدن به عدالت پس از روشن شدن مفهوم، مبانی، تعینات و مصادیق عدالت است، گفت: کارگزاران نظام به معنای عام و عمدتا دولت باید به آنچه دانشمندان و حوزویان رسیدند و در شکل قانون مدون کردند، دقیقا اجرا کند و از اینکه بخواهد نقض قانون کند و بعد آن را توجیه کند، باید دستش بسته باشد و نقض قانون باید چه از طرف دولت و چه از طرف هرکس دیگر یک منکر تلقی شود.
وی خاطرنشان کرد: طبیعتا در بررسی عدالت و رسیدن به آن باید نصوص دینی را مدنظر قرار دهیم، چراکه معتقدیم عدالت در یک پازلی که شارع ترسیم میکند حضور مییابد.
این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه باید یافتههای عقلی و استفاده از تجربیات دیگران را در بخش اجرا و رسیدن به عدالت مورد توجه قرار دهیم، تصریح کرد: همانطور که در نشست اندیشههای راهبردی که با حضور مقام معظم رهبری برگزار شد تاکیدم بر این است که نباید رفتار کجدار و مریز با مسئله عدالت داشته باشیم. یعنی یک دولتی عدالت را در توسعه پایدار ببیند و دولتی دیگر آن را در اشکال روبنایی و ظاهری ببیند. این رفتار کجدار و مریز با عدالت است که ما یک سیاست مستقلی نداریم.
علیدوست ادامه داد: به این خاطر است که مقام معظم رهبری نیز فرمودند وضعیت عدالت راضیکننده نیست. بنابراین باید در یک حرکت تعریف شده به اجرای عدالت بپردازیم و مسئله را ساده نگیریم. زیرا از مشکلات کشور که گاهی ملموس است سادهانگاری مسائلی است که به هیچوجه حقشان سادهانگاشته شدن نیست. عدالت و مصلحت و مفاهیمی از این قبیل از مفاهیم اساسی دین، شرع و عقل ماست که باید از اینگونه رفتارهای کجدار و مریز جدا شوند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم به عدالت برسیم باید گرایشهایی را در حوزه و دانشگاه تعریف کنیم، افزود: باید بسیاری از پایاننامههای حوزه و دانشگاه را به این سمت سوق دهیم و کرسیهای نظریهپردازی، نوآوری، نقد و مناظره که محلی برای رشد اینگونه اندیشههاست برگزار کنیم. زیرا مجموعه این کارها موجی را ایجاد میکند که به این دو فرآیند در خصوص عدالت برسیم.
این استاد حوزه و دانشگاه همچنین با اشاره به منابعی که میتوان با رجوع به آنها نظریه خالص عدالت را استخراج کرد، افزود: آنچه مربوط به کشف و استنباط احکام در این ارتباط میشود مربوط به منابع چهارگانه کتاب، سنت، اجماع و عقل است. یعنی ما باید همانند هر گزینه شرعی دیگر در بخش استنباط احکام به این منابع رجوع کنیم، اما اگر بخواهیم از نظر جامعهشناسی، حقوق و دانشهای دیگر عدالت را بررسی کنیم نیاز به کار میدانی و تجربی داریم و حتی ممکن است از یافتههای دیگران نیز استفاده کنیم.
این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، درپایان تاکید کرد: رسیدن به عدالت در هر بخشی منابع خاص خود را دارد. یعنی اگر فقیه بخواهد در کشف احکام مربوط به عدالت به کار میدانی بپردازد درست نیست. هر دانشی ابزار و منابع خود را دارد که باید از آن استفاده کنیم.
مرجع : خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.