تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
در پاسخ به این پرسش به چند نکته اشاره می شود:1. دینی که پیامبر ایرانی -زردشت- تعلیم فرمود آئین اخلاقی و طریقه یگانه پرستی است.وی مانند موسی نبی موحد عبرانی، خود موجد و شارع دینی نوین گردید هر چند مبادی و معتقدات باز مانده از پیشینیان را پایه و مبنای تعالیم خود قرار داد.2. زردشت خدای معبود و متعال کیش خود را «اهورامزدا» لقب داده یعنی «خدای حکیم» این نام گذاری اختراع او نبوده بلکه اسم «مزدا» در زمان او معروف و معلوم بوده است و بدون شک اهورا مزدا را همگی خدای عالم اخلاق و نظام طبیعت می دانسته اند و او همان خدایی است که نزد آریایی های هندوستان به لقب و نام «وارونا» varuna مورد ستایش عام و خاص بوده است و معلوم می شود که عشیره و قبیله زردشت سال ها قبل از او به خدای متعال و نیکو نهاد اعتقادی قدیم داشته اند ولی طوایف آریایی نژاد ایران دیگر او را به نام «وارونا» نخوانده اند.در آن زمان لقب «اهورامزدا» برای توصیف جلال و عظمت خدا به کار رفته است و اهورا درست همان کلمه ای است که به زبان «ودا» آشورا Asura تلفظ می شود که به معنای «صاحب» یا «خداوند» است و این عنوان در نزد تمام قبایل قدیم هندو اروپایی برای خدایان علوی یعنی «دواها» devas به کار می رفته است.(تاریخ جامع ادیان، جان ناس، ترجمه علی اصغر حکمت، ص 306، انتشارات پیروز، تهران).جهت آگاهی بیشتر به آثار زیر مراجعه کنید:1. تاریخ جامع ادیان، تألیف جان ناس، ترجمه علی اصغر حکمت.2. آشنایی با ادیان بزرگ، حسین توفیقی.3. تاریخ ادیان و مذاهب جهان، مبلغی آبادانی،4. ادیان زنده جهان، رابرت ا. هیوم، ترجمه عبدالرحیم گواهی .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.