لزوم اطاعت از ولی فقیه / اجتماع و سیاست  / ولایت فقیه / تبعیت از ولایت فقیه /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

از حدیث (الفقها امناء الرسول مالم یدخلوا فی الدنیا قیل یا رسول ا... و ما دخولهم فی الدنیا ) به عنوان لزوم اطاعت از ولی فقیه استفاده شده است اما آنچه در تفسیر حدیث آمده ولی فقیه مورد نظر همان مرجع تقلید امروزه است و اصولا به اجماع فقها اشاره شده نه یک فقیه و انتخاب فقیه بر حسب نگرش ما قابل تغییر و انتخاب است اصولا تعبیر حدیث فوق چیست؟


جهت آشنایی بیشتر شما با چگونگی استدلال صحیح به روایت مذکور، در جهت اثبات ولایت فقیه، تصویر صفحاتی از کتاب ولایت فقیه، امام خمینی(ره)، نشر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره)، چاپ هفتم، 1377، صص 60 تا 63 به ضمیمه ارسال می‏گردد. اما در نکته‏ای که بیان نمودید (ولی فقیه مورد نظر همان مرجع تقلید امروزه است...)، باید گفت که: همچنان که از توضیحات حضرت امام(ره) پیرامون این دو بحث، مشخص شد؛ اولاً: فقهاء امناءالرسل هستند در کلیه اموری که به عهده‏ی پیامبران الهی است از ارشاد و تبلیغ و هدایت گرفته تا اداره و رهبری سیاسی و اجتماعی جامعه. آن چه که محور اهل روایت است. مجتهد جامع‏الشرایط است، که هم شامل ولی فقیه (یعنی مجتهد جامع‏الشرایطی که اقدام به تشکیل حکومت و اداره و رهبری جامعه اسلامی نموده است)، و هم شامل مراجع تقلید (یعنی مجتهدانی که از شأن اجتماعی «مرجعیت» برخوردار بوده و دارای رساله‏ی عملیه و مقلّدین و... می‏باشند) می‏شود. زیرا هم چنان که از تفسیر حدیث مشخص شد: وظایف و مسؤولیت‏های فقها بسیار گسترده بوده، شامل منصب فتوا، قضا، و ولایت سیاسی، اداره و رهبری جامعه است؛ که هر کدام از آنان به تناسب توان شخصی و اجازه‏ی شرایط محیطی و...، اقدام به انجام وظایف خود می‏نمایند. ثانیاً با توجه به تفسیر حدیث، عکسِ این مطلب (ولی فقیه مورد نظر همان مرجع تقلید است) ثابت می‏شود؛ زیرا مصداق تامِ فقیهی که در روایت از آن به عنوان امین پیامبران در کلیه امور...، توصیف شده است؛ همان فقیه واجدالشرایطی است که اقدام به تشکیل حکومت اسلامی و اداره و رهبری جامعه نموده است که از آن به «ولی فقیه» نام برده می‏شود. نه فقط مسأله افتاء و بیان مسائل و احکام مورد نیاز مقلّدین. ثالثاً لفظ «الفقهاء» که در روایت آمده است عام استغراقی است که شامل فرد، فرد فقها می‏شود و این وظایف را بر عهده‏ی یکایک آن‏ها گذاشته است نه، عام مجموعی که به اجماع فقهاء اشاره داشته است. زیرا نه تنها قرینه‏ای بر چنین عامی (مجموعی) نداریم؛ بلکه با قراین و ادله‏ی(عقلی و نقلی) زیادی ناثواب بودن چنین برداشتی نیز، ثابت می‏شود؛ تأسّی به سیره‏ی پیامبران که هر کدام به صورت شخصی در جهت اصلاح و اداره‏ی جامعه قیام نمودند شاهدی بر این مدعاست. رابعاً مطلبی را که در مورد انتخاب فقیه و بیان نمودید مبهم است؛ و به صورت دقیق مشخص ننمودید که آیا این حدیث به نظر شما دلالت بر نظریه انتخاب دارد و...، اما به صورت مختصر باید گفت: همچنان که از این حدیث و سایر ادله‏ی ولایت فقیه مشخص می‏شود، فقهای جامع‏الشرایط در زمانی که دسترسی به رهبران معصوم(ع) مقدور نباشد، از طرف آن بزرگواران منصوب می‏باشد وانتخاب و مقبولیت مردم جنبه‏ی کارآمدی و فعلیّت بخشیدن به ولایت فقیه داشته تأثیری در مشروعیت حکومت ولی فقیه ندارد.                              .

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

مرجع:

ایجاد شده در 1401/04/17



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image