تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه
از روایات استفاده میشود که علایم ظهور حضرت مهدی (عج) بر دو قسم هستند: برخی حتمیاند که مورد بداء و تجدید نظر واقع نمیشوند، و در مورد برخی دیگر بداء واقع میگردد، ولی اصل ظهور امری حتمی است که خداوند متعال در آن جواب فطرت و خواسته درونی بشر را داده و وعده به تحقق آن داده است و خداوند هرگز خلف وعده نمیکند.
داوود بن ابی القاسم می گوید: (ما نزد ابی جعفر محمد بن علی الرضا علیه السلام بودیم که سخن از خروج سفیانی به میان آمد و این که در روایت آمده که امر او حتمی است. به ابو جعفر علیه السلام عرض کردم: آیا بداء در امر، حتمی خواهد شد؟ حضرت فرمودند: آری. عرض کردم: ما میترسیم که در امر قائم نیز بداء حاصل شود. حضرت فرمودند: امر قائم از اموری است که وعده داده شده و خداوند در وعده خود تخلف نخواهد کرد.)(1)
علایم حتمی ظهور که مورد بداء واقع نمیشود، نشانههایی دارد که به برخی از آنها اشاره میکنیم:
1- تصریح به حتمی بودن آن در روایات.
2- تأکید به قسم.
3- تأکید به (لابد).
4- تأکید به (لام).
5- تأکید به (ان).
6- تأکید به تکرار.
7- تأکید به (سین و سوف).
.
موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.