تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
1. تطهیر شیء نجس (آب کشیدن آن به صورت شرعی) واجب نیست مگر آن که کسی بخواهد آن شیء را بخورد یا با آن نماز بخواند یا در اموری استفاده کند که شرط آنها، طهارت است؛ مثلاً اگر یکی از چند لباس نجس شود شستن همۀ آنها واجب نیست اما اگر بخواهد با یکی از این لباسها نماز بخواند، باید آن را تطهیر کند.2. در فرض سؤال که شبهه، محصوره به شمار میآید، هر چند همهی صندلیها حکم متنجس را دارد، ولی اگر شیء مرطوبی با یک یا چند تا از این شش صندلی برخورد کند، حکم ملاقی اطراف علم اجمالی را داشته و نجس نمیشود.بنابراین در عمل، لازم نیست صندلیها آب کشیده شود. ضمائم:پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):نسبت به همه باید احتیاط کنید.حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):در فرض سؤال، شبهه محصوره است و باید از همه آنها اجتناب کرد. ولی اگر نجاست به لباس و بدن نماز گزار سرایت نمیکند تطهیر واجب نیست.حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):در فرض سؤال که شبهه محصوره است برای اطمینان به پاک شدن صندلی نجس لازم است همه صندلیها را تطهیر کنید لکن ملاقی با هر یک از صندلیها محکوم به طهارت است لذا لازم نیست صندلیها آب کشیده شود.حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):تطهیر شیء نجس (آب کشیدن آن به صورت شرعی) واجب نیست مگر آن که کسی بخواهد آن شیء را بخورد یا با آن نماز بخواند یا در اموری استفاده کند که شرط آنها، طهارت باشد؛ مثلاً اگر یکی از چند لباس نجس شود شستن همۀ آنها واجب نیست اما اگر بخواهد با یکی از این لباسها نماز بخواند، باید آن را تطهیر کند.اگر شیء مرطوبی با یک یا چند تا از این شش صندلی برخورد کند، نجس نمیشود.لینک به سایت استفتائات .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.