تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
1. اگر انسان یقین داشته باشد، مواد خوراکی، از حیوان حرام گوشت یا حیواناتی که ذبح شرعی نشدهاند گرفته شده است، چنانچه تغییرات زیادی روی آن انجام شده تا به صورت فعلی درآید، حکم استحاله را داشته و پاک و حلال است، در غیر این صورت، خوردن آن حرام است؛ مگر در موارد ضرورت. البته در مورد مذکور ظاهراً استحاله صورت گرفته و پاک است.2. اگر انسان شک کند که مواد خوراکی، از چه چیزی گرفته شده است، حکم حلیت و طهارت را دارد و جستوجو هم لازم نیست. ضمائم:پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):1. اگر قرصها داراى قسم حلال و حرام باشد و ندانید آنچه مىخورید از کدام قسم است، محکوم به حلیت است.2. اشکال ندارد.حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):1. اگر شک کنید که ژلاتین، از گیاه گرفته شده یا از حیوان، خوردن آن جایز است و تفحص لازم نیست، ولی اگر بدانید که از حیوان گرفته شده و از تذکیه(ذبح) شرعی آن مطمئن نباشید خوردن آن جایز نیست حتی (بنا بر احتیاط واجب) اگر از استخوانهای حیوان فراهم شده باشد.بلی اگر علم و یقین داشته باشیم که مواد آن استحاله شده و در ضمن عملیات شیمیایی دگرگون شده است خوردن آن مطلقاً اشکال ندارد. اما این امر (استحاله) ثابت نشده است.2. پاک است.حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):اولاً: در موارد مشکوک که نمیدانید از چه مادهای گرفته شده، حکم، حلیت و طهارت است و جستوجو لازم نیست.ثانیاً: اگر یقین داشته باشید از حیوان حرام گوشت یا حیواناتی که ذبح شرعی نشدهاند گرفته شده، هرگاه تغییرات زیادی روی آن داده میشود تا به صورت فعلی درآید، حکم استحاله را دارد و پاک و حلال است، در غیر این صورت خوردن آن حرام است؛ مگر در موارد ضرورت.حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):1. در فرض یقین به موارد مذکور در سؤال، خوردن قرص مزبور جائز نیست، مگر در مواردی که ضرورت باشد.2. در فرض سوال مادۀ مذکور محکوم به طهارت است.حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):1. ظاهرا استحاله صورت گرفته و پاک است.2. تا یقین به وجود ماده نجس استحاله نیافته ندارید، پاک است. لینک به سایت استفتائات .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.