تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
الف. روزۀ ماه رمضان:(1) روزه باطل است (مشهور). باید روزۀ آن روز را تمام کند و بنا بر احتیاط واجب، آن را به نیت قربت مطلقه انجام دهد. سپس باید روز دیگری را نیز روزه بگیرد و چون معلوم نیست روزۀ آن روز دیگر، قضاست یا عقوبت است، آن روز را نیز به قصد ما فی الذمه روزه بگیرد (آیت الله سیستانی). بنا بر احتیاط واجب، روزه باطل است (آیت الله مکارم). ب. روزۀ غیر ماه رمضان:(2) روزه صحیح است حتی روزۀ قضای ماه رمضان (آیات عظام خویی، وحید، تبریزی و زنجانی). روزۀ قضای ماه رمضان بنا بر احتیاط واجب باطل می باشد و غیر آن صحیح است (حضرت امام و آیات عظام مکارم، نوری و سیستانی). روزۀ قضای ماه رمضان باطل می باشد و غیر آن صحیح است (آیت الله فاضل) (3) پینوشت: 1- توضیح المسائل مراجع، مسأله 1637و1638؛ سیستانی، توضیح المسائل، مسأله 1608؛ وحید، توضیح المسائل، مسأله 1645؛ بهجت، وسیلة النجاة، مسأله 1092؛ عروة الوثقی، فصل فیما یجب الامساک عنه، ذیل مسأله 48، الثامن. 2- توضیح المسائل مراجع، مسأله 1637و1638؛ سیستانی، توضیح المسائل، مسأله 1608؛ وحید، توضیح المسائل، مسأله 1645؛ بهجت، وسیلة النجاة، مسأله 1092؛ عروة الوثقی، فصل فیما یجب الامساک عنه، ذیل مسأله 4، الثامن. 3- آیت الله فاضل در رساله، به بطلان فتوا داده؛ ولی در عروهقائل به احتیاط واجب شده است و در استفتائی که از دفتر ایشان شد،این چنین جواب داد: «چنانچه اختلاف بین مسأله عروهو رساله باشد، نظر نهایی رسالۀ عملیه است.» منبع: احکام روزه، اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی، انتشارات قدس رضوی، 1393. .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.