تعدد همسر /

تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه

خداپرست - «حبب الی من دنیاکم الطیب و النساء و جعلت قرة عینی فی الصلاة‌«عزیزترین های دنیای شما نزد من غذاهای خوشمزه و زنان هستند که در هنگام نماز نور چشمم هستند( روایت شده در النسائی  و الحاکم به روایت از انس و همچنین به گفته صحیح با شرط مسلم )اطلاعاتی که از منابع تاریخی بدست آمده نشان میدهد که محمد دوران زندگی خود را در زهد و پاکی به سر برده و برخلاف جوانان هم سن و سال خود غرق لذتهای جنسی نشده بود، اولین تجربه جنسی زنگانی او ازدواجش با خدیجه بود که حدود ۱۵ سال از او بزرگتر بود( محمد در سن ۲۵ سالگی با خدیجه ۴۰ ساله ازدواج کرد) .محمد ۲۵ سال با خدیجه زندگی کرد و در این مدت نسبتا طولانی اصلا به فکر ازدواج مجدد یا داشتن زن صیغه ای نیافتاده بود، با اینکه این امر در مجتمعی مثل مکه آن زمان امری رایج بوده..اما به محض وفات خدیجه انقلاب و دگرگونی در شخصیت محمد به وقوع  پیوست.. او در طی مدت ۱۳ سال بعد از وفات خدیجه با ۱۱ زن ازدواج کرد و حتی با ۹ تای آنها همزمان زندگی میکرد. بدیهی است که این سؤال برای هر کنجکاوی پیش می آید که راز این تغییر بزرگ در زندگی شخصی محمد چه بوده؟!خانم دکتر ? سلوی بلحاج الغایب? در کتاب خود ? دثریتی یا خدیجه ? ( مرا پوشش بده ای خدیجه) می گوید: به نظر من خدیجه با قدرت معنوی و مادی برترش نسبت به محمد مانع از ایجاد این فکر در محمد شد که برایش هوو بیاورد، خدیجه برای محمدی که هم یتیم بود و هم بینوا از یکسو همسر و مادر بود و از سوی دیگر عائله مند (‌مادر خرج) ، ? ووجدک عائلا فاغنی? (‌همانا ترا نیازمند دید پس بی نیاز ساخت )‌ ? آیه قرآنی? . بدین طریق با توان شخصیتی خود بر محمد مسلط بود، و با این شرایط برای محمد دشوار می نمود که به دیگری فکر کند وبرای خدیجه هم ممکن نبود که به هوو و یا کنیزی رضایت دهد، (أمه ص ۱۰۷)بعد از مرگ خدیجه ، محمد نخست با یک زن نسبتا مسن به نام ? سوده بنت زمعه ? ازدواج میکند و بعد او را طلاق میدهد.. یا نیت طلاقش را ( طبق برخی از روایات ) بعد از پیر شدنش داشته.. پس سوده به محمد التماس میکند که اورا باز گرداند ( یا از فکر طلاق منصرف شود) در مقابل شب خودرا به عائشه که سوگلی محمد بود ببخشد.. پس محمد موافقت میکند و سوده به همسری در سایه تبدیل می شود.  ]محمد هر شباه روزی را در منزل یکی از همسرانش به سر میکرد و اکثرا سعی میکرد که نوبت را رعایت کند مگر در مواردی اندک که بعضی از آنها مایه آبروریزی هم برای او شده بود، باید به این نکته اشاره کرد که این امر نه بخاطر خصلت عادلانه پیامبر خدا بوده بلکه به خاطر رسمی بوده که اعراب از زمان جاهلیت داشته اند  [این ازدواج راه را برای ازدواجهای بعدی محمد باز میکند و پیامد آن همسران دیگر است و اگر کمی انصاف به خرج دهیم باید بگوییم آنچه شخصیت محمد را متحول ساخت یکی وفات خدیجه ( مانع بزرگ روانی ) و دیگری پست و مقام سیاسی جدید او به عنوان پیامبر و رهبر سیاسی و فرمانده نظامی بود. چنانکه فرمانده در غنائم جنگی نیز سهمی دارد که لزوما زنها هم جزو آن سهم بوده اند ( مانند صفیه دختر حیی  و جویریه دختر الحارث ) ، محمد دیگر به زندگانی عیش و نوش بازگشته بود ، همان زندگانی که تمام همتایان او در آن پست سیاسی و آن جایگاه رهبری داشته و دارند. محمد هم از این قاعده مستثنی نبود و به دنبال افزایش دادن تعداد همسران و هم بسترانش شد اگر چه این کار او در چارچوب قانونی اخلاقی و مذهبی بود.البته نوشتارهای اسلامی معاصر سعی میکنند توجیهاتی را درباره این تعداد زیاد ازدواجها ارائه دهند بنابراین می بینیم که درجایی


درباره علت ازدواج هاى متعدد پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و فراوانى همسران وى که دستاویز تهمت هاى مستشرقان نیز، بوده است به این مطالب توجه بکنید : 1. یکى از ویژگى هاى اختصاصى رسول اللَّه(صلى الله علیه وآله)، امکان ازدواج بیش از چهار همسر به صورت عقد دائم بودمجمع البیان، ج 8، ص 364. که دیگران در این ویژگى، شریک نبودند؛ البته این عدم محدودیت، بیش از ده سال دوام نیافت و پس از آن، ازدواج تازه براى آن حضرت تحریم شدسید محمد حسین طباطبایى، فرازهایى از اسلام، ص 174. که آیه 52 سوره احزاب، بدان اشاره دارد. از این رو، آزادى ازدواج نامحدود در یک دوره ده ساله، همگان را به رمز گشایى این حکمت الهى سوق مى دهد. 2. تعدد زوجات و همسران در آن زمان، در منطقه عربستان، یک امر عادى و متداول بود و مختص به رسول خدا نبود و با مسائل هر زمان و مکان، باید با توجه به معیارها و استانداردهاى همان زمان و مکان، نگاه کرد. رسول خدا(صلى الله علیه وآله) با بسیارى از رسوم زمان خود که در تضاد با اهداف و اصول تربیتى اسلام نبودند، مخالفتى نکرد؛ بلکه با واقع گرایى با آنها رو به رو شد تا کم کم آنها را تصحیح کرد و یا از اساس، برطرف ساخت. 3. حقوق زن در دوره تاریک جاهلى، دستخوش هوسرانى مرد قرار گرفته بود و این حقوق نابود شده، به دست پیغمبر، زنده شد و زن به مقام خویش نایل گردید؛ بدان حد که یکى از آخرین توصیه هاى پیامبر، رعایت جایگاه زن بود و فرمود: «اللَّه اللَّه فى النساء». 4. پیامبر در سن 25 سالگى با خدیجه کبرى که 28 ساله بود، ازدواج کرد و دوران جوانى و میان سالى را با او گذراند و تا 50 سالگى، یعنى سال دهم بعثت، فقط با آن بانوى بزرگ زیست و تا هنگام درگذشت حضرت خدیجه، با کسى ازدواج نکرد. از این رو، اگر او شهوت ران بود، با زنى مسن تر از خود وصلت نمى کرد و 25 سال آغازین زندگى زناشویى و شور جوانى را با او نمى گذرانید و یا همزمان با زنانى دیگر، پیوند زناشویى مى بست. 5. اگر سخنى در باره ازدواج هاى متعدد مطرح است، درباره مقطع پس از رحلت نخستین همسر پیامبر است؛ زیرا ازدواج هاى متعدد او در 13 سال آخر عمر، یعنى در حد فاصل سنین 50 تا 63 سالگى رخ داد؛ دوره اى که سال هاى پایانى اقامت در مکه و دوران اقامت در مدینه را شامل مى شود. به طور قطع، آن ازدواج ها، عوامل گوناگون دینى، سیاسى، اجتماعى و اقتصادى داشت و براى حل مشکلات جارى بود؛ زیرا سن 50 سالگى، اقتضایى براى خوش گذرانى جنسى مرد ندارد. علاوه بر این، بسیارى از زنانى که پیامبر با آنان ازدواج کرد، بیوه بودند؛ جز یک نفر و اکثراً از جهت سنى بالا و حتى پیر بودند و برخى بارها با ناسازگارى ها و حسادت هاى زنانه، پیامبر(صلى الله علیه وآله) را مى آزردند.ر.ک: تحریم (66)، آیه 1 - 5. معلوم است که این روش و این نوع ازدواج، روش شهوت رانان نیست. با این محاسبه، یک انسانِ محقق دوراندیش، نمى تواند براى آن حضرت، انگیزه هاى شهوانى در نظر بگیرد؛ چون ازدواج هاى متعدد، هنگامى ناپسند است که بر محور امیال جنسى استوار باشد که درباره پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله)، چنین برداشتى، ناصواب است. همچنین انسان هاى شهوت ران و تنوع طلب، معمولاً از ازدواج هاى دائم شانه خالى مى کنند و به کامرانى هاى گذرا و آنى مى پردازند؛ در حالى که در زندگى پیامبر، چنین امرى مشاهده نشد. 6. علت ازدواج هاى پیامبر(صلى الله علیه وآله) را در موارد ذیل، مى توان تحلیل کرد: الف) اجراى حکم الهى و زدودن افکار غلط جاهلى؛ مانند ازدواج با زینب دختر جحش. ب) تقویت جایگاه اجتماعى زنان آسیب دیده، همچون زنان بیوه و اسیر و رفع تلقى منفى عصر جاهلى در کم ارزش بودن یا بى ارزش جلوه دادن آن زنان (در این دوره، همه زنان پیامبر جز عایشه بیوه بودند). ج) دلجویى از زنان، به دلیل آسیب هایى که آنان به خاطر پذیرش اسلام، متحمل شدند؛ مانند ازدواج با ام حبیبه. د) یک حرکت سیاسى و برقرارى پیوند با قبایل و طوایف بزرگ عرب و جلب پشتیبانى آنان؛ چون پیوند با عایشه. ه) محافظت و تأمین زندگى بیوه زنان درمانده و فقیر و یتیمان به جاى مانده؛ مانند ازدواج باام سلمه و زینب، دختر خزیمه. و) نشان دادن عظمت، شکوه و قدرتمندى اسلام و مسلمین؛ مانند ازدواج با صفیه. ز) حفظ آنان از خطرات جانى؛ مانند وصلت با سوده. ح) آزادسازى اسیران و بردگان؛ مانند ازدواج با جویریه.ر.ک: المیزان، ج 4، ص 195 ؛ علامه طباطبایى، بررسى هاى اسلامى، ص 132 - 139؛ مؤسسه در راه حق، نگرشى کوتاه به زندگى پیامبر اسلام، ص 29؛ رسولى محلاتى، تاریخ انبیاء، ج 3، ص 475. در پایان نظر شما را به اعتراف و اقرار خود مستشرقان جلب می کنیم : الف) جان دیون پورت انگلیسى مى گوید: با این که در آن زمان، زیاد زن گرفتن کار بدى نبود، ولى با این حال، حضرت محمد(صلى الله علیه وآله) تا پنجاه سالگى با یک زن زندگى کرد و تا خدیجه زنده بود، زن دیگرى نگرفت. آیا ممکن است کسى شهوت ران باشد و هیچ مانعى هم براى زن گرفتن در کار نباشد، با این حال، با یک زن زندگى کند ؟عقیقى بخشایشى، همسران پیامبر، ص 78. ب) توماس کارلایل مى گوید: به رغم دشمنان، حضرت محمد(صلى الله علیه وآله)، هرگز شهوت پرست نبود و این تهمت، بى انصافى است.همان. ج) گیورگیو مى گوید: محمد(صلى الله علیه وآله) در سال 595 میلادى ازدواج کرد و زندگى خانوادگى او، نمونه زهد، تقوا و پاکى بود. او همانند ابراهیم، نوح و یعقوب، در محیطى ساده و بى آلایش زندگى مى کرد.اگر بخواهیم تاریخ پیامبر اسلام را بررسی کنیم باید به منابع معتبر و روایات قابل اعتماد مراجعه کنیم . ما نمی توانیم به هر کتابی اعتماد داشته باشیم گرچه نویسنده آن مسلمان باشد .از آن زمان که دین اسلام ظاهر شد تا به امروز دشمنان دین اسلام با این دین مبارزه فرهنگی داشته اند و حالا هم این مبارزه فرهنگی ادامه دارد . یکی از موارد مبارزه فرهنگی ؛ جعل تاریخ و حدیث بر ضد پیامبر اسلام است و امثال سلمان رشدی با استفاده از این روایات جعلی با پیامبر اسلام به مبارزه برخاسته است . یکی از کتابهایی که در عصر اخیر در باره پیامبر اسلام به تحقیق پرداخته است کتاب ‹ الصحیح من سیره النبی › نوشته سید جعفر مرتضی عاملی لبنانی است . در این کتاب در باره روایات تاریخی مربوط به پیامبر اسلام تحقیقات خوبی به عمل آورده است . در این کتاب روایات مربوط به پیامبر را آورده و آنجا که لازم بوده نقد و بررسی کرده است . .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image