زندگی جهادی لازمه اقتصاد مقاومتی  /

تخمین زمان مطالعه: 7 دقیقه

چرا بحث اقتصاد مقاومتی ضرورت دارد؟


چرا بحث اقتصاد مقاومتی ضرورت دارد؟ علت ضرورت بحث اقتصاد مقاومتی آن است که استکبار جهانی و شرکای بین المللی آن چند سالی است که اقتصاد ایران را مورد هدف قرار داده و تحریم های یک جانبه و ظالمانه ای را علیه ملت ایران اعمال می کنند، لیکن اخیراً اشرار جهانی و ایادی آنها تحریم هوشمندانه ای را اعمال کرده اند از جمله: تحریم بانک مرکزی ایران به منظور اخلال در روابط پولی ایران و تحریم نفتی به منظور اخلال در صادرات و بودجه کشور.بدیهی است هدف دشمن از اعمال این تحریم ها، ایجاد مشکلات در بازار خرید و فروش، رکود تولیدات داخلی، ضربه زدن به اقتصاد ایران، در نتیجه ایجاد شکاف بین مردم و حکومت و گسترش اعتراضات مردمی در نهایت جلوگیری از نفوذ و قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان است.راه حل مقابله با تحریم اقتصادی راه حل این است که اولاً: ملت ایران اتحاد خودش را در برابر این شرارت ها حفظ کند و مسئولان را در رویارویی با این اشرار یاری رساند.ثانیاً: به فکر بهبود کسب و کار و تولید داخلی خودمان باشیم و از ظرفیت عظیم اقتصادی و منابع مالی کشورمان صیانت کنیم.ثالثاً: زندگی خودمان را اسلامی- ایرانی کنیم و از زندگی غربی و وابستگی دوری کنیم و در یک کلام، به اقتصاد مقاومتی روی بیاوریم و در برابر شرایط اقتصادی موجود استقامت بورزیم. تعریف اقتصاد مقاومتی منظور از اقتصاد مقاومتی، یک اقتصاد شکست ناپذیر، فعال و پویا است، نه یک اقتصاد منفعل و ضربه پذیر.معمولاً لفظ مقاومت برای دفع موانع پیشرفت و کوشش در مسیر حرکت به کار می رود. از این رو اقتصاد مقاومتی یعنی تکیه بر توان داخلی و مقاومت در مقابل تهدیدها و تحریم ها با ایجاد کمترین بحران در زندگی مردم و اثبات این معنا که فشارها و ضربه های اقتصادی از سوی دشمن نمی تواند سد راه پیشرفت جامعه ما باشد. اصول و لوازم اقتصاد مقاومتی برای اقتصاد مقاومتی اصول و لوازمی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از: یک- کار و تلاش عمومی برای تولید، کشاورزی، عمران و آبادانی امام رضا(ع) فرمود: پاداش کسی که برای مخارج زندگی خود تلاش و کوشش می کند از پاداش کسی که در راه خدا جهاد می کند بیشتر است.پیامبراکرم(ص) فرمود: «الکاد علی عیاله کالمجاه دفی سبیل الله ؛ آن کس که برای خانواده اش تلاش کند، همانند مجاهد در راه خدا است.»در روایتی دیگر پیامبراکرم(ص) فرمود: هرکس از دسترنج خود روزی حلال بخورد «فتح له أبواب الجنه نظر الله لیهب الرحمه کان یوم القیامه فی عداد الأنبیاء؛ درهای بهشت به روی او گشوده می شود، خداوند با دیده رحمت به او نگاه می کند، روز قیامت در شمار پیامبران باشد.»ما باید کار و تلاش را یک وظیفه بدانیم، پیامبر اکرم(ص) فرمود: «طلب الحلال فریضه علی کل مسلم و مسلمه؛ کار کردن برای کسب مال حلال، بر هر مرد و زن مسلمان واجب است.»در تاریخ آمده، امام صادق(ع) روزی از حال «عمرو بن مسلم» پرسید، گفتند او برای عبادت کمر همت بسته و از کار و تجارت دست کشیده، امام(ع) از این خبر ناراحت شد، فرمود: وای بر او، مگر نمی داند که هرکس دنبال کار نرود، دعایش مستجاب نمی شود. دو- قناعت و اعتدال در زندگی ،یکی دیگر از اصول اقتصاد مقاومتی، قناعت و اعتدال در زندگی است.اسلام بر اصل اعتدال در بخش اقتصاد تأکید فراوان کرده است، قرآن می فرماید: «و لا تجعل یدک مغلوله ً لی عنقک و لا تبسطها کل البسط؛ هرگز دستت را به گردنت مبند و بسیار هم گشاده دستی مکن، بلکه حد وسط را انتخاب کن.»در اقتصاد مقاومتی هرگز برمعیشت مردم سخت گرفته نمی شود، بلکه تأکید بر اعتدال می شود.علی(ع) در نهج البلاغه می فرماید: «کن سمحاً و لا تکن مبذراً و کن مقدراً و لا تکن مقتراً؛ بخشنده باش ولی زیاده روی مکن، در زندگی حسابگر باش، اما سخت گیر مباش.»پیامبراکرم(ص) در خطبه ای خطاب به مردم فرمود: «یا أیها الناس علیکم بالقصد ، علیکم بالقصد ، علیکم بالقصد؛ بر شما باد به اعتدال و میانه روی» این سخن را سه بار تکرار کردند.در حدیثی امام باقر(ع) فرمود: سه چیز است که نجات دهنده انسان است. الف: ترس از خداوند در نهان و آشکار ب: میانه روی در هنگام ثروتمندی و تهیدستی ج: به عدالت رفتار کردن، چه در حال خشنودی و چه هنگام غضب زیاده روی و اسراف زمینه سقوط ملت ها و عامل مهم بدبختی ها است. در مقابل، میانه روی و اعتدال، آینده افراد را تأمین می کند.علی(ع) فرمود: کسی که میانه روی و اعتدال را شیوه خود قرار دهد، ثروت و بی نیازی او دوام خواهد داشت و فقر و مشکلات او جبران خواهد شد. سه- روی آوردن به ایمان و تقوا و معنویت،یکی دیگر از اصول اقتصاد مقاومتی روی آوردن به ایمان و تقوا و معنویت است.قرآن می فرماید: «و لو أن أهل القری آمنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الأرض ؛ اگر مردم قریه ها ایمان آورده و پرهیزکاری پیشه کرده بودند، برکات آسمان و زمین را به روی شان می گشودیم، ولی پیامبران را به دروغگویی نسبت دادند ما نیز به کیفر کردارشان مواخذه شان کردیم.» (اعراف:96) چهار- الگوی مشخص از شیوه زندگی،یکی از اصول و لوازم اقتصاد مقاومتی، طراحی یک الگوی مشخص از شیوه زندگی برای عموم مردم است، طراحی الگویی که دانش بنیان باشد، الگویی که سبک زندگی مردم براساس آن متناسب با اقتصاد مقاومتی طراحی شود. الگوی شیوه زندگی متناسب با اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان دارای سه ضلع است: 1- داشتن روحیه جهادی برای کار و تلاش 2- اعتماد به نفس برای تولید و پیشرفت و خلاقیت 3- پرهیز از فساد و حرام اقتصادی برای جلوگیری از آسیب پذیری و ایجاد مقاومت در برابر تهدیدها و فشارها.اقتصاد مقاومتی بر پایه معنویت و دیانت افراد و جامعه استوار است، بدون معنویت و سلامت معنوی، مقاومت ، شکننده است. از این رو، یکی از اهداف اساسی ما آن است که مسیر لقمه های حرام و میزان تأثیر آن بر اقتصاد را بررسی کنیم، سپس با کانون های حرام مقابله کنیم. برای مقابله با تهدیدها، سلامت جسم و روح لازم است. کسی که شکمش از حرام پر باشد پای هیچ مبارزه و مقاومتی حاضر نخواهد شد، زیرا فساد اقتصادی و لقمه حرام یک ویروس کشنده و خطرناک است که ایمنی دستگاه تشخیص و عملکرد افراد را به کلی نابود می کند. در منابع دینی آثار و پیامدهای سوء فراوانی برای فساد اقتصادی و حرام خواری ذکر شده است از جمله:پیامبر اکرم(ص) فرمود: «من أکل لقمه حرام لم تقبل له صلاه أربعین لیله ً و لم تستجب له دعوه أربعین صباحاً و کل لحم ینبته الحرام فالنار أولی به ؛ کسی که لقمه حرامی را بخورد تا چهل روز نماز او قبول نیست، تا چهل روز دعای او به اجابت نمی رسد و هر گوشتی که از حرام بروید به آتش جهنم سزاوار است.»در تاریخ آمده است «شریک بن عبدالله» از بزرگان قبیله مالک اشتر نخعی و فردی بسیار زاهد و با تقوا بود، اما روزی او را به دربار مهدی عباسی آوردند، مهدی عباسی گفت: «ای شریک نمی گذارم از دربار بروی مگر یکی از این سه کار را قبول کنی؛ یا مسئولیت قضاوت و داوری را برعهده گیری، یا مسولیت تعلیم و تربیت بچه هایم را قبول کنی یا اینکه امروز ناهار میهمان من باشی و از غذای ما میل کنی و الا جلاد گردن تو را می زند.» شریک بن عبدالله در فکر فرو رفت و گفت: منصب قاضی القضاتی را قبول نمی کنم چون پذیرفتن این منصب خود را در لبه جهنم قرار دادن است، تعلیم بچه های او را هم قبول نکرد، چون این کار ظالم پروری است، نه شاگردپروری، اما در یک وعده ناهار میهمان شدن و خوردن غذای مهدی عباسی اشکالی ندید، به همین دلیل قبول کرد.مهدی عباسی به آشپز دستور داد غذایی آماده کند، پس از چند ساعت آشپز گفت: غذا آماده و سفره پهن شده است، وقتی سر سفره نشستند، آشپز آرام به مهدی عباسی گفت: اگر شریک بن عبدالله امروز از این غذا بخورد، هیچ گاه رستگار نخواهد شد، هم منصب قاضی القضات را قبول خواهد کرد و هم تعلیم و تربیت فرزندان تو را، همین طور هم شد.حرام مصادیق متعددی دارد مانند: رشوه، اختلاس، ربا، کم کاری، مال غصبی، زیرمیزی گرفتن، حق را ناحق کردن، تصرف به ناحق در بیت المال، تسلط به ناحق بر اموال مردم، ادا نکردن حقوق واجب شرعی مانند خمس و زکات که توضیح هرکدام مجال واسع می طلبد. ¤حجت الاسلام سیداحمد میرعمادی / بصیرت .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image