تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
مؤسس فرقهى بهائیت، میرزا حسینعلى نورى بود که بعد از ظهور و غوغاى على محمد باب، به وسیلهى تبلیغ ملاحسین بشرویهاى به باب گروید و به ادعاهاى او ایمان آورد و بعد از مرگ باب و سرپیچى از اطاعت برادرش "یحیى صبح ازل" که به جانشینى باب برگزیده شده بود، مدعى گردید که او همان کسى است که باب وعدهى ظهورش را داده بود.«من یظهره اللَّه» اینگونه ادعاها هر روز بیشتر میشد، تا اینکه با ادعاى رسالت و حلول خدا در او (تجسد و تجسم خدا در او) پایان پذیرفت.حسینعلى نورى در سال 1269 هـ.ق به بغداد تبعید شد و تا سال 1279 هـ.ق ، در همانجا بود تا اینکه دولت عثمانى او و پیروانش را به "عکا" کوچ داد. بعد از مرگ وى به سال 1310 هـ.ق ، فرزندش "عباس افندى" ملقب به "عبدالبهاء" به منظور ترویج بهائیت کوششهایى نمود و توانست حمایتهاى دولت انگلستان را بیش از پیش به خود معطوف سازد. بعد از او، شوقى افندى فرزند دختر عبدالبهاء در سال 1921 م، زعامت بهائیان را بر عهده گرفت و در پرتو حمایتهاى اسرائیل به فعالیتش ادامه داد. او به سال 1957 م، از دنیا رفت و مسئولیت رهبرى بهائیان بر عهدهى یک گروه 9 نفرى به نام "بیت العدل" قرار گرفت که مرکز آن در حیفاى فلسطین اشغالی است.بهائیت اگرچه از نظر سیاسى زاییدهى استعمار است. یا با نگاه خوشبینانه، همنواى با سیاستهاى استعمارى و برخوردار از حمایتهاى بیدریغ آنان است، امّا از جنبهى فکرى و خاستگاه تاریخیاش به فرقهى "شیخیه" بر میگردد؛ زیرا که بهائیه زاییدهى بابیه است و بابیه، زاییدهى کشفیه، و کشفیه زاییدهى شیخیه. شیخیه معتقد به "رکن رابع" بودند و همین عقیده و دیگر عقایدى که در سخنان "سید کاظم رشتى" ابراز میشد، زمینه شد تا على محمد باب ادعا کند که او "باب امام زمان" است و میرزا حسینعلى هم با قبول ادعاهاى باب، با اعلام "نسخ شریعت" به ادعاهاى تازهاى دست یازید که براى آگاهى از آنها میتوان به پاسخ تفصیلى مراجعه نمود. .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.