کلام /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

در برنامه به سوي ظهور دلايلي علمي مي آورد که قيامت نزديک است و هم چنين در سال 2012 که همه تاريخ مثلا اقوام ماياها و خيلي هاي ديگر که مي گويند قيامت است آيا واقعا اين گونه است؟


قيامت و ظهور آن از اسرار الهي است که هيچ کسي غير از خداوند، نمي تواند زمان آن را تعيين کند و با پيش بيني و امثال آن قابل بيان نیست. تعيين زمان قيامت از مختصات علم خداوند است که با هيچ گونه دلايلي علمي و عقلي نيز به نزديک بودن آن اعتماد نمي شود؛ زيرا قرآن کريم نيز زمان آن را مشخص نکرده و برپائي آن به طور دقيق از هيچ آيه و يا روايتي فهميده نمي شود. از اين رو است که در قرآن کريم خطاب به پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ می گوید که اگر از تو در اين باره سؤال شد، بگو فقط پروردگارم از آن آگاه است و غير از او کسي وقت و زمان آن را نمي داند و اين رخداد، يک رخداد بسيار سنگيني است که به طور ناگهاني بر شما وارد خواهد شد. با اين وصف، قيامت، مسأله اي است که براي بسياري سؤال بر انگيز است و از زمان وقوع آن مي پرسند، اين پرسش، تنها براي امروز و نسل معاصر نيست، بلکه در زمان انبياء گذشته به گونه هايي مطرح شده که از آن جمله در صدر اسلام و در دوران حيات پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ نيز اين سؤال مطرح بوده است. خدا در پاسخ آن به پيامبرش خطاب فرمود: يَسْأَلُک النَّاسُ عَنِ السَّاعَةِ قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ اللَّهِ...؛ مردم درباره قيامت از شما سؤال مي کنند، در پاسخ بگو، آگاهي از آن نزد خداوند است.» يعني قيامت و فرمان وقوع آن، جزء اسرار عالم است که جز خداوند، حتي پيامبران و فرستادگان او نيز از آن آگاهي ندارند و زمان وقوع آن را نمي دانند. در جاي ديگر فرموده است: إِنَّ اللَّهَ عِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ...؛ «به تحقيق، علم قيامت نزد خداوند است.» و هم چنين مي فرمايد: ...لَهُ مُلْک السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ...؛ آسمان و زمين و آنچه ما بين آن دو تا است، ملک خداوند است و علم قيامت، نيز در نزد اوست.» از اين بيان ها اين چنين استفاده مي شود که حتي پيامبران مرسل و... فرشتگان مقرب نيز از آن بي خبرند و آگاهي از آن، مخصوص خداي سبحان است. چيزي که در منابع روائي از آن سخن گفته اند، اين است که ظهور حضرت حجت ـ عليه السلام ـ را جزوي از علامات و نشانه هاي قيامت مي دانند، و اين گونه روايات نيز منسوب به رسول گرامي اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ است که از آن جمله فرموده است: ده چيز پيش از برپائي قيامت، ناگزير است که رخ خواهد داد... از آن جمله آمدن حضرت عيسي ـ عليه السلام ـ از آسمان و خروج حضرت قائم ـ عليه السلام ـ می‌باشند. از طرف ديگر، بسياري از نشانه هاي ظهور حضرت حجت ـ عليه السلام ـ نشانه هاي قيامت نيز معرفي شده است. بر اين اساس، نشانه هاي ظهور حضرت حجت ـ عليه السلام ـ به گونه اي نشانه هاي قيامت نيز می‌باشد. پس زمان ظهور با زمان برپايي قيامت دو تا است و علم به وقوع هر دو نزد خدا مي باشد و کسي نمي تواند از آن خبر قطعي بدهد مگر خداوند، امّا اين که چقدر فاصله زماني ميان ظهور حضرت که از نشانه هاي قيامت است با وقوع قيامت باشد، باز هم آن را خدا مي داند و علم آن نزد خداوند است. به هر حال در بعضي از روايات که از طريق اهل سنت رسيده است، يکي از نشانه هاي حتمي قيامت را ظهور مهدي ـ عليه السلام ـ شمرده اند. هم چنين در ذيل آيه فَهَلْ يَنظُرُونَ إِلَّا السَّاعَةَ أَن تَأْتِيَهُم بَغْتَةً فَقَدْ جَاء أَشْرَاطُهَا.... آيا آنها جز اين انتظاري دارند که قيامت ناگهاني برپا مي شود، در حالي که نشانه هاي آن آمده است، بيان شده که يکي از حوادث مهمي که در آستانه قيامت رخ خواهد داد و مورد اتفاق شيعه و اهل سنت است ظهور مردي از خاندان پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ مي باشد. در ضمن حديث طولاني آمده است: هر گاه خداوند اراده کند، او (حضرت قائم ـ عليه السلام ـ ) پرچم قيامت را بر دوش خواهد گرفت و تا او نيايد و حکومت عدل را در گيتي برپا ندارد، عمر جهان به سر نمي رسد و قيامت بر پا نمي گردد. بنابراين، به هر تعبيري از نشانه هاي قيامت ياد شود، ظهور حضرت قائم ـ عليه السلام ـ از علايم آن و لا اقل از مقدمات قيامت خواهد بود و با قيامت يکي نيست، و اصل وقوع قيامت که چقدر فاصله با نشانه هاي آن دارد و دنيا بعد از ظهور حضرت حجت ـ عليه السلام ـ چگونه خواهد شد، آگاهي از آن از اسرار الهی و در حيطه علم خداوند است، نکته‌ای ديگر اين که، پس از تتبع و جستجو در تاريخ اقوام مايا، اطلاع کافي به دست نيامد، به هر صورت آنهايي که پيش بيني مي کنند که در سال 2012 پايان جهان است و قيامت برگزار مي شود و يا تاريخ اقوام مايا، از آن خبر داده اند، هيچ کدام آن ها نه با آيات قرآن سازگاري دارد و نه با روايات معصومين ـ عليهم السلام ـ وفق دارد؛ زيرا همان گونه که اشاره شد، اولا، قرآن کريم علم قيامت را از مختصات علم خداوند معرفي کرده که از حيطه علم ديگر انسان ها خارج است، حتي علم پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و امام ـ عليه السلام ـ . ثانيا: پايان جهان و تاريخ، علايم و نشانه هاي خاص دارد که در قرآن کريم و روايات اسلامي بيان شده اند و تعيين زمان دقيق تحقق آنها در توان منجمان و پيش گويي هاي بشري نمي باشد بنابراين، نه به پيش بيني هاي بشري اعتماد است و نه به تحليل گران انديشمندان مسيحي و سرگذشت اقوام مايا. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image