تمام آموزه های بشری وجود امام زمان را ضروری می داند /

تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه

آیت الله امامی کاشانی: تمام آموزه های بشری وجود امام زمان را ضروری می داند مهدی نوعی از آمادگی بسیار پایینی در مقابل مهدی شخصی برخوردار است آیت الله امامی کاشانی با اشاره به اینکه عقل ضرورت وجود یک انسان کامل بر روی زمین را مشخص و احادیث این انسان کامل را معرفی می کند،‌ عنوان کرد: در مهدی نوعی می توان گفت امام زمان هنوز به دنیا نیامده است، پس این مهدویت آمادگی بسیار ضعیفی نسبت به مهدی شخصی و مشخص دارد.


آیت الله امامی کاشانی: تمام آموزه های بشری وجود امام زمان را ضروری می داند مهدی نوعی از آمادگی بسیار پایینی در مقابل مهدی شخصی برخوردار است آیت الله امامی کاشانی با اشاره به اینکه عقل ضرورت وجود یک انسان کامل بر روی زمین را مشخص و احادیث این انسان کامل را معرفی می کند،‌ عنوان کرد: در مهدی نوعی می توان گفت امام زمان هنوز به دنیا نیامده است، پس این مهدویت آمادگی بسیار ضعیفی نسبت به مهدی شخصی و مشخص دارد. آیت الله محمد امامی کاشانی در در همایش «مهدویت؛ نگاهی به پژوهش‌های نو» در ارتباط با اثبات وجود امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف عنوان کرد: بحث در ارتباط با اینکه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف شخصی است یا نوعی به چند بحث بستگی دارد، نخست آنکه این هویت شخصی و یا هویت نوعی آیا در روایات و دلائل علمی ما به نام نوعی یا شخصی آمده اند یا نه، یا این ها اصطلاحاتی هستند که در بین گفتارهای علما و اندیشمندان به وجود آمده است؟ وی در ادامه گفت: برای این منظور باید کتب و نوشته های پیشین را بررسی کنیم، در کتب حدیث چیزی تحت این عنوان نیامده است، در کتب عقلی و فلسفی هم این عنوان ها را بر روی فلسفه وجودی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نگذاشته اند؛ بلکه یک سری از عناوین هسند که بوسیله آن ها می شود هویت را شخصی یا نوعی نام گذاری کرد. استاد برجسته حوزه علمیه افزود: این بحث به جا است ولی نکته ای که در اینجا مهم است این است که در کتاب های عقلی و نقلی ما به این عنوان نیست، اما یک سری از عنوانین هستند مثل "المهدی من عترتی"، ‌که این نوعی است؛‌ یعنی نمی دانیم کیست و مشخصات او چیست، البته اگر فراتر برویم "المهدی تاسع من ولد الحسین علیه السلام"، این شخصی است چون گفتیم نهمین نفر بعد از امام حسین علیه السلام است. وی در ادامه عنوان کرد: سومین بحث ما بحث روایات است که در این مرحله باید احادیث شیعه و سنی را بررسی نماییم. امامی کاشانی در ادامه با اشاره به نقش روایات در تشخیص نوعی یا شخصی بودن مهدویت گفت: غیر از روایات اگر ما از احادیث در هویت صرف نظر کنیم،‌ دیگر نمی توانیم هویت را شخصی حساب کنیم، بلکه آن چیزی که هویت را مشخص می کند دین است و اما عقل،‌ مهدی نوعی را مطرح می کند، عرفان هم مهدی نوعی را مطرح می کند. وی که به تازگی کتاب خط امان را نوشته است در ادامه افزود: عقل همیشه فرد کلی و جامع را مشخص می کند و عرفان همیشه انسان کامل را مطرح می کند برای زندگی بر روی زمین و حکومتی که بر روی زمین خواهد داشت. امامی کاشانی افزود: تعامل بین عقل و شرع همین است، عقل می گوید لازم است انسان کامل وجود داشته باشد و شرع می آید و می گوید که انسان کاملی که عقل می گوید همین انسان است. امام جمعه موقت تهران در خصوص اندیشه های غرب در این زمینه گفت: در این بخش ما با بحث روانشناسی هم روبرو و همسو می شویم، در این بحث روانشناسی، غربی ها وارد می شوند و می گویند ما از طریق روانشناسی می توانیم یک انسان کامل و نمونه را مطرح کنیم. استاد برجسته حوزه علمیه افزود: این نکته که فلاسفه غرب هم به آن توجه نشان داده اند مشخص می کند که "وجود او لطف و تصرف"، "لطف او آخر" و "عدم او منا" است. این پژوهشگر برجسته مهدویت در ادامه عنوان کرد: بعضی تفسیر می کنند که اگر او نباشد زمین مردم را در خود فرو می برد، این درست است اما یک حرف بالاتر هست، که با وجود او بشر خود را وادار می کند که شبیه او شود، این حرکت یک حرکتی است که می توان روانشناختی به کمک دین برسد به این موضوع که وجودش علاوه بر تکوینی تشریعی هم هست. وی افزود: به این وسیله ما با توجه به روایات می توانیم نوعی یا شخصی بودن امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را بفهمیم ولی به دلایل عقلی که نگاه کنیم تنها می توانیم امام زمان نوعی را بشناسیم. امامی کاشانی یادآور شد: از این طریق می توان به چیستی مطلب پی برد،‌ همانطور که گفتم بحث دیگر نگاه به روایات است، روایات در این زمینه همانند یک دریا است. وی در ادامه یاد آور شد: بحث بعدی که در این زمینه مورد توجه است نگاه به اقوال دانشمندان و علما است، بعضی فکر می کنند که سنی ها کسانی هستند که به چهار خلیفه معتقد هستند و بس، در حالی که ما وقتی به دنیای اسلام نگاه می کنیم،‌ می بینیم که سنی هایی هستند که به ۱۲ امام معتقدند ولی نه به عنوان خلفا بلکه به عنوان ائمه و اولیای خدا به آنها اعتقاد دارند. وی افزود: این افراد به شخص حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز نه به عنوان مهدی منتظر بلکه به عنوان فرزند امام حسن عسگری علیه السلام معتقد هستند؛ این گروه بیشتر در شبه قاره هند هستند. امامی کاشانی در ادامه و در ارتباط با تفاوت های شیعه با این گروه ها اذعان کرد: این گروه در اعتقاداتشان دو مطلب مهم را با ما تفاوت دارند، اول اینکه آنها می گویند امام اول امام علی علیه السلام است ولی ایشان خلیفه چهارم است. وی افزود: نکته دوم اینکه آنها مذهب را از ابوحنیفه و عده ای هم از شافعی گرفته اند، و به عقیده خود برای جلوگیری از تفرقه بین مسلمانان این کار را کرده اند. این استاد برجسته حوزه علمیه در ادامه و در ارتباط با تعداد علمای اهل تسنن که به این حوزه ورود پیدا کرده اند، اظهار داشت: کتاب های بسیاری در ارتباط با هویت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به بیان تعداد علمای سنی که به این موضوع اشاره کرده اند می پردازند، برخی ۲۰ برخی دیگر ۴۰ و همینطور عدد ذکر کرده اند اما من که وارد این بحث شدم دیدم که این افراد یک قشر عظیمی از علمای سنی هستند. وی در ادامه عنوان کرد:‌ تمام این بحث به عرفان نظری بر میگردد، این عرفان به ما می گوید که این نظام هستی نیاز دارد به یک انسان کامل که تمام اسماء الحسنی الهی را در خود داشته باشد، تحقق این انسان در عالم هم به صورت عقلی امکان پذیر است، این عرفان باز مشخص می کند که الان چنین شخصی روی زمین وجود دارد. امامی کاشانی در پایان افزود: وقتی که ما گفتیم مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف شخصی است، یعنی می گوید که من هستم، شما آماده باشید که من می آیم، وقتی می گوییم مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نوعی است، یعنی ممکن است که هنوز به دنیا نیامده باشد، لذا در مهدی نوعی آمادگی بسیار ضعیف است. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image