تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
در قرآن کریم دو آیه شریف ذکر شده است هر کدام وجهی از وجوه سحر را بیان می کنند: «سحروا أعین الناس و استرهبوهم و جاءوا بسحر عظیم [i] » یعنی :« دیدگان مردم را افسون کردند و آنان را به ترس انداختند و سحری بزرگ در میان آوردند » ( ترجمه فولادوند) از این آیه شریف بر می آید که سحر یک نوع چشم بندی است در قضیه هاروت و ماروت می فرماید: « فیتعلمون منهما ما یفّرقون بین المرء و زوجه [ii] » « آنها از آن دو[ فرشته ] چیزهایی می آموختند که به وسیله آن میان مرد و همسرش جدایی بیفکنند » ( ترجمه فولاد وند ) از این آیه شریف نیز استفاده می شود که سحر در واقع یک تصرف روحی است . اما بعد از این جمله بلافاصله می فرماید: «و ما هم بضارّین به من احد الا باذن الله [iii] » هرچند بدون فرمان خدا نمی توانستند به وسیله آن به احدی زیان برسانند ( ترجمه فولادوند ) تا این توهم پیش نیاید که آنان می توانند در امر صنع و آفرینش فساد ایجاد کرده و بر تقدیر الهی غالب آیند بلکه تأثیر این سحر هم باذن خداوند و در دایره تقدیر می باشد. [iv] توکل بر خداوند و پناه بردن بر او و خواندن معوذتین [ دو سوره آخر قرآن – ناس و فلق ] هر آثار سوئی از این نوع را برطرف می کند. [v] .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.