تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
براساس ادلهی عقلی و نقلی جز خداوند متعال مدبری در جهان آفرینش وجود ندارد و تنها خداوند متعال به کار تدبیر این جهان میپردازد و در صورتی که ما برای جهان مدبر دیگری جز خدا تصور کنیم این شرک است و خرد آن را انکار میکند.
ولی پوشیده نماند که اعتقاد به این حقیقت مذکور منافات ندارد که خداوند متعال در کار تدبیر جهان علل و اسباب و عواملی را مؤثر قرار داده باشد مانند این که مسأله قبض ارواح و گرفتن جانها کار خداست و به وسیله فرشتگان و فرشته بزرگتری به نام عزرائیل صورت میگیرد و یا مسأله تقسیم ارزاق کار خداست ولی به وسیله فرشتگان و میکائیل انجام میشود و این بدان معنی نیست که خداوند اینها را به کار گماشته و خودش کنار نشسته باشد. بلکه هستی تمام این فرشتگان و تمام عوامل مؤثّر در هر لحظه از آن خدا است و بر این اساس کاری که این واسطهها انجام میدهند حقیقتاً به خداوند نسبت داده میشود.
بنابراین اگر خداوند وجود امامان را در نظام آسمانها مؤثر داده باشد چنان که از بسیاری روایات و جملات دعاها استفاده میگردد بدین معنی نیست که آنها شریک خدا باشند و یا خداوند از تأثیر بر کنار باشد بلکه تأثیر آنها و نگهداری آنها همان نگهداری خداست بدان لحاظ که آنان استقلالی از خویشتن ندارند و هستی و بقای هستی آنان تمام از خدا است.
.
موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.