فلسفه احکام /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

فلسفه و علت حرمت ازدواج همزمان با دو خواهر را بيان فرمائيد؟


1. قرآن كريم دربارة‌ حرمت ازدواج دو خواهر بطور همزمان مي فرمايد: حرمت عليكم... و ان تجمعوا بين الاختين برخي ازدواج ها بر شما حرام شده از جمله ازدواج دو خواهر بطور همزمان. در كتاب هاي تفسيري آمده كه قبل از اسلام و در زمان جاهليت جمع ميان دو خواهر رايج بوده است. اسلام اين گونه ازدواج را حرام نمود. رمز اينكه اسلام از چنين ازدواجي جلوگيري كرده، شايد اين باشد كه دو خواهر به حكم نسب و پيوند طبيعي نسبت به يكديگر علاقة شديد دارند، ولي به هنگامي كه رقيب هم شوند، طبعاً نمي توانند علاقة‌ سابق را حفظ كنند، و به اين ترتيب يك تضاد عاطفي در وجود آنها پيدا مي شود كه براي زندگي آنها زيان بار است، زيرا دائماً انگيزة محبت و انگيزة رقابت در وجود آنها در كشمكش و مبارزه اند. 2. از نظر روايات در اين باره تنها اين روايت رسيده است كه راوي مي گويد: «به امام معصوم ـ عليه السّلام ـ عرض كردم چرا براي مرد جائز نيست كه به طور همزمان با دو خواهر ازدواج كند؟ حضرت فرمود: «لتحصين الاسلام، ساير الاديان تري ذلك» يعني اين عدم جواز به نوعي مرز و حصن اسلام است،‌ ساير اديان محذوري براي اين كار ندارند. از تعبير «تحصين» در روايات بدست مي آيد كه اسلام به دليل اهميت دادن به مسايل خانواده در همة‌ زواياي آن توجه خاصي مبذول داشته است، به همين دليل حرمت آن گونه ازدواج ها را به عنوان حصن اسلام معرفي كرده است. پس مي توان گفت همان طور كه مسايل توحيدي به دژ و حصين مطرح شده، جريان حفظ خانواده نيز در حد خود به گونه اي از نظر اسلام اهميت دارد كه حصن و دژ تلقّي شده است. گر چه اسلام به دلايل خاص و مصلحت هاي پيدا و ناپيدا تعدد زوجات را با حفظ عدالت و مراعات حقوق همة‌ زنان، جائز دانسته است. امّا مشكلات و اختلافاتي از اين جهت عملاً در ميان خانواده ها وجود دارد و چه بسا آثار منفي فراوان از اين ناحيه بر مرد و برخي خانواده ها تحميل مي شود. لذا اسلام اجازه نداده است كه دو خواهر به طور همزمان با مردي ازدواج كنند،‌ چون همان مشكلات كه در موارد ديگر از ناحية تعدد زوجات پديد مي آيد ممكن است در اين گونه ازدواج ها با آثار منفي بيشتري رخ بدهد و دو خواهر را كه در نهايت محبت و صميميت اند به دو دشمن خطرناك بدل كند و از طريق پيوند رحم هاي آن دو كه از نظر اسلام جزء با ارزشمندترين پيوندها است دچار تزلزل شود و موجب قطع رحم ها گردد كه از جمله گناهان كبيره است و گذشته از حكم تكليفي آن آثار وضعي و تكويني ناخوشايند متعددي دارد. بنابراين در حرمت ازدواج ياد شده ممكن است مصالح متعدد از جمله امور ياد شده نهفته باشد و همين نكتة، در تفسير فخر رازي نيز به نحو اشاره مطرح شده است. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image