کلام /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

آيا نداي آسماني كه از طرف امام زمان (عج) داده مي شود، امكان دارد توسط ابزار و امكانات جديد روز، خنثي شود؟


در روايات از وجود چندين ندا و چندين منادي سخن گفته شده است.1. امام عصر ـ عليه السّلام ـ در موقع ظهور به صدائي كه همة‌ عالم بشنوند، خود را معرفي مي كند و مردم را به سوي خود دعوت مي نمايد.[1]2. نداهائي از آسمان كه در بعضي روايات، تصريح شده كه منادي آن، جبرئيل مي باشد.[2]3. ندائي از ابليس، امام صادق ـ عليه السّلام ـ فرمود: «صداي جبرئيل از آسمان است و صداي ابليس از زمين، پس پيروي كنيد صداي اول را و بپرهيزيد از اين كه به صداي دوم فريفته شويد.[3] با توجه به اين مقدمه، ذكردو نكته لازم به نظر مي رسد:1. نداي آسماني كه منادي آن، جبرئيل امين مي باشد براي اعلام عمومي و معرفي حضرت حجت(عج) است چنانكه در بحار به نقل از نعماني از ابوبصير از امام صادق-عليه السلام- روايت شده است «قائم خروج نمي كند تا اينكه از آسمان به نام او در شب جمعه بيست و سوم (ماه رمضان) ندا شود. عرض كردم: به چي چيز ندا مي شود؟ فرمود: به نام او و نام پدرش ندا مي شود كه فلان بن فلان، قائم آل محمد – صلي الله عليه و آله- است. سخنش را بشنويد و او را اطاعت كنيد. آن گاه هيچ جانداري باقي نمي ماند مگر اين كه آن صدا را بشنود. پس خوابيده را بيدار مي كند كه به حياط خانه اش مي آيد و دوشيزه را از پشت پرده اش، بيرون مي كشد و اين صيحه و فرياد جبرئيل است.»[4]و ندايي كه از طرف امام زمان(عج) مي آيد نيز در راستاي همان نداي جبرئيل است بنابراين دو نداي مذكور فعل امام معصوم(ع) و جبرئيل فرشته الهي است و منتسب به خداوند و ارادة خداوند متعال است. و ارادة خداوند متعال به هر چيز، تعلق بگيرد همان خواهد شد[5] و كسي را ياراي مقابله با آن نخواهد بود. چنانكه فرعون مي خواست حضرت موسي را بكشد ولي موسي در دامان او و در خانة او بزرگ شد. نمرود مي خواست حضرت ابراهيم را بكشد ولي ارادة الهي به زنده و سالم ماندن حضرت ابراهيم، تعلق گرفت در نتيجه آتش تبديل به گلستان شد. يا بني العباس مي خواستند كه حضرت بقية الله (عج) به دنيا نيايد و لذا به شدت امام عسكري ـ عليه السّلام ـ را تحت نظر داشتند ولي ارادة خداوند متعال بر به دنيا آمدن ايشان تعلق گرفته بود .[6] پس امكانات مدرن را ياراي مقابله با ارادة الهي نمي باشد.2. نداي جبرئل و نداي حضرت ولي عصر(عصر) ابلاغ عمومي و جهاني است بر ظهور حضرت تا همه بشنوند و بتوانند از روي اختيار، تصميم بگيرند. «ليهلك من هلك عن بينة و يحيي من حي عن بينة»[7] اين ابلاغ عمومي براي اين است كه حجت بر همه تمام شود. حال اگر كسي يا كساني بتوانند اين ابلاغ عمومي را خنثي كنند، نقض غرض در هدايت الهي پيش مي آيد بنابراين وسايل مدرن روز قادر نخواهند بود جلوي ابلاغ هدايت الهي را بگيرند.معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:1. مهدي موعود، ترجمة علي دواني، دارالكتب الاسلامية تهران، 1364.2. غيبت، محمد بن ابراهيم نعماني (شيخ مفيد)، ترجمة احمد قهري زنجاني، دارالكتب الاسلامية، تهران، 1362.3. الغيبة، شيخ طوسي، نجف، مكتبة الصادق، 1385.4. نجم الثاقب، حسين بن محمد تقي نوري، انوار الهدي، قم، 1415.5. كمال الدين، شيخ صدوق، ج 2، انتشارات جامعه مدرسين، قم، 1405 ه.6. بحار الانوار، علامه مجلسي، ج 52، موسسة الوفاء، چ 2، 1403، بيروت، لبنان.7. مكيال المكارم، سيد محمد تقي موسوي اصفهاني، ج 1، (ترجمه سيد محمد حائري قزويني)، ايران نگين، چ 1، 1381.8. مهدي منتظر، شيخ جواد خراساني، بنياد پژوهش هاي علمي فرهنگي نور الاصفياء، چ 1، 1379. .

سامانه پاسخگویی به سوالات و شبهات

مرجع:

ایجاد شده در 1400/12/28



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image