حدیث /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

متن و سند حدیث امیر المومنین ـ عليه السلام ـ را که می فرماید: «الناس نیام فاذا...» بنویسید؟


در کتاب های روایی آمده است که: «الناس ینام فاذا ماتوا انتبهوا : مردم در خوابند و چون بمیرند، بیدار می شوند.» یعنی زندگی مردم و دل مشغولی آنها به دنیا باعث غفلت از آخرت می گردد و گویا خوابند و متوجه رفتنشان به سوی آخرت نمي شوند و هنگامی که مُردند همه چیز برایشان روشن می گردد و تازه متوجه می شوند که در این دنیا زودگذر چه کارهایی که می توانستند انجام دهند ولی انجام نداده اند و از سعادت الهی بي بهره ماندند. و این را وقتی می فهمند که فرصتی برایشان نمانده است. این است که خداوند متعال فرموده اند که: ((ای کسانی که ایمان آورده اید! اموال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل نکند و کسانی که چنین کنند، زیانکارند. از آنچه به شما روزی داده ایم انفاق کنید، پیش از آنکه مرگ یکی از شما فرا رسد و بگوید: «پروردگارا چرا مرگ مرا به تأخیر نینداختی تا در راه خدا صدقه دهم و از صالحان باشم.)) روایت مورد نظر از سه طریق در کتابهای روایی نقل شده است: 1. مطلق: در برخی از کتاب ها فقط آمده که «الناس نیام فاذا ماتو انتبهوا» اما هیچ اشاره ای نکرده که این روایت است یا سخن خود نویسنده و در برخی از کتاب ها هم فقط گفته روایت شده که «الناس نیام...» ولی از کدام معصوم باز مشخص نیست. 2. از رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ : در برخی از کتاب ها این روایت از پیامبر اسلام (ص) نقل شده است. 3. امیر المؤمنین ـ عليه السلام ـ : این روایت گاهی نیز از مولای متقیان امیر مؤمنان (ع) نقل شده است که در اینجا فقط به کتاب ها اشاره می شود: ـ بحارالانوار، ج4، ص 43، باب5 و ج 70، ص39، باب 122. ـ شرح اصول کافی، محمد صالح مازندرانی، ج8، ص379، و ج9، ص180، و ج10، ص205، و ج12، ص 105. ـ شرح کلمات امیر المؤمنین ـ عليه السلام ـ ص5؛ شرح مئه کلمه، ص54؛ مطلوب کل طالب ص3، عیون الحکم و المواعظ ص66؛ نور البراهین، ج1، ص314، کتاب الاربعین، ص453، کشف الخفاء و مزیل الالباس، ج2، ص312 و ص388؛ التحفه السنیه، ص152؛ خصائص الائمه ص112و ... هر چند این روایت اخلاقی است و پیام هایي برای خفته دلان دارد ما در هیچکدام از این کتاب هایی که این روایت را آورده اند سند قابل اعتمادی برای روایت نقل نشده است یعنی فقط آمده که قال ـ عليه السلام ـ یا قال ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و یا به طور مطلق. اما این که چه کسی این روایت را از امیرمؤمنان ـ عليه السلام ـ یا پیامبر خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ نقل کرده نیامده است و لذا از نظر سند، روایت معتبر نیست. البته در کتاب کشف الظنون نقل شد که شخصي معروف به شیخ الامام شمس الدین کشی این حدیث را با تحقیق نوشته و شرح داده ولی متاسفانه به این کتاب نتوانستیم دسترسی داشته باشیم. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image