تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه
بر اساس نظریه برخی فلاسفه مانند ملاصدرا حدوث جهان ذاتى است، نه زمانى؛ یعنى، جهان واجب الوجود بالذات نیست و از همین رو نیازمند آفریننده است؛ لیکن لازمه مخلوق بودن هستى، آفرینش در زمان و مسبوق بودن به عدم زمانى نیست؛ زیرا زمان از لوازم ماده است و پیش از خلقت ماده، زمانى نبوده است تا براى جهان آغازى در زمان فرض کنیم و سپس سؤال کنیم که خداوند در چه زمانی جهان را آفریده است. از طرف دیگر نحوه اراده الهی مانند ما نیست که در لحظه ای چیزی اراده کند و لحظه ای دیگر جزء دیگر. خداوند به یک اراده نخستین همه هستی از جمله انسان را با همه لوازم و قوانین آن آفریده است. البته این کار نافی تدریجی بودن نظام خلقت از جمله تدریجی بودن جهان خلقت انسان نیست، بلکه با همان اراده نخست امور دفعی و تدریجی هر کدام به وجه مناسب خود تقدیر شده اند و حتی اموری که میلیاردها سال دیگر رخ می دهد همه پیامدهای همان اراده نخستین اند چنان که قرآن می فرماید: «و ما امرنا اله واحده کلمح بالبصر؛ امر ما یکی بیش نیست، هم چون چشم برهم زدنی». .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.