تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
احکام را باید با توجه به ساختار کلی و ارتباط آن ها با یکدیگر مورد داوری قرار داد تا به نتیجه درست رسید که کنند.این سخن که احکام به نفع ثروتمندان است صحیح نمی باشد چرا که شما با توجه به ساختار احکام در می یابید که اسلام به شدت نسبت به فقرا اهتمام داشته است شما می بینید که در کفاره نه تنها آنان که فقیرند کفاره نمی دهند بلکه کفاره می گیرند یا مثلا زکات فطره نیز برفقرا واجب نیست،یا فقیر اگر کفاره نداشته باشد بدهد استغفار برای او کافی است و از طرفی دیگر برای ثروتمندان احکام خاصی وضع شده که باز هم به نفع فقرا می باشد از جمله زکات و خمس که بر ثروتمندان واجب است پس از روی یک حکم نمی توانیم قضاوت کنیم، در مورد مثال شما نیز این امر اشکالی ندارد که شخصی که از راه حلال زحمت کشیده و پولی کسب کرده است و تمام خمس و زکات آن را داده است و حق فقرا را پرداخته است از مزایایش استفاده کنددر احکام فقیر و غنی دارای حکم واحدند یعنی اینگونه نیست که اگر شخصی فقیر بود حکم سختی برایش قرار داده شود مثلا اگر کفاره اطعام فقیر است این حکم شامل فقرا هم می شود و آنها نیز اگر به تمکن مالی برسند می توانند از این حکم استفاده کنند.آنان نیز که راه حرام پولی کسب کرده اند این پول نه تنها به آنها هیچ کمکی نمی کند بلکه در آخرت هم حساب و کتاب و عذاب شدیدی در انتظار آن هاست.
.
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.