تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
پاسخ:ابتدا یادآور میشویم، از شرایط مرجع تقلید این است که از نظر علمی از سایر مجتهدان زمان خود، بالاتر باشد و با وجود مجتهد اعلم، تقلید از مجتهد غیر اعلم جایز نیست. البته طبق نظر برخی از فقها، این در صورتی است که فاصله بین مجتهد اعلم و غیر اعلم به قدری زیاد باشد که در مواردی که فتوای آنها با یکدیگر تعارض و اختلاف دارد، فتوای غیر اعلم ارزش تخصصی خود را از دست بدهد. اما اگر فاصله بین مجتهد اعلم و غیر اعلم در این حد نباشد، تقلید از اعلم تعیّن ندارد و میتوان از غیر اعلمی که با اعلم فاصلهای اندک دارد، تقلید کرد؛ پس ما در هر دوره با گروهی از علما که به منزله مساوی بوده و تقلید از همه آنها جایز است، مواجه هستیم.[1] در هر حال، در کتب فقهی، راههایی برای شناسایی مجتهد اعلم بیان شده که از جمله آنها -که چه بسا کارایی بیشتری دارد- آن است که، اعلم بودنِ مجتهدی، شایع و مشهور شود، طوری که انسان از این شهرت اطمینان به اعلمیت او پیدا کند.[2]شایان ذکر است، در عصر حاضر، عدهای از علما و مدرسین حوزه علمیه قم(جامعه مدرسین)، تعدادی از مجتهدین عالیقدر که شایسته مرجعیت هستند را معرفی نمودهاند، تا کسانی که نتوانستهاند مرجع تقلید اعلم را شناسایی کنند، با عمل به فتاوای یکی از این مراجع، به وظیفه خود عمل کنند؛ و از آنجا که اعلمیّت یکی از این مراجع - به صورت مشخص - برای این اساتید محرز نگردیده است، این امر در حکم تساوی مراجع مذکور بوده و تقلید از هر کدام از آنها جایز و صحیح خواهد بود؛ این مراجع به ترتیب حروف الفبا عبارتند از:آیت الله العظمی سید علی خامنهایآیت الله العظمی سید علی سیستانیآیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانیآیت الله العظمی لطف االله صافی گلپایگانیآیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازیآیت الله العظمی حسین نوری همدانیآیت الله العظمی حسین وحید خراسانی.[3] .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.