اعتبار حدیث کساء /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

اینکه میگویند اصل حدیث کساءصحت دارد ولی اینگونه که به مفاتیح اضافه کردند نیست، یعنی چه؟ اصل آن با این که امروزه خصوصا به توصیه عرفائی همچون مرحوم آیة الله بهجت(ره) [که البته برایم جای سوال استکه چطور ایشان از این مطلب بی خبر بودند و به آن سفارش هم میکردند(؟!)]، چگونه است؟ چطور برخی از همین که در مفاتیح اضافه شد،حاجت میگیرند؟


اصل جریان جمع شدن خمسه طیبه در منزل ام سلمه و یا در جای دیگر بنا به اختلاف روایات در زیر کساء (چادر و یا خیمه) امری مسلم است و روایات فراوانی از شیعه و اهل سنت برآن دلالت می‌کند در اگثر این روایات آمده است پیامبر حضرت زهرا امیر مومنان امام حسن و امام حسین علیهم السلام را در زیر کساء جمع میکند و می فرمایدخداوندا اینان اهل بیت منند پس هر گونه رجس وپلیدی را از انان دور فرما ام سلمه میگوید من نیز خواستم داخل شود پیامبر ص فرمود هرچند امر تو بخیراست ولی جزو انان نیستیواما حدیث کساءکه مفصل است وبه صورت دعا خوانده میشود را برای اولین بار در منابعی که موجود است.مرحوم شیخ «عبدالله بحرانی» در عوالم نقل کرده است و می گوید من این حدیث را به خط مرحوم «سید هاشم» صاحب تفسیر «برهان» یافتم که ایشان از استادش سید «ماجد بحران» نقل می کند و سلسله سندی را برای این حدیث تا «جابر بن عبدالله انصاری» نقل کرده که جابر می گوید حضرت فاطمه(س) این حدیث را برای من نقل فرمود. از آن جا که این روایت در کتب قدمای اصحاب موجود نیست این حدیث از نظر سندی قوی محسوب نمی شود لکن بر مبنای قاعده معروف بین فقها (تسامح در ادله سنن) در احادیث مربوط به مستحبات و آداب و سنن دقت سندی زیاد لازم نیست.بنابراین خواندن این گونه ادعیه حتی اگر سندش ضعیف باشد و دارای سند متصل به معصوم نباشد به امید درک ثواب آن بلا اشکال است. البته در صورتی که در متن دعا و یا حدیث چیزی مخالف با مسلمات نباشد در برخی موارد ممکن است مضمون دعا و حدیث به گونه ای است که صدور آن از معصوم قوت می یابد که حدیث کساء از آن جمله است. در هر صورت خواندن حدیث کساء بر اساس آن چه گفته شده بلا اشکال است و از سوی برخی بزرگان سفارش به خواندن آن شده است.این حدیث دارای چهار بخش است بخش اول :اصل جریان وواقعه جمع شدن اهل بیت در زیر کساء بخش دوم :سخنان پیامبر در مورد فضایل خمسه طیبه همچون اهل بیت بودن معصوم ومطهر بودن آنان واینکه ایشان خاصه ونزدیکان پیامبرند ومحبت پیامبر محبت آنان واذیت وآزار انان اذیت وآزار پیامبر است بخش سوم :سخنان خداوند است در مورد جایگاه اصحاب کساءواین که هدف خداوند از خلقت جهان هستی آنان بوده اند وبخش چهارم :فواید ذکر این حدیث شریف وخواند ن آن است که از زبان پیامبر ص نقل شده است بحار 35/208 (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 5/100118068) .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image